Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye med høns og sygdomme  (Læst 2104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line Bæk

• Passiv bruger
Nye med høns og sygdomme
« Dato: 30 Oktober , 2013, 18:37 »
Hej derude.
For 4 uger siden (på søndag) hentede jeg de første høns. Halvaden dag og tre dage efter var to døde. Jeg åbnede den ene op som så temmelig mærkelig ud inden i, men efter samtale med sælger og efter jeg så tiden an så havde resten det fint.
Så her den sidste uges tid ca er der en håne mere som har hængt med næbbet. Hun er blevet bleg og er ikke særlig fødesøgende mere. Hun har diarre. Jeg har kigget om i kloaken og der er fin passage. Jeg har så hverken vasket hende eller klippet hende.
Nu står hun i en flyttekasse med halm, rent vand, hønseguf og foder. Hun har så også kalkben. De er blevet behandlet med madolie og siden hen hovfedt. Jeg syntes egentlig det var i bedring.

Jeg har så en anden høne som jeg tror måske også har kalkben. Problemet er bare, at jeg er på herrens mark. Er det jeg tolker som kalkben egentlig symptomer på noget andet?!

Jeg vil i bund og grund høre om der er en kærlig sjæl derude som vil inviteres til lidt kaffe/the boller/kage, aftensmad - whatever - og hjælpe mig af med nogen af alle mine spørgsmål. En som gerne vil vise mig hvordan man gør tingene. Det er så besværligt at forklare alt med ord. Jeg er total ny og noget modløs lige nu, så alle råd modtages med kyshånd!

- line (lige nu ked af det hønseejer)

Ps lige lidt solstråle: en af mine hanekyllinger har galet for første gang i dag :)) SÅ stolt ;)

Offline Winni Velling

• Bruger
Sv: Nye med høns og sygdomme
« Svar #1 Dato: 03 November , 2013, 16:36 »
Hej Line

Jeg bor desværre lang væk fra dig så det bliver nok nemmere at vi kan snakke her på siden.
Jeg har de sidste 10 år haft høns og har det stadig. Jeg ved ikke om dine høns har kalkben, men prøv at se her på siden under sygdomme, der er der et billede af en høne der har kalkben og også råd om hvordan du behandler dette. Jeg behandler jævnligt mine høns for kalkben. Hvis det er kyllinger du har fået tror jeg ikke allerede at de kan have kalkben.

Det lyder som om at du har en ret syg høne og da allerede 2 er døde, kan jeg frygte at det er noget der smitter. Høns kan jo få salmonelle og coccidiose eller andre sygdomme som giver diarre. Måske skal du omkring en dyrlæge der har forstand på høns for at få noget medicin så du kan få det stoppet og så der ikke er flere der bliver syge. Fik du hønsene som kyllinger?

Mvh
Winni

Offline Line Bæk

• Passiv bruger
Sv: Nye med høns og sygdomme
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2014, 09:53 »
Hej Winni.
Jeg har først set dit svar nu.. Jeg forstår ikke lige hvorfor jeg først så det så sent.. :)

Hønsene kom sig over hvad end det var.. Dermed ikke sagt at det ikke var mærkeligt, for det var det sgu. Men de lever fint og ingen viser tegn til mærkelig mave :)
Så må vist bare sige at jeg nu har lidt mere erfaring i at se hvordan høns ser ud når de skrænter.
 Og til kalkben : nu er jeg slet ikke længere i tvivl om hvordan det ser ud. Jeg arvede nemlig et par høner hvor den gamle var MEGET plaget af det :( Hun er i behandling, og det går så fint fremad! :)