Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fantastiske araucana  (Læst 10235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Fantastiske araucana
« Dato: 15 Marts , 2009, 17:38 »
Mine nye araucana er bare fantastiske, havde dem med hjem onsdag aften, og de er pænt fulgt med de andre "på tur" i haven lige siden.  <P <P <P <P <P <P
Jeg har været nødt til at hjælpe dem ind i hønsegården torsdag og fredag aften. Og også været nødt til at bære dem ind i hønsehuset, fordi de troede at det var varmt nok til at sidde på en pind i hønsegården.
Fredag morgen fik jeg første æg, desværre ret tyndskallet og itu på møgbrædtet.
Lørdag var de lukket inde i hønsegården med resten af flokken hele dagen - uhørt! Men vi ville komme sent hjem, og jeg vidste ikke om naboen kunne klare at hjælpe to høns ind i gården. Men de fandt dog selv ud af at gå ind i huset.
I dag vandrede den ene, Olivia, fra den ene side af haven rundt om huset og over til hønsehuset, hvor hun lagde det FINESTE, sart grønblå æg, ikke i en redekasse, men i bunden at huset. WOW.  <M
Det så ikke ud til at hun havde mod på at finde vej tilbage til de andre, og hun kender åbenbart heller ikke fidusen med at råbe op, så Jensen kan komme løbende og eskortere hende behørigt hen til de andre. Så da hun havde tusset rundt et kvarters tid bar jeg hende hen til de andre, man er vel en hønemor  :D Nu venter jeg bare på at Oline også skal lægge et fint, sart grønblåt æg. Det er forår og livet er skønt  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Fantastiske araucana
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2009, 17:44 »
Hej Marianne,
Du er vist en rigtig hønemor...  :D Dejlig historie, hvad gør man ikke... - glæder mig også til disse smukke æg, meeen det bliver i bedste fald først til efteråret.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2009, 18:22 »
Så har jeg lige været ovre og putte, Olivia havde selv fundet ud af at gå ind og komme på pind, Oline skulle lige have lidt hjælp. I morgen kan de sikkert helt selv. Og de har ikke engang været her en uge!
At de så også er super rolige, og nærmest kælehønsagtige er en hel anden historie. Denne race burde være meget mere udbredt!
 <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2009, 20:31 »
... og så var de oven i købet rigtigt kønne på billederne.

Må man også udbede sig et billede af grønblå æg?

Det er dejligt at høre, at det går så godt med dem.  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2009, 20:58 »
Tillykke med dem Marianne :) Og du kan tro du bliver glad for de flotte æg :) Og de pynter så fint i en æggebakke. Det næste du skal lave er så en Maran ;) så bliver det ren farvelade ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2009, 21:24 »
Ja, her er så billede, jeg synes nu farven er lidt fimset, måske pga. blitz?  ???
Maran'erne er skam bestilt, jeg får to i maj.  8)
"Heldigvis" er en af min søsters høns lige død pga. alderdom, så jeg behøver ikke at slagte, men kan lade hende arve nogle af mine gode wyandotter. Pt. har hun kun arvegods her fra hønsegården.
Planen, den store masterplan, er jo at jeg skal have æg i alskens farver, og også helst et kuld kyllinger på trapperne, når mine skønne børnebørn kommer i juli måned.  ::)  <L <L <L
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2009, 21:29 »
Det er også min vision Marianne :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2009, 07:11 »
Jeg tror jeg vil forsøge at lægge et besøg ind ved den 17. plovfugen når jeg kører til Sønderjylland næste gang. Så kan vi jo lige snuppe en visionær snak.  <D
Jeg har forøvrigt tænkt over om ikke også det er araucana-genet, der slår igennem, hos Guldlok mht. hendes temperament?
Hvad siger araucana-eksperterne, er de virkelig specielt rolige og harmoniske, eller har vi bare været meget heldige?
Der hvor jeg hentede mine tøser, gik der endda haner i samme voliere. <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 09:16 »
Jo, de kan blive meget tamme, men skal de fanges med magt, ruller de hele temperamentet ud og skyr ingen midler: Kickboksning, frontalangreb, alt, bare for at slippe for at blive rørt af menneskehånd. Du skriver, dine er dværge (hvor store er de?), og måske er de mere rolige, for det er faktisk ingen fornøjelse at skulle tumle en araucanerhane, der kæmper som en vildkat i et hjørne - har faktisk seriøst overvejet sikkerhedsbriller næste gang!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2009, 12:40 »
De er ikke ret store, mindre end mine dværgwyandotter, men virker mere faste og kompakte i det, når jeg løfter dem. Jeg har haft em i hænder mange gange, for de er ikke så gode endnu, til at komme ud af hønsehuset om morgenen, så da tager jeg dem simpelthen med et greb om kroppen sætter dem ud, de andre høns er nok lidt for bitchede, siden de vælger at blive på siddepindene. De første dage, hvor de ikke lige turde gå ud af hønsegården "hjalp" jeg dem også ud, og det tog de meget roligt, ikke noget med at flakse forvildede rundt eller noget, selvfølgelig prøvede de at undvige, men stille og roligt. Når jeg går og ordner diverse omkring dem, er de også meget rolige.
Det eneste hele æg, jeg indtil videre har fået, har været ligesom wyandotternes, 39 g, så det er jeg da godt tilfreds med. Det er ikke specielt blåt, men har et tydeligt sart blåt skær.
Jeg har 10 rugeæg fra sammen avler liggende under mine to skrukker, det bliver spændende at se hvad der kommer ud af dem. A Propos haner, så er min heller ikke i høj kurs  <B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2009, 16:58 »
Det er meget fine æg, Marianne.  :D

Jeg husker stadig Wandas billede af "hele farveladen", det var SÅ påskeagtigt.

Glæder mig til hele din farvelade, når maranerne også lægger æg.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lone

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2009, 18:17 »
Må jeg lige have lov at prale lidt?  :D
Ud af en propfuld rugemaskine (America's lille blå, der vel kan rumme ca 45 æg) var der efter lysning 38 tilbage, og nu har jeg 36 livskraftige kyllinger! De får noget at se til, de skrukhøns..  <L
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2009, 18:20 »
Nej hvor er det flot,  <M en af mine skruk går med 16-17 kyllinger både af araucaner og silke, ja det er jo dem jeg selv vil have, og tænk de små araucaner de sidder på min hønsestige, det ser så sødt ud de små kyllinger på den store stige  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2009, 18:34 »
Hvor flot, Lone, tillykke  <I <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2009, 18:47 »
Imponerende. Men vi har nu også kun lyst 3 fra af de 20 vi har i rugemaskinen (vi kan altså kun få 25 æg ned i den lille blå....).
Tillykke med dem. Man kan ikke have for mange Araucana.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand