Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udstilling og avl?  (Læst 4780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
udstilling og avl?
« Dato: 16 November , 2013, 13:31 »
Jeg har længe fulgt dette forum og finder det super spændende.

Jeg er flere gange støt på ord som udstilling og avl og dermed kommet til at under mig samt er blevet nysgerrig omkring dette.

Jeg er selv opdrætter af katte, som jeg avler og udstiller. Men med katte er der stamtavler der sikre at der er tale om en raceren kat.

Hvordan er det med høns?
 - Findes der stamtavler der sikre at det er en raceren høne/hane?
 - Skal man godkendes som avler (ligesom i katteverdenen)
 - kan høns opnå titler?
 - bliver høns også gjort klar til udstilling (bad, klipning)

Jeg synes det lyder som en hyggelig ting at avle høns, men hvad avler man efter? (ikke fordi jeg er interesset i at avle) men for at få viden.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: udstilling og avl?
« Svar #1 Dato: 16 November , 2013, 13:42 »
Der findes ikke dokumenteret afstamning i form at stamtavler hos racefjerkræ, som det ses hos andre husdyr racer, såvel i produktion som hobby.
Høns i lyse farver, samt høns der skal vise en meget fyldig befjering iflg. standard, kan med fordel vaskes. Løb og tæer rengøres og kan smøres med vaseline så de ser fine og skinnende ud. Derud over kan kam smøres med en blanding, jeg har altid brugt vaseline, glycerin, kamfor blandet til en fast masse. Der er noget der giver blodomløb og en fin rød kam. NB: og på denne måde falder man ikke ind under "farvning" af kam og bliver udelukket.
Race-avlen mht. udstillings-bedømmelser reguleres efte Skandinavisk Fjerkræstandard, som beskriver div. racer ned i detaljer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 16 November , 2013, 18:24 »
Hvordan er det med høns?
 - Findes der stamtavler der sikre at det er en raceren høne/hane?
- Nej, man går ud fra at høns er racerene, hvis de ligner standarden, det er nok noget besværligt og uoverskueligt at lave stamtavler på alle de kyllinger, som produceres, men nogle opdrættere fører dog stamtræer over deres avlsdyr. Vi bruger i Danmark Den Skandinaviske Fjerkræ Standard, som vi er fælles om med Norge og Sverige. I den står der hvordan alle anerkendte racer og varieteter skal se ud i mindste detaljer
 - Skal man godkendes som avler (ligesom i katteverdenen)
-Nej alle kan blive avlere, men skal man udstille, så skal dyrene bære en fast fodring fra DFfR
 - kan høns opnå titler?
- Sagtens bedste trioer, bedste hane/høne, championater osv. prøv at besøge en udstilling og lær mere, lige nu er der udstillinger hver weekend rundt om i hele Danmark
 - bliver høns også gjort klar til udstilling (bad, klipning)
- Ja alt efter hvilke farver det er. Som regel vaskes hvide og lyse dyr
« Senest Redigeret: 16 November , 2013, 18:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 16 November , 2013, 18:27 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 November , 2013, 08:04 »
det er nu ikke fordi jeg vil udstille høns. det ville blive for omstændigt. har nok i at skal gøre mine katte klar til udstillinger.
Men jeg synes det har været sjovt at høre om. Så det skal i have mange tak for;-)

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 November , 2013, 09:51 »
Hej Kewin.
Jeg forstår ikke din pointe. Jeg har udstillet høns i flere år, og har de seneste par år udstillet min hund.
Jeg synes, det er lige så omstændigt at udstille hunden, som det er at udstille mine høns.
I sin tid startede jeg med sorte dværg-italienere. Den forberedelse, de skal have er, at de skal vænne sig til, at der er mennesker i nærheden af dem. Det klares via den daglige pasning. Før udstilling skal deres løb og deres hoveder gennemgås, renses og smøres.
Forskellen, som jeg har oplevet det, er at hunde og høns er to vidt forskellige måder at udstille på. Ved hundeudstilling skal jeg selv fremvise min hund. Hvis den går videre, skal jeg være der og fremvise min hund igen. Det er et show, hvor jeg er der hele dagen.
Ved hønseudstillingen kan jeg aflevere mine dyr, bruge en stor del af dagen til noget andet, mens hønsene bliver bedømt. Jeg bestemmer selv, hvornår jeg kommer og går, blot jeg afleverer og henter hønsene til tiden.
Det er så et temperementsspørgsmål, hvilken form for udstilling man er mest til.
Katteudstillinger kender jeg ikke noget til; men jeg forestiller mig, at det er tættere på hundeudstillingen end hønseudstillingen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 17 November , 2013, 10:26 »
Næh der er ikke så mange ben i at udstille høns, det er straks sværere at avle gode høns. ;) men igen at avle høns går hurtigere og man kan lave flere kyllinger end man kan lave killinger og hvalpe.
+ overskuddet kan ryge i fryseren, så man har lækkert kød, lavet med god samvittighed.

Og som EMO skriver, så er  det ikke alle racer, som kræver lige meget klargøring.

Tror nu også (selvom at jeg aldrig har udstillet katte eller hunde) at dette er mere omstændigt, især med mønstringen/fremstillingen, men det kan man selvfølgelig få andre til at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 November , 2013, 15:25 »
Hej EMO. Det er nu heller ikke fordi jeg sådan tænker at det er svært. Det er bare en helt nu verden jeg har læst om, Jeg synes det lyder spændende og derfor har jeg valgt at stille spørgsmålet, hvordan det hele forgår.
Du må bestemt ikke misforstå mig, det er bestemt ikke en kritik. slet slet ikke.

Det kunne jo være at jeg en dag skulle tage afsted og se hvordan sådan noget forgår ;-) Kan man godt komme som publikum til en sådan udstilling?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 17 November , 2013, 15:57 »
@ kewin

Du var jo også en gang nybegynder udi katte. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline anneke

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 November , 2013, 17:51 »
Ja du kan bare komme til en udstilling. Jeg har lige været til en i dag. Jeg udstiller ikke og jeg er ikke medlem af noget endnu men det er ingen problem.
Det kostede 20 kr. til at komme ind og 20 kr. til en katalog.
Dyrene er stillet op i lange rækker bure og der hænger en kort med dyrets bedømmelse på hvert bur. Der er altid nogen man kan snakke med hvis man vil det. De er meget flinke og vil gerne snakke om alt vedrørende høns. Du kan finde en liste med udstillinger her på forum, under foreninger og udstillinger.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 17 November , 2013, 22:50 »
Mener Aalborg er næste weekend både med duer og høns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen