Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rotter eller?  (Læst 7336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
rotter eller?
« Dato: 14 November , 2013, 20:45 »
 jeg må søge jeres hjælp da jeg er i stor dilemma
 under oprydning efter ændeindhegning  har jeg fundet  nogle huller der var placeret lige under vandbeholder. Hullerne var forbundet med nogle underjordiske kanaller. Mens vandet fossede ned i kanalerne kom der pludseligt et dyr ud lige så hurtigt jeg så dyret lige så hurtigt forsvandt den i græsset.  dyret var på størrelse med en rotte men den havde ingen hale- lige som en hamster.
den bevægede sig som en hamster... er det så en rotte eller mosgris eller noget helt tredje? kunne det være den bandit stjal andeæg i alle de måneder- der hvor jeg beskyldte skaderne for?
hjælp er det nu rottemanden skal på besøg?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lone Knap

• Bruger
Sv: rotter eller?
« Svar #1 Dato: 14 November , 2013, 21:43 »
uanset hvad, er det rottefængeren. De er skadedyrsbekæmpere, så kan også nappe andet end rotter

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 November , 2013, 22:21 »
Det kan have været en mosegris: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Gnavere/Mosegris/

De lever ofte i gange lige under jordoverfladen. Tror sagtens de kan snuppe æg. Tvivler nu stærkt på at rottemanden gør noget ved mosegrise. Dem plejer man at myrde ved at putte nogle små piller med noget stærkt nervegift ned i deres gange. Vistnok det samme som man bruger til muldvarpe. Ellers kan man forsøge at fange dem levende i trådfælder, med muldvarpesakse eller give dem gift. Det er majskorn som er imprægnerede med gift. Det er næppe godt i nærheden af masser af høns og ænder. Jeg har en trådfælde til at stå hvis du vil prøve lykken med den. Det er aldrig lykkedes mig at fange en mosegris levende i den... De er EKSTREMT snu og sky.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 November , 2013, 22:30 »
hvis det nu er mosgris så er den fredet :-[  og spiser rødder og frugt og lignn... ingen dyre skade så? hvorfor fjerne den så hvis den er vegetar? eller spreder den også sygdomme lige som rotter? kan katte tage sådan en? vores er ret gode til at komme med alt mulige  dyr- fugle, muldvarpe, mus...

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 November , 2013, 22:49 »
Mosegrise er nogle møjdyr at have. At de skulle være fredet har jeg aldrig hørt om før, men det står godt nok i linket fra Morten.
Indtil for nylig kunne man købe forgiftede Majs at fodre dem med.
Det er taget ud af markedet, så nu må det så være op til kommunen og (udrydde) reducerer dem.
Jeg har endnu aldrig fået en mosegris til at gå i en fælde, men har heldigvis stadig lidt Trinol Tena mosegrisemajs på hylden og som må bruges så længe man har.
Men igen, at de skulle være fredet tror jeg ikke rigtig på.
Hilsen
Peter

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 14 November , 2013, 22:57 »
jamen har mosegrise ikke også hale?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 November , 2013, 23:03 »
jamen har mosegrise ikke også hale?
Jo, mere end en muldvarp, men ikke nær så lang som en rottehale. Det er kendetegnet, og så lever den tit i muldvarpenes gange, hvor der så ikke kommer de kendte muldvarpeskud, men blot nogle huller hist og her.
Hilsen
Peter

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 November , 2013, 23:04 »
En mosegris ligner lidt en hamster, men har også hale. Det har alle de gnavere vi har i danmark så vidt jeg ved. Men det kan jo være det er en "pelle haleløs" som har været for tæt på en kat på et tidspunkt.

At de skriver den er fredet er jo nok bare fordi der ikke er jagttid på den. De skriver fredet ved alle dyr som der ikke er jagttid på. Nogle er så invasive eller som rotter bare uønskede og så står der ikke noget. ¨

Mosegrise kan være særdeles hårde ved køkkenhaven samt ved rødderne på frugttræer. De er absolut lige så trælse at have på logi som rotter. Men det koster hvis rottemanden skal hjælpe med at udrydde dem, da de ikke er dækket af bekendtgørelsen om skadedyr. Er sikker på han godt kan hjælpe, men så er det på egen regning og ikke kommunens.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 14 November , 2013, 23:21 »
men tilkald rottemanden og lad ham gennemgå grunden, de ser hullerne rotter laver og kan hurtigt vurdere om du har rotter..

Du kan nok anmelde rotter eller mistanke om det på kommunens hjemmeside, ..
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 14 November , 2013, 23:28 »
Beskrivelsen lyder mere som en stor markmus.

http://da.wikipedia.org/wiki/Markmus
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 November , 2013, 08:40 »
nej  desværre er det ikke markmus den her var noget større, går lige og tager billederne af huller

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 17 November , 2013, 19:39 »
det kan meget vel være en mosegris. Vi har osse de små bæster her og de er sk... irriterende med deres små huller og gange lige under overfladen. Jeg har heller ikke haft held af og fange dem i en fælde endnu, men jeg har set naboens kat snuppe en enkelt. Desværre slap den så fra den igen /d
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk