Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diarré og balanceproblemer  (Læst 14761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Diarré og balanceproblemer
« Dato: 21 Oktober , 2013, 12:09 »
Jeg er ved at være alvorlig bekymret for min hane ( Orpington stor - fra april i år).

Han har haft diarré en mdr's tid. Jeg har prøvet med  først hemexcide, dernæst kogte byg og bygafkog i blødfoderet, som består af en kødbolle (rørt sammen med linser mm), en skive franskbrød, lidt havregryn, yoghurt/A38, lakseolie ( et par pump)og lidt salt.

Er lige begyndt at give ham urtepencil så jeg ved ikke om det vil virke endnu. Jeg er i tvivl om, hvor meget han skal have og hvor tit?

Som allersidste udvej har jeg overvejet at give ham lidt diarré-stop- menneskemedicin (knald eller fald). Dyrlæge?

Han er meget mager  inde under den store fjerdragt- selvom han spiser godt. Han er vokset næsten eksplosionsagtigt de sidste par mdr.. Hønerne har det fint.

Foderet er voksefoder ( har købt æglægningsfoder, men er ikke begyndt at bruge af det endnu),  bestemt ikke noget de spiser ret meget af.De spiser lidt af det om morgenen inden de bliver lukket ud til blødfoderet, og lidt om aftenen før de går til ro. Ca tre håndfulde hvede blandet med lidt fuglefrø strøet i haven - halvdelen strøet om formiddagen og det sidste sidst på eftermiddagen, hvor de også deler et stykke franskbrød. De går i haven hele dagen. Pæn stor have med blandet vegetation og insektliv. Om morgenen får de blødfoderet, som er spist meget hurtigt.
Jeg er godt klar over, at jeg burde bruge tilskudsfoder i stedet for fuldfoder, når jeg fodrer med korn o.a., men jeg kan ikke finde det økologisk.

Der er også lidt balanceproblemer hos hanen. Ikke udtalte, men de er der. Må ofte sætte et ben bagud eller til siden for at holde balancen, når han står. Sammenlignet med hønerne virker han mere klodset og usikker på benene. I går da jeg kom ud og kaldte til samling, hoppede han de første skridt på et ben. Ellers ingen problemer ved løb. Ingen forandring i pupillerne.

Jeg tænker hønselammelse og/eller vitamin/mineralmangel i forbindelse med den kraftige vækst.
Har været i litteraturen for at finde ud af hvor meget kalk og A+D3 vitamin der kan gives i tilskud i mcg. Så jeg starter op på et tilskud af det.

Flere problemer der måske/måske ikke hænger sammen. Hvad gør jeg?

Offline Kokholm

• Passiv bruger
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2013, 12:26 »
Land og Fritid har økologisk tilskudsfoder. Der var én fra en foderstof der fortalte at fuldfoder og tilskudsfoder er det samme (økologisk) de sælger det bare som tilskudsfoder for at signalere at det ikke er nok, der skal også være grønfoder tilstede.
Sonja

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2013, 12:58 »
Ung haner kan godt ind i mellem virke som om de er fulde. Altså stavre rundt. Min tidligere maranhane har også opført sig sådan på et tidspunkt. Jeg troede også at det var Mareks (hønselammelse) men det gik over lige pludselig. Tror at han må ha været kørt helt ned af at træde pigerne ;-)

Håber at du kan få hjælp af Rudy herinde på forum :-)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2013, 14:08 »
Jeg tænker også straks Rudy, som den mest garvede.......... og han er så hjælpsom  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2013, 23:30 »
Han er meget mager  inde under den store fjerdragt- selvom han spiser godt.

Min første indskydelse, når jeg læser dit indlæg, er, at han er alvorligt plaget af indvoldsorm.

Urtepencil og de andre tiltag du har gjort, kan styrke immunforsvaret, men ikke kurere mod orm, hvis han af den ene eller anden grund, har været svækket og ormetrykket derfor er blevet for stort.

Under forudsætning af at 'Hansemand' ikke er ved at dø så prøv at give hønsene en saltsyrekur i en uges tid og se om ikke det hjælper.

