Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Igen en af de gode oplevelser.  (Læst 5832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marcella

• Passiv bruger
Igen en af de gode oplevelser.
« Dato: 24 Oktober , 2013, 23:05 »
Hej Forum *q.
Så vil jeg igen fortælle hvor heldig jeg har været.
Jeg hentede i sidste uge 2 Jersy kæmper i Spodsbjerg, fint pakket i en flyttekasse fra Lene Lestrad, og sat på færgen i Tårs.
Min mave var levende af spænding, og jeg gamle kone, stod, som ventede jeg på min første kæreste,og så færgen komme i havn  *h.

Vel hjemme i Hjulby blev pigerne tjekket og vasket lide i måsen (havde siddet på en klat) og sat ind i huset.
Min knusende søde hane Kong Artur blev også sat ind, og så viste han fint pigerne tilrette. Guf blev presenteret, og en beroligende snakken til pigerne, gav hurtig trykhed inde. Mine 4 andre høns var forvist til høngegården imens.
Efter en time lukkede jeg smuthullet op, og Artur kom ned i gården og kaldte hyggeligt på sine "kyller". Han regner nemlig alle ikke fuldt udviklede høns for kyllinger, og farven på pigernes kamme var, i hans øjne ikke sexede nok, så hans omsorgsgen var det der tændte.
Pigerne kom ned og blev presenteret for resten af flokken, og førstekone fik en påmindelse om hvem der bestemte der.
Alt er foregået meget rolige, og de nye piger har ikke fået et eneste hak af de andre høns. Artur har tjek på damerne, og de nye piger blev passet og fik fint del i goderne der. Igen gik en lille time, og så lukkede jeg op til haven.
Luksus duefoder blev spredt, og alle nød solen og gildet.
Til aften snakkede Artur de nye piger ind i en redekasse, og lagde sig selv forest. I hans verden skal kyller sove i rede og gerne varmes lidt, så det er de blevet siden.
Så var der ro i huset.

Og så i dag skete miraklet.
Et fint æg blev tabt i gården at en Jersy *o, hold da fast hvor blev jeg overrasket.
Det havde jeg bestemt ikke ventet efter 1 uge her.
At pigerne trivedes og fungerede flot i flokken fra dag 1 kunne jeg nok takke Artur for, men ægene må de nødvendigves selv klare.
Han putter dem dog stadig i seng i kassen hver aften, så nu bliver det sjovt at se hvornår de får lyst til en pind.

Jeg vil gerne hejse flaget her for dig Lene *h, og sige tak for en fantastisk flot service, og gerne skamrose den fine stand pigerne havde.
Jeg storelsker folk der gider, så du er nu en elsket ;D.
Vi ses nok på LU, og så glæder jeg mig til at hilse på dig.

Kh Marcella.

« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2013, 00:47 Fra Marcella »

Offline Marcella

• Passiv bruger
Sv: Igen en af de gode oplevelser.
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2013, 23:20 »
Uf da, jeg kan ikke stave. :'(
Lestat selvfølgelig, undskyld. 

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2013, 06:00 »
En super dejlig historie at læse.  :D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2013, 07:44 »
Rigtig dejlig historie at læse. Hvor er Artur en venlig, godmodig og helt igennem enestående hane /o.

Tillykke med de to jersey'er :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2013, 08:14 »
Dejlig beretning /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2013, 09:33 »
Uh nu bliver jeg jo helt  <G
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2013, 10:39 »
Kære  Lene, jeg mener hvert ord /o.
Jeg har her inde læst om rigtig mange kedelige oplevelser >:(, og jeg syntes de gode er for få. Det har vores fjer sandelig ikke fortjent, så derfor ;).

Ja Tanja, min Artur er meget rar, Men han er forskrækkelig grim. Det er synd han ikke er til avl, for han er sgu rigtig fornuftig. Han melder dagens begyndelse 3-5 gange, og så passer han pigerne resten af dagen.
Han galer så ikke mere den dag, for det har han ikke tid til.
Forleden spurte min nabo om han var død. Jeg fortalte han så, at de fik lys ret tidligt om morgenen, så han er fædig ned at gale når de kommer ud.

Og her kommer den så igen, Jeg ville slet ikke have en hane da jeg startede. Jeg kunne nemlig slet ikke se hvad jeg skulle bruge sådan en til, og min nabo har natarbejde.
Jeg skammer mig stadig over min naivitet, og fatter ikke, at jeg kan blive 65 år, uden at vide bedre :-[.

