Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: GokAnden ... Er det en kylling der tror den er en and ?  (Læst 2407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Glatnak

• Gæst
GokAnden ... Er det en kylling der tror den er en and ?
« Dato: 04 November , 2013, 18:42 »
Vi har fået 1.12 Orpington hvor hønsene kommer samme sted fra.
Alle har det fint, og er så småt ved at finde sig til rette her et par uger efter vi fik dem.

Desværre er der en lille høne/kylling (den vejer over 1 Kg) som er noget anderledes end de andre. Hvilket den har været hele tiden.
Hun kommer skam ud - men ofte ligger hun bare og putter sig i sand og grus, i stedet for som de andre at komme løbende når der lægges ukrudt ind til dem.

Og så lyder den underligt.
Vi kalder den GokAnden, fordi den lyder mere som en and end en høne der gokker.

Umiddelbart ser den ikke syg ud - den er bare et lille pjok eller er undertrykt (ingen hakker efter den)

Er den syg ? ... og et gæt på hvad det er ?
Måske forkølet ??

Lige nu gir jeg den 3 uger mere, og så bliver den opgraderet til Grill kylling.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: GokAnden ... Er det en kylling der tror den er en and ?
« Svar #1 Dato: 06 November , 2013, 10:05 »
Uhhh den er svær. Har du et billede? Gerne sammen med en artsfælle af samme alder ;) Jeg oplever nogle gange at få en kylling der ikke rigtig vokser som de andre. Jeg tror som sådan at det er en medfødt defekt, og mine er blevet syge efterfølgende og blevet aflivet.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Glatnak

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 November , 2013, 10:28 »
Jeg har ikke lige et billede ... men vil da få taget et i løbet af dagen.

Den lyder som en and og vralter som en and. Den går ikke som en kylling/høne.

Vi har spekuleret lidt på om den er blevet skadet (brækket ben eller lign)  eller ligefrem hjerneskadet, da det er underligt som den vralter.
Og den vralter virkelig på samme måde som en and.

Den er en af de 2 små i kuldet, og jeg tror de er tilføjet flokken i sommers (resten er fra maj måned) da de er meget mindre.

Jeg skulle selvfølgelig havde undersøgt det bedre, men der hvor vi hentede hønsene fik jeg tilbudt resten meget billigt, da han ikke mere ønskede at have Orpington. På den anden side er det et acceptabelt tab, da jeg sagde ja tak til resten for netop at kunne fjerne evnt. fjerplukkere eller outsidere.
Og det virkede som et velfungerende kuld under ordentlige forhold. Det er først senere jeg bemærkede dens særheder.

PS: Det andet sted hvor vi hentede hanen, havde de en and som troede den var en hane ;-)

Glatnak

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 November , 2013, 20:16 »
Så fik jeg endelig taget billederne, og snakket med sælgeren om de to små.
Han oplyste at han havde købt dem alle samme sted, og han også havde spurgt til de 2 små - og havde fået svaret at nogle spiser lidt, og andre mere.

Men jeg tror der er tale om dværg orpington, og at den ene måske på et tidspunkt har brækket foden og derfor vralter.
De ser dog begge ud til at trives udmærket, men skiller sig dog ud fra de store - bla. fordi de har det med at putte sig ind ved den store hane ;-)
Måske en måde at få lidt sikkerhed på. Hanen er den røde fjerpragt til højre på billedet

Nå - men der er et billede at GokAndens fod, hvor man kan se den er klumpet forneden.
Det andet billede skulle vise størrelses forskellen - men høns er jo ikke fotogene, så jeg var nødt til at tage det oppefra.

Jeg håber der er en der måske kan fortælle om det er rigtigt at det er et spørgsmål om vækst eller om det er dværg orpington. Måske endda om det er en fod der er vokset forkert sammen eller om det er noget andet der er galt.
« Senest Redigeret: 09 November , 2013, 20:21 Fra Glatnak »