Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problem med rotter  (Læst 4500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lupus66

• Passiv bruger
Problem med rotter
« Dato: 17 November , 2013, 09:11 »
Halløj

Jeg har et problem med at rotter har fundet de trug hønsene har foder i.
De ligner den på det vedhæftede billede.

De hænger i stålvire fra loftet, så højt de kan samtidig med at hønsene stadig skal kunne nå deres foder.

Har I løsninger på sådan et problem?

Torben

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Problem med rotter
« Svar #1 Dato: 17 November , 2013, 09:22 »
Du skal hurtigst muligt kontakte din kommunes rottemand. Det kan du gøre via kommunens hjemmeside.

Når rotterne er bekæmpet, så tror jeg, at dit problem er løst - og en evt. ny rotte på et senere tidspunkt skal nok bruge noget tid, inden den finder det ophængte fodertrug og tilkalder sin familie...eller etablerer en ny.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lupus66

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 November , 2013, 09:30 »
OK, håber du har ret.

Vi bor på landet så rotterne kommer ude fra markerne, hvor den jo er et ganske almindeligt og naturligt dyr.
Hønsene bor i en nedlagt svinestald. Jeg kan se at gulvet ikke er intakt overalt, og rotterne lever under betongulvet, hvor de sikkert har det lunt og fint.

Såfremt de kommer igen, rotterne, så ser jeg to muligheder:
At bygge et rottesikret hønsehus, eller afskaffe hønsene.

Torben

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 17 November , 2013, 09:42 »
Jeg er enig med Helle mht. at få en rottemand ud. Derudover, synes jeg at du skal fjerne foderet om natten, og feje nedenunder så alt spiseligt er væk når mørket falder på. Vi havde problemer sidste år, men rotterne forsvandt efter 3 uger med giftstationer, hvor alt giften blev ædt over flere omgange. En klapfælde blev også installeret i nattetimerne, men det var kun musene der gik i den. Du kan evt. sætte en klapfælde op inde i hønsehuset om natten, men den skal være sikret med noget net eller andet, så hønsene ikke kan komme til den. Måske er du heldig at fange en lækkersulten gnaver. Held og lykke med at få rotterne ud.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lupus66

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 November , 2013, 10:05 »
Rottemanden bliver tilkaldt, og fra i aften forsvinder maden så. Det lyder fornuftigt, da hønsene jo heller ikke spiser i mørket

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 November , 2013, 10:10 »
Vi får også lejlighedsvis rotter her. Det kan ikke undgås. Derfor har vi også aflåste kasser med gift i. Rotterne skal spise af det tre gange, før de dør, siger min gamle kollega.
Lupus 66. Du må bare fodre rotterne i nærheden af hønsene.
Jeg fandt engang en rotterede, da jeg flyttede noget brænde i skuret. Mens jeg tænkte over en human måde at aflive dem på, kom hønsene og gjorde kort proces. Alle ungerne var spist på 20 sekunder. Ulækkert!

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 November , 2013, 10:13 »
Det er er næsten helt umuligt at rottesikre et hønsehus med tilhørende hønsegård fuldstændigt og som du siger er de helt naturlige her ude på landet, men når vi opdager dem så er det bare at ringe til rottemanden og få dræbt dem der har slået sig ned hos dig :-)

Rottemanden har også masser af erfaring og vores vejleder gerne med hvordan vi kunne indrette så det er mindst attraktivt for rotterne. Bl.a. har vi hævet vores andehus betydeligt over jorden så katten har frit spil derunder - nu er vi spændte på om det hjælper vinteren over.
Vi bor på en nedlagt hasselnøddeplantage og med masser af små søer lige i nærheden, så her er et mylder af musearter og naturligvis også rotter en gang i mellem, men det var det samme da vi ikke havde fjerkræ.

Jeg syntes da bestemt ikke du skal overveje at opgive hønsene bare pga. en enkelt omgang rotter :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lupus66

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 November , 2013, 10:44 »
Tak for gode svar, får fat i rottefængeren...

Gætter på han siger at den gamle svinestald er uegnet til høns, da gulvet ikke er intakt, og at de allerede har slået sig ned under gulvet med gange og huller og det hele.

Hvis det er svaret må jeg se om jeg kan overkomme til en billig pris at få bygget et mindre hønsehus på stolper, så kat og græsslåmaskine kan komme under det.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 November , 2013, 15:34 »
Tak for gode svar, får fat i rottefængeren...

Gætter på han siger at den gamle svinestald er uegnet til høns, da gulvet ikke er intakt, og at de allerede har slået sig ned under gulvet med gange og huller og det hele.

Hvis det er svaret må jeg se om jeg kan overkomme til en billig pris at få bygget et mindre hønsehus på stolper, så kat og græsslåmaskine kan komme under det.

Hvordan vil du bygge huset?

Et bræddegulv fx er eldorado for utøj for hønsene :(
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire