Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race skal man vælge hvis ......  (Læst 5417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik 4400

• Passiv bruger
Hvilken race skal man vælge hvis ......
« Dato: 18 Oktober , 2013, 09:02 »
...man gerne vil have en skruk.
...man gerne vil undgå hvide æg.
...ikke dværg.

Har stor new Hampshire, de er søde, rolige og omgængelige, men ingen skruk og for lidt æg.
Vi har desværre måtte slå hanen ned  :'( . og vil benytte lejligheden til at få nogle nye gener ind.

Mvh. Henrik

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken race skal man vælge hvis ......
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2013, 09:32 »
Velkommen til forum Henrik :).

Der er lidt forskelligt at vælge imellem. Maran (middelgode skrukker), araucana (gode til at lægge på æg, men ikke gode kyllingeførere), brahma, orpington, faverolles, sussex. Det er mine bud, men der er sikkert andre der også er gode skrukker, og som lægger andre farver æg :).

Jeg har selv 12 maraner og 3 af dem har været skruk i år. Af min araucanaflok har vel ca. halvdelen været skruk, inkl. en gammel høne på fire år, der ikke før har haft interesse i den slags "pjat". Maranerne er gode kyllingeførere mens araucanane, hver og en der har fået chancen, har forladt kyllingerne / hakket dem ihjel, men de har alle været fremragende til at ruge æggene ud.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2013, 09:34 »
Af vores 4 maraner, har 2 været skruk. Den ene fik lov at ruge ud, og har været en god kyllingefører.
Så dem ville jeg foreslå :)
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2013, 10:56 »
Faverolles er ikke særlig gode skrukker, så dem skal du ikke satse på, hvis ønsket er en skruk :)

Når det er sagt, har jeg dog haft en skruk Faverolles, og kender til et par andre som også har haft skrukker, men det er ikke just det Faverolles er kendt for :)
Til gengæld lægger de godt med æg, og er enormt charmerende og nærmest født tamme  *p
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Bøstrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2013, 13:30 »
Wyandotter er gode ruger og kyllingeføre, samt gode æggelægger

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2013, 14:44 »
Jeg har gode erfaringer med Brahma, der både er gode skrukker og gode kyllingeførere. Mine Sussex skrukker ikke så ofte.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2013, 16:23 »
Brahma skrukker nemt, men er ret klodsede i omgangen med æggene, og det har hos os flere gange medført at de har ødelagt æg på halvvejen. De er vældigt gode kyllingeførere.
Silker er suveræne skrukker og kyllingeførere, men jo altså ikke så store ( heller ikke i stor race  :))
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2013, 16:47 »
jeg ville ikke sige wyandotter, men i år har jeg haft 3 skrukker der selv har ruget ægene ud og været gode kyllingefører.

men havde ingen skrukker sidste år, og den store wyandotte er ikke så kendt for at skrukke. men kan du finde nogle stammer der gør så er de fremragende.

mine ligger fra lyse til lys brun/mellem brune æg.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2013, 17:52 »
sjovt med den forskellighed, vores høns udviser. Da jeg fik Maran for 7 år siden, valgte jeg også at få 2 dværge af ukendt race for at være sikker på at få skrukker. Hold da op....Stort set alle mine maraner bliver skruk hvert år. De første starte i det aller tidligste forår og jeg har lige afskrukket de -forhåbentlig - 2 sidste for i år.

Offline Henrik 4400

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2013, 12:05 »
Tak for de mange svar  :)
Ser ud til at Maran kunne være et godt bud, men kan forstå det også har lidt med held at gøre.

Henrik
(har været på forum før, men åbenbart for længe mellem jeg er inde og få jeres hjælp  ;D )