Kh Marcella

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2013, 11:50 »
Sikke da en dejlig historie. Ham Artur lyder som en fantastisk dejlig hane.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Dorthe FR

• Passiv bruger
    • Kennel Fálkastjörnu
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2013, 17:06 »
Hvilken hjertevarm fortælling, Marcella  <.

Gid Kong Artur må få et langt og lykkeligt liv hos dig sammen med alle sine koner  *p
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #9 Dato: 25 Oktober , 2013, 21:00 »
Hvilken hjertevarm fortælling, Marcella  <.

Gid Kong Artur må få et langt og lykkeligt liv hos dig sammen med alle sine koner  *p

Hørt

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2013, 07:57 »
Jeg skal takke mange gange på Arturs vegne ;), og ja, han er rar.
Jeg satte min på trappen og fik min daglige snak med Artur i går.
Mine ostebidder blev helt som vanligt fordelt retfærdigt mellem pigerne, så ingen blev snydt.
Jeg spurte ham blandt andet om, hvorfor han ikke gad at gale?
Med sit lidt skæve blik så han på mig og svarede: Jeg ved jeg er konge her, så det behøver jeg da virkelig ikke at gå og kæfte op med.
Så var samtalen forbi, for den ene jersy rendte lidt uroligt rundt, og Artur fik travlt med et berolige hende. Han gik ind i en redekasse og kaldte mens han skrabede i strøelsen.
Frøken jersy fulgte med, men løb aligevel ud i hønsegården og tabte sit æg. Hun skal jo nok få det lært når Artur hjælper.

Jeg lovede ham igen en plads i min seng, og den bedste dyrlæge jeg kunne finde, hvis han skulle få brug for det. Jeg sagde også til ham, at han var garanteret et liv her til han faldt ned af pinden. Det var han nu hævet over at tage notits af, for ydmyghed ligger ikke til ham ;).
Det bedste er dog at han kun er fra sidste år, og nu i sin bedste alder, så jeg kan se frem til at have ham i mange år endnu *p.

Så ja kære forum, Kong Artur er fredet i klasse A.
 Ps. Kan man elske en hane  *e?

Kh Marcella.

Offline Dorthe FR

• Passiv bruger
    • Kennel Fálkastjörnu
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2013, 08:43 »

Jeg lovede ham igen en plads i min seng, og den bedste dyrlæge jeg kunne finde, hvis han skulle få brug for det. Jeg sagde også til ham, at han var garanteret et liv her til han faldt ned af pinden. Det var han nu hævet over at tage notits af, for ydmyghed ligger ikke til ham ;).
Det bedste er dog at han kun er fra sidste år, og nu i sin bedste alder, så jeg kan se frem til at have ham i mange år endnu *p.

Så ja kære forum, Kong Artur er fredet i klasse A.
 Ps. Kan man elske en hane  *e?

Kh Marcella.

Kære Marcella, selvfølgelig kan man elske en hane <. <. <.

Jeg kan fortælle dig, at jeg engang havde en hane, Carlo - dværg af ubestemmelig race, men klækket på et bryghus  ;) - som blev 13 år, før han var mæt af dage. Han var højtelsket, både af sine koner og sin ydmyge ejer, smuk og havde det flotteste kykkelikyyyh i hele sognet  *h <. *h <.
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2013, 18:35 »
Hej igen med jer alle :D.
Denne tråd er blevet en hyldest til alle skønne haner, og det var nu mine nye unghøner der skulle fortælles om.
10 dage er nu gået, og til aften havde frk Jersy, der nu lægger æg, plaseret sig midt i flokken på pind. Hun er blevet forfremmet i herakiet, fordi hun lægger æg, :laugh:.
Den anden Jersy er stadig puttet godt bag måsen af Artur, men snart er også hun et gyldigt medlem af flokken.

Det jeg ville, da jeg startede denne tråd, var bare at fortælle, at det ikke altid er så svært at få nye høns ind i en flok.
At det heller ikke er alle der snyder og bedrager, men at der er mange rigtig gode hønsefolk her i landet, der er klar med råd og vejledning.
Selv har jeg brugt forum her rigtig meget, og glæder mig over, at her er plads til alle ;D.

Tak til hele forum
Kh Marcella.