Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Møgirriterende yndlingshøne  (Læst 1679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JKJ

• Passiv bruger
Møgirriterende yndlingshøne
« Dato: 26 Oktober , 2013, 20:35 »
Kære lidelsesfæller

Endnu en gang har familiens yndlingshøne skaffet os problemer. Hun har døjet med sur kro et par gange i løbet af sommeren. Begge gange plejede børnene hende og hun blev rask igen.
Senere begyndte hun at lægge spøjse, snoede og alien-agtige gummiæg og her til aften, ser det ud som om, at hun har vendt vrangen ud af kloakken. Der hænger små 10 cm bag ud af hende.
Jeg er efterhånden mest stemt for helbredelse ved øksehug, men har lovet familien at spørge, om der kan gøres noget ved det.

Efterårshilsner fra Fyn

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Møgirriterende yndlingshøne
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2013, 20:38 »
Jeg kender til flere tilfælde, hvor æggelederprolaps er behandlet med godt resultat

Kig her:

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/%C3%86ggelederprolaps
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline JKJ

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2013, 12:23 »
Mange tak for svaret  /o. Svaret på spørgsmålet blev desværre øksen. Hun havde en masse gummi-ting siddende inde i sig og var meget medtaget. Efter alle hendes sygdomme i sensommeren bliver hun nu erstattet af et par Skånske Blomsterhøner, der i løbet af det næste år skal "udkonkurrere" Lohmann-hybriderne.

Offline JKJ

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2013, 12:31 »
Med gummi-ting mener jeg forresten ikke "gummi" som i bildæk, men gummiæg. Snoede, mærkelige alien-fostre  :o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2013, 14:49 »
Det var skammeligt for yndlingshønen at hun ikke klarede den, men jun havde heller ikke haft en chance med bugen fuld af 'gummiting'.

Det er meget sjældent, at man hører om denne lidelse - måske fordi ikke så mange obducerer efter avlivning pga sygdom. Jeg kender kun det eksempel, som er omtalt i tråden her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8912.msg86886#msg86886
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14