Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sløj Kochin hanekylling.  (Læst 878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sløj Kochin hanekylling.
« Dato: 09 November , 2013, 11:00 »
Hej Forum.
Jeg købte 4 kochin kyllinger på vorbasse marked i år, 1 hane og 3 høns. Disse blev installeret i et kaninbur hvor vi bor, og de har gået frit hele dagen i et par måneder. Så for en måneds tid siden blev de flyttet til mit arbejde på en planteskole, hvor der er indkøbt nyt fin hønsehus med tilhørende hønsegård. 3 dage efter flytning blev den lille hane møgforkølet eller hvad det er han har raget til sig, hen gik helt ned og stoppede med at spise med mindre jeg håndfodrede ham med peanuts. Jeg gav honningthe med timian, da jeg synes det hjælper når jeg selv har ondt i halsen, det fik de en uges tid, og det har hjulpet noget, han spiser igen fint, men han bliver ved med at snotte og nyse, og krykke sammen når ikke lige der sker noget spændende, samt hans kam har kedelige farver, skal siges at han også fælder pt, så han har det selvfølgelig også lidt ekstra hårdt... Hønsene synes jeg ikke fejler noget heldigvis. Har taget en video af ham, men synes ikke det ser ud til at jeg kan lægge den ind? Men er der nogen der har nogle bud på behandling ud fra beskrivelsen? V. H. Thomas.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Sløj Kochin hanekylling.
« Svar #1 Dato: 10 November , 2013, 12:09 »
Det er vel ikke førsteårs høns du har købt på Vorbasse marked, hvis de går i fældning.

Hvis de er fra 2012 eller før, så er det meget lignende den tilstand vores egen isa brown er i. Den har været forkølet i små 14 dage, og vi har bemærket at kammen er blevet blegere på den. Æglægningen er også stoppet. Det har været meget svært at gennemskue om den gik i fældning, da vi ikke rigtig har bemærket flere fjer der er afkastet. Der har været enkelte fjer i hønsehuset ved siddepindene men ellers intet.

Det som har gjort os mistænksom på fældning er de små fjer omkring øjnene og ved næbbet ser ud til at være helt nye fjer der er ved at vokse ud.

Har din hane samme småfjer der ikke er "foldet ud" endnu? Det afhænger af hvor i forløbet hanen er, naturligvis.

Jeg vil tro, at om et par uger bliver Isa'en god igen - fældning varierer meget fra individ til individ - nogle fældningsperioder kan antage sygdomslignende forløb.

Det er godt du har sørget for mad og noget at styrke sig på til hanefar. Han skal nok komme sig igen, giv ham lidt tid, og fortsæt med at forkæle ham lidt. Det tager åbenbart lidt småhårdt på ham i hans fældning i år.
« Senest Redigeret: 10 November , 2013, 12:11 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire