Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehåns og udstilling, nybegynder....  (Læst 3655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline laura Bredsgaard

• Passiv bruger
Silkehåns og udstilling, nybegynder....
« Dato: 09 November , 2013, 20:01 »
Hej alle... :)
Jeg vil gerne starte med at gå til udstilling med mine silkehøns  :D men da jeg ikke er helt sikker på alle kravene, til hvis man vil have gode point, spørger jeg jer ;)
Jeg ved at de skal have 5 tær, blålige kinder og blålig kam.

Så mit spørgsmål er om der er nogen silkehøns affarende der kan skrive lidt om kravene der er til hånen???  ::)  ;D

Venligst spørgende fra Laura :D
« Senest Redigeret: 09 November , 2013, 20:06 Fra laur4332 »

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Silkehåns og udstilling, nybegynder....
« Svar #1 Dato: 09 November , 2013, 20:18 »
Hej alle... :)
Jeg vil gerne starte med at gå til udstilling med mine silkehøns  :D men da jeg ikke er helt sikker på alle kravene, til hvis man vil have gode point, spørger jeg jer ;)
Jeg ved at de skal have 5 tær, blålige kinder og blålig kam.

Så mit spørgsmål er om der er nogen silkehøns affarende der kan skrive lidt om kravene der er til hånen???  ::)  ;D

Venligst spørgende fra Laura :D

Som avler og udstiller er Skandinavisk Fjerkræstandard ikke til at undvære. Her ses race beskrivelser, helt ned i mindste detalje.

NB: Husk udstillings høns skal vacc. i god tid inden udstilling

Offline laura Bredsgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 November , 2013, 20:26 »
Tak det skal jeg huske ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 09 November , 2013, 22:33 »
Kan du ikke finde en lokalklub nær dig eller en silkehønseopdrætter ligefrem. Disse vil kunne give mange gode råd om racen og hjælpe med at udvælge de rigtige til udstilling og avl samt dem der skal i fryseren eller ud og lege hyggehavehøns et sted.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 November , 2013, 03:47 »
Hej Laura.

Jeg mener lige som Rudy, at det er en god idé, at have en fjerkræstandard. Jeg mener dog, at det kan være svært at bedømme kvaliteten på ens dyr ud fra den, hvis man er nybegynder.
Da jeg startede med høns fik jeg mange gode råd fra formanden i den lokale fjerkræklub, som var en erfaren opdrætter og hønsedommer.
Et af de vigtigste punkter ved silkehønen er fjerstrukturen, hvor det er vigtigt, at den er meget dunet uden fjer, hvor fjerfanen hænger sammen, som ved andre hønseracer. Det er især i vingerne, at denne fejl viser sig.
Desuden skal silkehønen have en rund og bred krop, der er vandret stillet så at halen er relativt højt båret.
Og så er der som du skriver, 5-tåen og kammen, som er vigtige punkter.

God fornøjelse!

Venlig hilsen

Erik

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 10 November , 2013, 16:27 »
Prøv at læse den her tråd :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 November , 2013, 18:34 »
Laura, der findes en facebookgruppe, som du kan melde dig ind i. Den hedder specialklubben for silkehøns. Der kan du få al den hjælp du næsten kan ønske dig. Der er mapper med billeder af fejl og mangler og billeder af dyrene som de skal se ud.

Formanden, næstformanden og de fleste andre silkehønseudstillere er med der. Der er mange opslag hver eneste dag, og alle er meget hjælpsomme - også overfor nybegyndere.

Du kommer heller ikke udenom at melde dig ind i den lokale fjerkræklub - det skal man, hvis man vil udstille. Der kan du få videre vejledning om hovedforening, udstillingsregler, vaccination osv.

Og derigennem kan du måske også få kontakt til et silkehønsemenneske - det vil være det allerbedste! Jeg ved, der findes flere af slagsen på Sjælland, men om de lige bor i nærheden af dig, ved jeg jo ikke!

Held og lykke - vejen til udstilling er lang, men underholdende :)