Saltsyrekuren er 20 ml syre pr 10 l vand ( eller 2 ml pr liter).
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2013, 11:31 »
Land og Fritid har økologisk tilskudsfoder. Der var én fra en foderstof der fortalte at fuldfoder og tilskudsfoder er det samme (økologisk) de sælger det bare som tilskudsfoder for at signalere at det ikke er nok, der skal også være grønfoder tilstede.
Sonja
Ved nærlæsning på foderet ( fra Land&Fritid) kan jeg godt se, at der slet ikke står noget om, at det er et fuldfoder. Jeg er bare gået ud fra at det er. Man skal lære så længe man lever - så tak for svaret.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22 Oktober , 2013, 11:35 »
Ung haner kan godt ind i mellem virke som om de er fulde. Altså stavre rundt. Min tidligere maranhane har også opført sig sådan på et tidspunkt. Jeg troede også at det var Mareks (hønselammelse) men det gik over lige pludselig. Tror at han må ha været kørt helt ned af at træde pigerne ;-)

Håber at du kan få hjælp af Rudy herinde på forum :-)

Rart at høre at det kan være normalt! /o Tænkte også i starten at han lignede en teenage-lemmedasker, der ikke helt kunne styre sin vækst og sine kræfter, men sammen med diarréen blev jeg godt nok bekymret.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2013, 11:42 »
Husk at gæret frugt, " i øjeblikket æbler " kan gøre hønsene fulde, og sikkert give dårlig mave, prøv at holde ham væk fra evt. frugt, på jorden, og se om han kommer ovenpå igen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 22 Oktober , 2013, 11:48 »
Min første indskydelse, når jeg læser dit indlæg, er, at han er alvorligt plaget af indvoldsorm.

Urtepencil og de andre tiltag du har gjort, kan styrke immunforsvaret, men ikke kurere mod orm, hvis han af den ene eller anden grund, har været svækket og ormetrykket derfor er blevet for stort.

Under forudsætning af at 'Hansemand' ikke er ved at dø så prøv at give hønsene en saltsyrekur i en uges tid og se om ikke det hjælper.

Saltsyrekuren er 20 ml syre pr 10 l vand ( eller 2 ml pr liter).

"Hansemand" kan vist godt tåle en kur uden at vi skal til begravelse af den grund :)- hønerne har vel også godt af det, hvis der er orm i farvandet ? Men hvor køber man saltsyre? Foresvæver mig  at det er noget man bruger til at fjerne mørtelrester med, når man murer. Tak for svaret!!!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22 Oktober , 2013, 11:52 »
Husk at gæret frugt, " i øjeblikket æbler " kan gøre hønsene fulde, og sikkert give dårlig mave, prøv at holde ham væk fra evt. frugt, på jorden, og se om han kommer ovenpå igen

Jeg må ud og fjerne de sidste æbler. Hønsene vil gerne opholde sig der hvor æblerne er. Jeg har dog ikke set dem spise af dem. Men man ved jo aldrig hvad de laver når man vender ryggen til! Tak Ina.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2013, 16:22 »
Synes han har det værre. Falder bagover når han lufter vingerne. Står meget skrævende for at holde sig oprejst. Er væltet af et vindpust. Har set ham falde/vælte 4-5 gange i dag. Ligger en del. HJÆLP!!! Øksen?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2013, 16:34 »
Eller dyrlægen. Mange dyrlæger giver gratis råd over telefonen. Jeg har selv haft en meget dinglende høne, men det var i vinter, da der intet grønt var at få. Hun fik D-vitamindråber og dingleriet ophørte derefter efter ca. 1 uges tid. Dog havde hun ikke diaré, så jeg tror ikke det er det samme. Jeg synes du skal overveje at lade din hane aflive hvis du ikke vil tage ham til dyrlægen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2013, 17:20 »
Jeg havde lidt håbet på, at det var de gærede æbler, der fik ham til at dingle, men dem har han ikke haft adgang til i dag.
Vi ser det lige an til i morgen og vurderer om vi skal kontakte dyrlægen. Vi har en dyrlægeklinik her i byen, så det er ingen sag at komme afsted med ham. Det ender det såmænd nok med.

Men altså hvor er det nedslående når ens dyr ikke trives!!!!!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:27 »
Så har dyrlægen været her og hanen har fået ormekur, B-vitamin og penicillin. Også ormekur til damerne. Så dejligt at have en dyrlæge der interesserer sig for de "eksotiske" dyr. /o

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:36 »
Hvem var det og hvorfra?  :) Det lyder lovende...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk