Nå ... så er jeg her igen ...
For knap en måned siden slog jeg en tråd op, fordi mine høns ikke kunne finde ud af det sammen. Der var 3, der blev mobbet - 2 New Hampshire (Kluk & Klara), hvor Klara blev plukket vildt - jeg fandt dog aldrig ud af, hvem synderen var - og så Cornelia - vores fine Orpington høne.
Jeg blev anbefalet at isolere de tre i deres egen lille 1-værelses med et trådnet på tværs af hønsegården, så alle stadig kunne se alle. Det blev gjort.
Der gik det så op for mig, at Cornelia ikke havde det godt. Det var "druknet" lidt i min opfattelse af, at hun blev mobbet. Klara gik og skrantede og var en hæs høne - på vej til at være en høne uden stemme overhovedet.
Det viste sig, at Cornelia havde en sur kro, så med hjælp herindefra, så fik jeg over 3-4 dage løsnet op for klumpen, og den forsvandt. Men hun fik det ikke synderligt bedre - og jeg havde ikke styr på, om hun spiste eller klattede. Så et par dage tog jeg hende indenfor, hvor jeg gav hende vand - både med druesukker og vitaminer på skift - med en sprøjte. Samtidig havde hun forskellige lækkerier i små skåle.
Hun fik det ikke bedre, så jeg fik fat i noget medicin til at blande i vandet - som jeg også gav Kluk og Klara i deres drikkevand ude i deres aflukke i hønsegården. Dette fjernede Klaras dårlige hals/forkølelse, og hun begyndte at pludre som før.
Cornelia, som fik det med sprøjte, hjalp det ikke på. Jeg fik derfor noget penicillin i 6 dage. Det har IKKE hjulpet. Hun står stadig helt stille - bevæger sig måske en halv meter på en dag. Nu har jeg fodret hende med vand og proteindrik i 3 uger og efter en uge på antibiotika, så bør hun selv starte med at spise. I dag har jeg været hjemme hele dagen og holdt øje med hende. Hun står stille - med lukkede øjne - og har hverken spist eller drukket (der er et par billeder vedhæftet - og sådan har hun nu stået i 3-4 uger)
Hun har hverken lus eller lopper. Der er heller ikke nogen orm at se i afføringen.
I går (mens jeg var 2 dage i udlandet), så falder Kluk pludselig død om. Det var så lige hende, der havde det BEDST af de 3.
Hvad fanden sker der ?
Jeg er ude af mig selv ... og kan slet ikke forstå noget som helst. Min hjælper herinde fatter heller intet - så derfor denne tråd med en kort beskrivelse af forløbet. Mine andre 4 høns og hane har det fint og stortrives ...
Har du et bud på, hvad der kan være galt ?
... jeg er ved at være der, hvor hun enten skal komme sig NU (nogle vil nok mene, jeg er forbi det punkt - men det behøver I så ikke pointere) - eller også skal hun videre til himlen for fjer ... og hvordan kommer hun lige det, når man ikke har nogen økse ... (kun en grensaks) ... og ingen mand til at eksekvere dommen ...
SUK ... det er dælme op ad bakke lige nu ...
- med vilje ingen ikoner i dette opslag ... det ville alligevel have været tudeikoner hele vejen ...