Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i Hønsehuset  (Læst 9153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kirill

• Passiv bruger
Lys i Hønsehuset
« Dato: 23 Oktober , 2013, 22:46 »
Hejsa

Hvis man gerne vil have lys i hønsehuset, for at hjælpe til med at holde lidt mere gang i ægproduktionen, hvor meget/kraftig lys skal der være og hvor mange timer.

Det er ikke planen at det skal være overdrevet brug af lys, men en lille hjælp til at ægproduktionen ikke helt stopper, og vi skal ud og købe æg hen over vinteren.

Hilsen
Gert
Nu endelig med høns.

0.4 Faverolles
0.3 Lutter
1.2 Barnevelder
0.2 Orpington
0.5 Havehøns af blandede racer

Og derudover
1.0 fantastisk ægtefælle af arabisk herkomst.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Lys i Hønsehuset
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2013, 22:56 »
Lyset skal være kraftigt nok til at hønsene kan finde foderet.
Antal timer er lidt individuelt - hos mig tænder det ved 7-tiden og slukker igen ved 2130 tiden.
Mvh
Erik Andersen

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2013, 21:52 »
Som pilegaarden antyder er lyset ikke kraftigt overhovedet. Man kan nok lige læse en avis under det. Jeg har læst mig frem til, at lyset kun behøver at være tændt 2-3 timer.

Har du strøm i huset eller er det batteridrevet? Har nemlig ikke selv strøm, så kunne være spændende at høre, om du var i samme situation. :)

Offline kirill

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 November , 2013, 09:53 »
Hej
Tak for svar.
Jeg har ikke indlagt strøm i hønsehuset, men dog ligger hønsehuset så tæt på vores hus, at jeg har valgt blot at trække en forlængerledning, og så er der sat et tænd/sluk ur til.

Hilsen
Gert
Nu endelig med høns.

0.4 Faverolles
0.3 Lutter
1.2 Barnevelder
0.2 Orpington
0.5 Havehøns af blandede racer

Og derudover
1.0 fantastisk ægtefælle af arabisk herkomst.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 November , 2013, 09:57 »
Jeg har lige (Jubii endelig) fået sat timer på mit lys i stalden og hønsehusene. Så der nu tændes lys fra kl. 5-9.
Og det er det almindelige lys som timerne er tilsluttet.
« Senest Redigeret: 03 November , 2013, 11:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #5 Dato: 03 November , 2013, 10:36 »
Jeg købte et lille solcelle anlæg, som lader batterier op. Det er virkelig mini.  ::)
Problemet var sidste år at da jeg tændte pæren om morgenen, så brændte det hele dagen. LED pæren var kun på 0,5 watt, men tømte batteriet om vinteren, da der jo ikke er lyst mange timer. Næste morgen var der jo så ikke mere strøm på batteriet.  :(
Nu har min mand lavet en ekstra kontakt, som bliver slået fra når den automatiske hønselem bliver lukket op, ved solopgang. Det synes jeg er supersmart.  8)
Glæder mig til prøve systemet. Så tænder jeg lyset når jeg går derud om morgenen med mad og vand inden arbejde. Og så skulle resten køre af sig selv.  *d
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 03 November , 2013, 15:32 »
Som pilegaarden antyder er lyset ikke kraftigt overhovedet. Man kan nok lige læse en avis under det. Jeg har læst mig frem til, at lyset kun behøver at være tændt 2-3 timer.

Har du strøm i huset eller er det batteridrevet? Har nemlig ikke selv strøm, så kunne være spændende at høre, om du var i samme situation. :)

En dagslængde på 14-16 timer skulle være optimalt til fortsat æglægning.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 November , 2013, 20:56 »
Jeg har lige købt en lampefatning med lyssensor som sidder på en ledning, det er Netto der har dem på tilbud lige for tiden, pris kr.20.
Føleren har jeg så boret gennem vægen så den sidder udenfor, det hele styres af et tænd og sluk ur af dem til 3 stk for 40kr.
Benny

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #8 Dato: 07 November , 2013, 00:26 »
Hos os ligger hønsehuset heldigvis lige op af vores eget, så vi har kørt en forlængerledning med 2 separate timere af den billige slags fra Harald N frem, så de får en smule lys fra en 1 watt led-pære at vågne på kl. 0600, ekstra lys fra et 8W lysstofrør og en 5W led-pære fra kl 0700. Om aftenen bliver lyset sænket igen kl. 2100 og slukket helt kl 2200 - vi snakker om måske at give dem en smule mere nattesøvn, men der er altså helt mørkt i 8 timer. Lige nu har vi 3 æglæggende høner, og de giver næsten et æg om dagen hver. For nemheds skyld er lyset tændt hele dagen, da der ellers er mørkt også når vi skal samle æg, gøre rent osv., de 14W udgør jo en forsvindende lille del af udgifterne ved at holde høns ;D

De går helt af sig selv tidligt til køjs; når skyggerne bliver lange trækker de af sig selv ind i hønsegården og hvis vi ikke når ned for at give dem lidt aftenguf fortrækker de (surmulende, tror jeg) helt af sig selv gennem tunnelen ind i huset. Til gengæld er de næste morgen altid klar i hønsegården til at komme videre ud i haven, uanset hvad tid vi står op. Det bliver interessant at se om de - når det bliver mørkere om morgenen - vil gå gennem den mørke tunnel og ud i en mørk gård, når lyset tænder i huset.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 November , 2013, 23:09 »
Palle, hvorfor har en tunnel du har til hønsene?
Og hvis du syntes den er lidt mørk, kunne du jo bare lave et ovenlys i den.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #10 Dato: 09 November , 2013, 09:23 »
Hej Ken,
det er fordi hønsehuset ligger under vores hævede træterrasse, mens hønsegården ligger 4-5 m væk, på lidt lavere niveau, og det var meningen at gården skulle være "totalsikret" så de kunne gå frit frem og tilbage. Da vi samtidigt skal kunne gå og køre trillebør, sækkevogn osv. hen forbi blev løsningen af sænke tunnelen ned i jorden (ellers ville haven jo ligesom blive delt i to). Du kan se billeder her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=123.msg303180#msg303180

De går ned af en sliske inde i hønsehuset, ud under terrassefliserne, hvor tunnelen slår et 90 gr. knæk, derefter hen og ned under en stensætning, så flader tunnellen ud, og så til sidst en lille sliske op igennem et hul i de cementplader der er gravet ned rundt om hønsegården. Det fungerer aldeles udmærket, de bestemmer selv hvornår de vil ud eller ind. På youtube ses også eksempler på at høns let og elegant forcerer en slags vindeltrappe på adskillige meter fordi de har fået bolig på 1 sal.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger