Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fantastiske araucana  (Læst 10257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Fantastiske araucana
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2009, 22:59 »
vi kan altså kun få 25 æg ned i den lille blå...

Den "blå" rugemaskine findes i to versioner, en til 24 æg og en til 48 æg, de fåes begge med aut. vending af æg, HN har kun den lille model uden aut. vending, begge maskiner fåes hos America.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 17 Maj , 2009, 07:51 »
Hvor spændende at høre om. Min mand som ellers bare er med som interesseret tilskuer på sidelinien, er også fuldstændig faldet for araucana. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2009, 07:55 »
Ja jeg kan ikke forstå at jeg ikke har haft øje for dem noget før,  <A men nu har jeg dem og de skal blive, en race jeg synes er meget spændende  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #18 Dato: 17 Maj , 2009, 09:03 »
Ja, besøget hos Herr Vagt var meget spændende. Det er længe siden jeg har talt tysk, men jeg mener at jeg forstod hans forklaring på den manglende hale. Pampas-ræven, der lever samme sted som Araucanahønen, har en fangst-teknik, der går ud på at gribe byttet i halen. Gennem årtusinder er det så de dyr, der har været vanskeligst at få fat på, der har levet videre og har formeret sig. Således har alle jordboende fugle på pampassen "tabt" halerne hvorimod dem i træerne har den endnu. Ren Darwin, ikke?
Angående ægfarven, så skulle den beskytte æggene, der lægges i det grønne græs, mod at blive opdaget. Midlet er at bruge galdefarvestof, det tilføres æggelederen fra galdeblæren. HVIS vi skal slagte en Araucana skal jeg da lige have kigget på konstruktionen.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 17 Maj , 2009, 10:28 »
Tak for svaret, Bjørn. Så er det ikke fordi vi stabler æggene for dårligt....
Vi har to af de små blå fordi vi ikke har så mange høner. Så kan vi starte 24 æg ad gangen.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #20 Dato: 17 Maj , 2009, 11:21 »
Hvordan er de som slagtedyr ?  Altså kød og væksthastighed ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #21 Dato: 17 Maj , 2009, 11:27 »
Det ved jeg ikke endnu :'(, men den tid kommer vel. Jo altså : hanekyllinger. Så vidt jeg husker 1250 gram grydeklar. Men de vokser langsomt i forhold til slagteracerne. Det sjoveste ved dem er de turkisblå æg - og deres nysgerrighed.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 17 Maj , 2009, 11:27 »
Jeg har ikke prøvet at slagte araucana, men mine kyllinger er vokset utrolig hurtigt, de er seks uger nu, og ind imellem kan jeg godt lige tage fejl af en af dem og en af de voksne. Når man har dem i hænderne, kan man mærke at det er en fast, tætbygget høne. De kan måske umiddelbart se små ud, men jeg tror det er fordi deres fjerdragt sidder meget stramt til kroppen i modsætning til f.eks. wyandotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #23 Dato: 17 Maj , 2009, 11:32 »
Du har ret - der er ikke noget "oppustet" over en Araucana. Måske snarere lidt (kraftig) vims fasan. De lægger jo også ret store æg. Men som slagtedyr som sådan ville jeg nok vælge noget andet. Men hanekyllingerne ryger da i gryden/ovnen....
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Lone

• Bruger
« Svar #24 Dato: 17 Maj , 2009, 17:36 »
Jeg tror da egentlig, min rugemaskine er af de små, den er da købt i H N. Indrømmet, æggene ligger også tæt, uden skillerum og over hele bunden, med en skillevæg over sprækken i siden, da jeg ikke bruger den halvautomatiske vending. Jeg tager bare det første æg eller 2 op forrest i hver række, triller, og lægger dem ned igen, bagerst, det giver også rotation i æggene. Og når de ubefrugtede så er taget fra, er der lidt mere luft.
En udvikset hane har nærmest kalkunfacon, næsten firkantet/elipseformet, set ovenfra, og med godt kød, vejer vel 1,5 kg, renset. Kogt i 2-3 timer minder det i farve og struktur om kalvekød og er fint i sovs, tarteletter eller suppe. Men de egner sig ikke til grillkyllinger! De render for meget rundt, og der er ikke 2 gram fedt på dem.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)