Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp søges til "benproblemer"  (Læst 13966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
Sv: hjælp søges til "benproblemer"
« Svar #15 Dato: 30 November , 2013, 10:19 »
tak, det var også min vurdering. kan bare se hvis jeg eks. søger på vispumin herinde at der anbefales at give det en gang ugentligt og ikke dagligt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 30 November , 2013, 12:31 »
jeg er lidt i tvivl om vispumin dækker dem fuldt ud med niacin

Det tror jeg ikke, du skal regne med. Vispumin indeholder kun 750 mg. pr. kilo, så otte ænder vil skulle spise sig gennem et helt kilo vispumin på kun seks dage for at få nok (15 mg. pr. dag).

Dejligt at høre, at det går fremad med dem!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #17 Dato: 30 November , 2013, 17:51 »
ok, tak. syntes bare jeg fandt frem til at det var 2,7 eller 2,9 mg pr dag pr and. husker det ikke helt da jeg vidst har fået smidt sedlen væk.

men de skulle jo så gerne få niacin andet sted fra end kun foder/korn. hvis de har rigeligt plads og græsser det de gider, burde de vel få en del den vej?

ellers skulle det vel være et udbredt problem hvis alle ænder har det behov. jeg har som sagt først oplevet det nu med kun en bestemt farve (perlegrå) som virker mere sarte i forhold til andre.

jeg er slet ikke bekymret for de andre, men lige dem her jeg skal beholde og et mindre kuld der ser ud til at være berørt også. (de har derfor lige så længe fået det i vandet, men nu ligger 2 af dem også næsten ned)

at hælde det over foderet tænker jeg vel næsten ikke gør nogen forskel med så lille en mængde til 8-11 dyr. der tror jeg det er rent held hvis 1 eller 2 ællinger får lidt med. syntes det er svært nok bare at få/blande i vandet.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 03 December , 2013, 17:49 »
hmm. er godt nok ved at være træt af det her vitamin halløj. der er stadig kun 4 ænder der står op, og nu ligger 3 af de yngre også ned. hvordan pokker kan det være når de har fået niacin i vandet i næsten 1,5 uge ? (4 piller i 10-12 liter vand) plus et godt skud vitaminer på foderet.

jeg har brugt 2 bøtter (100 piller) niacin nu og skal endnu engang til at købe. det bliver efterhånden dyrt og syntes det virker håbløst når der ingen bedring er at se nu på nær de 4 hvoraf den ene aldrig har været nede og ligge og den anden næsten heller ikke.

nu vil jeg give dem 1/2 pille hver anden dag i halsen og de små må nøjes med at få i vandet selv om jeg tvivler meget på de får det siden de kun er blevet værre.

hvis det ikke er det her der er problemet hvad kan det mon så være?

jeg køber 2 bøtter niacin mere og virker det ikke så må jeg finde ud af noget andet med de mindste. de store skal jo til slagteren på nær den ene. og håber derfor snart han ringer og kan tage dem. de små er desværre en del for små til slagt da de kun er 2.5 måned ca.

er der mon nogen der kender en dyrlæge der ved noget om ænder som jeg måske kunne ringe til ?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå