Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus på stylter  (Læst 2170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
Hønsehus på stylter
« Dato: 23 Oktober , 2013, 10:14 »
Lidt frit dagdrømmeri afstedkom følgende ide:

Jeg vil gerne opsætte hønsegård i mine børns børnehave. De har en stor (+ 1 ha) naturgrund, og det kunne være så hyggeligt med fritgående høns dernede.
Dog er jeg i tvivl om at det vil fungere med faste daglige lukke-tjanser til forældrerne. De første måneder - jo. Men på sigt... Børnehaven ligger op ad skoven, så ræven vil komme forbi før eller (læs: og) siden.

Det afstedkommer tre løsninger.
1) automatisk hønselem - er dog bange for driftsikkerheden
2) "lille" rævesikret hønsegård hvorfra der er åbent ind til huset- de kan så lukkes ud i haven når der er børn dernede.
3) - og NU bliver det sjovt: Hønsehus på stylter/pæle. Ved at vælge nogle flyvske racer (fx. Danske Landhøns) kan man (måske) lærer dem at flyve op på et plateau hvor deres hus er placeret. Højden skal selvfølgelig være ræve-sikker!
jeg forestiller mig med andre ord et hønsehus på ca. 1.5 m2. samt en plade foran døren på også 1-1.5m2 placeret på nogle 1.5-2m høje pæle... fra bagsiden kan man evt. lave et plateau i 1 m. højde, så man kan komme til bagdør, høns, æg og lort...

Kære forum; er jeg skør?
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...