Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frostfrit vand.  (Læst 8079 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Frostfrit vand.
« Dato: 19 Oktober , 2013, 16:52 »
Lige en reminder ang. frostfrit vand inden frosten sætter ind.

En mulighed for frostfrit vand er som billedet viser.I dette tilfælde er det vand til vagtler.Er det til høns må man op i større forhold.Evt. en opvaskebalje og en større pære eller 2.Her er der brugt en 13w sparepære og det var nok sidste vinter,ned til 10-12 graders frost,hvis der er læ.Men husk : Opstillingen er kun til brug under tørre forhold evt. inde i hønsehuset eller under overdækning  ude.”Opfindelsen” blev for et par år siden døbt ”Leifmodellen” af et par brugere her på Forum.Lidt pral skal der jo med i tippet.   
« Senest Redigeret: 19 Oktober , 2013, 16:58 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Frostfrit vand.
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2013, 17:18 »
Tak Leif! Den havde jeg ikke set  :) Vi har to hønsegrupper og endnu kun et varmelegeme.......
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2013, 09:07 »
Den er vel nok smart. Desværre har jeg MEGET langt til hønsehuset og en ledning er derfor ikkerigtig en mulighed. Nogle det har tips ud over at isolere hønsehuset og lægge varme ind?

Kh Lotte

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2013, 17:42 »
Undskyld, men jeg krummer godt nok tæer over det du har lavet der..  /d

Du har en lampefatning i en balje under noget vand... så hvis der af en eller anden grund kommer vand fra vandbeholderen og ned i baljen hvor lampen ligger, så har du en fin 230V kortslutning der kan tage livet af dig næste gang du skifter vandet, medmindre dit HFI/HPFI redder dig..

Brug dog de par hundrede kroner en varmeplade koster i stedet for at sætte livet på spil for at holde hønsenes vand frostfrit.  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2013, 19:46 »
Jeg har i frostperioder båret varmt vand ud to gange dagligt. Det har virket ok, men er selvfølgelig noget mas hvis man skal gå langt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline ncj

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:07 »
Der er da vist noget om at varm vand fryser hurtigere end kold kaldet mpembaefekten.Bortset for det er jeg glad for mine varmeplader fra America.

« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2013, 21:08 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:32 »
Det er da noget vrøvl - selvfølgelig holder varmt vand en højere temp. længere end koldt, logik for perlehøns :-)

Når jeg en gang selv kan bestemme alting, skal jeg også have strøm i mit hønsehus...

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:39 »
Det er da noget vrøvl - selvfølgelig holder varmt vand en højere temp. længere end koldt, logik for perlehøns :-)

Nej, der er faktisk noget om det. Vist nok noget med at der er større mængde ilt i koldt vand kontra varmt. Da samme emne blev diskuteret for et par år siden, på selvsamme forum, prøvede jeg at stille 2 skåle i fryseren. En med vand tæt på koge punktet og en med koldt vand, fra den kolde hane. Jeg kunne ikke tydeligt se om den ene frøs hurtigere end den anden men det varme vand var ihvertfald lige så frossent som det kolde. Jeg kiggede selvfølgelig mange gange undervejs og det jeg mener er at der ca. samtidig kom et tyndt lag is på toppen. Og ca. samtidig var de begge bundfrosne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ncj

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:42 »
Jeg har ikke selv lavet nogen forsøg med det,men det er der vist mange andre der har.;-).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:45 »
Når jeg giver varmt vand om vinteren er det i en gammel jerngryde, som holder ca. 5 liter. Jeg hakker hul i isen og hælder det (is-)kolde vand ud. Så hælder jeg det  - måske ca. 50-60 grader varme - så varmt som min vandhane kan - vand ned i gryden. Det får i reglen den resterende is til at smelte væk - og holder hele gryden med isfri overflade i pænt mange timer - ofte længe nok til at det stadig er isfrit, når jeg er hjemme fra arbejde.
Men skal jeg nogen sinde lave om på noget omkring mine hønser, så skal jeg have strøm lagt ind, for det er da 100 gange nemmere.

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:59 »
Jeg vil også sige at for en 100kr kan man købe en godkendt varmeplade så der heller ikke bøvl med forsikringen hvis hønsehuset brænder.
Mvh. Mikkel

http://www.vaerkstedskontrol.dk/forside.aspx bedøm dit lokal værksted.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #11 Dato: 20 Oktober , 2013, 23:35 »
Vi har allerede 2 stk.  :) Købte en fra America og en anden af Mette sammen med de sidste høns- jeg har bare først nu fået det hele pakket ud  <G
 Jeg har bøvlet og eksperimenteret med vand til hestene i løsdriften over mange vintre :o Der er der altså tale om mange liter pr. hest pr. døgn, og de stod over 400m. fra den eneste frostfrie vandkilde på matriklen, pyyyh Varmt el. koldt gjorde ingen forskel, men lidt sirup + olie gjorde- overfladen holdt sig grødet tilsat lidt af hvert...!? Hestene drak det gladeligt alligevel. Den sidste vinter i rideklubben fik jeg lokket min mand til at montere en varmeledning omkring en 60 liters balje- den blev så sat ned i en 90 liters med bunden skåret ud. Ledningen + den isolerende luft virkede fint, men det kostede da lidt i strøm. Ideen dur jo ikke i hønsehuset- de skal jo bare have drikkevand og ikke et badebassin. I øvrigt gav jeg "systemet" til nogle foldmakkere...............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk