Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hun begynder at ligne en hane.  (Læst 5827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
hun begynder at ligne en hane.
« Dato: 16 November , 2013, 13:09 »
Sidst på sommeren startede jeg et hønsehold op. Jeg købte 2 australorp, 1 rød brahmer, 8 lyse sussex og 1 lys sussex kok.

Men jeg synes min fine røde brahmer er begyndt at ligne en hane, hun har ligesom sådan nogle lange spidse fjer lige over halen og på halsen.
Hvordan ser jeg med 100% om det er en høne eller en kok?

Hvis det viser sig at det er en kok, skal den ene så kok så væk, eller kan der godt gå 2 kokke sammen?

De er fra juni allesammen, så hvornår begynder de at lægge æg?
« Senest Redigeret: 16 November , 2013, 14:09 Fra kewin »

Offline Rudy

• Bruger
Sv: hun begynder at ligne en hane.
« Svar #1 Dato: 16 November , 2013, 13:36 »
Nogen har held med at have flere haner sammen. Jeg vil derfor nøjes med at fortælle om hvordan jeg griber det an. Jeg har altid mange haner, men det er fordi jeg har mange avls-stammer. Hanerne har jeg gående i div. flokke med kun haner, indtil der skal sættes avls-stammer, hvor der kun går 1 hane i hver stamme. Mit problem er så at når avls sæsonen er slut og alle høns godt kunne lukkes i en stor flok, så kan adskilte haner aldrig forenes i flok igen.
NB: jeg har bemærket at 2 haner i en stamme giver dårligere befrugtning en når jeg har kun en hane, hvilket skyldes at den trædende hane næsten altid bliver forstyret i sit forehavende af den anden hane.

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 November , 2013, 13:44 »
For mit vedkommende har jeg ikke mine høns for at avle dem, men for at kunne nyde helt friske æg og høns jeg vidste havde haft det godt.

jeg fik hanen, for at kunne udruge kyllinger selv, som skal ende i gryden, ovnen og fryseren.

Jeg købte en brahme fordi jeg synes hun (hende jeg tror er en hane) fordi hun var så flot. det vil også sige, at hvis det viser sig at skabe problemer med 2 haner, hvis "hun" er en hane, så ender den ene i gryden.
men hvornår kan jeg med sikkerhed sige at det er en hane??

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 November , 2013, 13:48 »
For mit vedkommende har jeg ikke mine høns for at avle dem, men for at kunne nyde helt friske æg og høns jeg vidste havde haft det godt.

jeg fik hanen, for at kunne udruge kyllinger selv, som skal ende i gryden, ovnen og fryseren.

Der er også et godt formål at have med sit fjerkræhold, hvilket bestemt også er en af de ting som jeg selv sætter pris på som seriøs avler af race-fjerkræ.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 November , 2013, 13:52 »
Jeg købte en brahme fordi jeg synes hun (hende jeg tror er en hane) fordi hun var så flot. det vil også sige, at hvis det viser sig at skabe problemer med 2 haner, hvis "hun" er en hane, så ender den ene i gryden.
men hvornår kan jeg med sikkerhed sige at det er en hane??

Du er helt sikker på at det er en hane når du kan se spidse fjer i halsbehæng og saddelbehæng, hvilket sker omkring i 3-4 mdr.`s alderen, det svinger lidt fra race til race.
Denne metode er netop god når det er racer med lille kam.

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 November , 2013, 13:58 »
Oka, ja nu ved jeg jo ikke så meget om høns at jeg ved hvad saddelbehæng og halsbehæng er. :-)

Nu skriver du racer med lille kam, er en Brahma en af de racer?

Hvis nu jeg smider et billed ind, vil du så være i stand til at se om det er en hane?
« Senest Redigeret: 16 November , 2013, 14:12 Fra kewin »

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 November , 2013, 14:01 »
Saddelbehæng er de fjer som sidder lige ovenfor halen og nederst på ryggen. Halsbehæng er de fjer der sidder på halsen :)   Disse fjer er smalle/spidse ved haner og mere brede/afrundede ved høner.
Ja, Brahma er bestemt ikke en race med stor kam :)

Din hane vil måske kunne kønsbestemmes ud fra et billede hvis den ikke er for ung eller for lidt udviklet. Ellers er det de spidse fjer der skal ses efter.
« Senest Redigeret: 16 November , 2013, 14:12 Fra Rudy »

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 November , 2013, 14:15 »
Jeg kan godt nok ikke finde ud af sætte et billed ind.
Men jeg har lige mailet et billed til dig. på orpington.avl@gmail.com

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 November , 2013, 14:23 »
Jeg kan godt nok ikke finde ud af sætte et billed ind.
Men jeg har lige mailet et billed til dig. på orpington.avl@gmail.com

Og den er lige modtaget og er så fin og tydelig, at jeg bestemt kan sige det er en hane.

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 November , 2013, 14:27 »
Mange tak for din mail. Ej det er jeg da lidt ked af, jeg havde jo håbet lidt på det var en høne, det var jo det hun var købt som :-) Lidt som om "hun" ikke kan hedde Karen længere.
"hun" er hermed døbt Karen fup. :-)

Hvad vil rådet så være, skal den ene hane slagtes eller skal jeg sætte den ene hane sammen med en høne i en anden gård?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 November , 2013, 14:59 »
Så længe de 2 haner ikke slås, kan de fint gå sammen. Og hvis du deler dine høns op med nogle til hver hane, så bør der være så mange at de ikke bliver slidt op på ryggen.
Her vil jeg mene at der helst skal være 4-5 høner ved en hane. Hvis man som led i sit avls-arbejde har en enkelt høne i en stamme, så bør hanen kun gå ved hende ca. hver 3. dag.

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 November , 2013, 15:06 »
puha det lyder bare så omstændigt. jeg har tænkt 2 tanker:

1. Den brahma hane der har været tale om ender i gryden
                        eller
2. Jeg køber 2 brahma høns og lukker hanen over til dem sammen med dem. den hønsegår vi har i overskud kan der bestemt ikke gå 5-6 høns i, det synes jeg bliver for trængt.

men så skriver du at det er for meget før hønsene?

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 November , 2013, 19:41 »
Tag det ikke tungt Kewin.

Vi havde tre faverolles haner gående uden at forstå at de alle var haner. Vi havde dog også købt de to som høner.

De ser ud som på billedet herunder, hanen til venstre. Der er ikke meget at tage fejl af, men vi troede på det i 3 mdr :D

[EDIT] I forhåndsvisning virker mit link...men i tråden ikke?

Her er adressen til billedet jeg omtaler: http://2.bp.blogspot.com/-OC1dlk8elSw/TupSrnL9wqI/AAAAAAAABkQ/OIZ0DRI3S6Q/s1600/Faverolles.jpg
« Senest Redigeret: 16 November , 2013, 19:43 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 November , 2013, 21:02 »
men så skriver du at det er for meget før hønsene?

For få høns i avls-stammen til en hane, kan i mange tilfælde betyde meget slid på hønsenes rygge. Går det kun ud over fjerene, så nøjes de med at komme til at se herrens ud, men slider hanen ryggen op med rifter og sår, så er det at det går helt galt.
Blot så du er OBS på denne problem stilling.