Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset?  (Læst 7680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mukkeee

• Passiv bruger
Lys i hønsehuset?
« Dato: 16 Oktober , 2013, 20:00 »
Hejsa!

Jeg har hørt lidt om noget med lys i hønsehuset!!!

Håber der sidder nogle kloge mennesker som kan give mig et par svar på følgende;

1) Hvornår skal man have lys i hønsehuset for at sikre at æglægningen ikke går i stå?
2) Jeg tænker at en alm lyspære er rigeligt - Har jeg ret?

Nogen der mon kan hjælpe?
Venlig hilsen

Maibritt

1.0 ægtemand
0.2 børn
2.2 border collier
1.0 lækker sort kat
?.? Sachsen ænder
0.5 høns

Offline skralde6

• Passiv bruger
Sv: Lys i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2013, 20:41 »
jeg bruger en led juletræskæde den giver et ensartet lys (og er kun på 3 wat) og et billigt tænd sluk ur

Erik

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2013, 20:45 »
Jeg bruger en gammel kæde fra pigernes børneværelse med små hjerter og kroner  ;D

Min elektriker har installeret el i hønsehuset, så det tænder morgen kl. 5 og slukker, når der er lyst nok.  Det er ikke tændt om eftermiddagen, så der går de i seng med solen.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Mukkeee

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2013, 21:35 »
Vi må have noget lys op :)

Fra kl 5 om morgenen og indtil det er lyst nok udenfor :)
Og måske igen om eftermiddagen - eller er det overflødigt?
Venlig hilsen

Maibritt

1.0 ægtemand
0.2 børn
2.2 border collier
1.0 lækker sort kat
?.? Sachsen ænder
0.5 høns

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 16 Oktober , 2013, 21:49 »
hvor er økologien henne hvis der skal kunstig lys ind til dem?  :)

Jeg har ikke og får ikke lys, men det er mere fordi jeg føler jeg driver rov-drift på dem for at få æg, men selvfølgelig er det eget valg  :) jeg syntes bare hønsene skal have et naturligt liv som passer sig ind med årstiden  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2013, 22:16 »
Har kunstigt lys noget med økologi at gøre?

Hvis ja, er der vist ingen mennesker der kan påstå at de lever økologisk. Når jeg synes det bliver for mørkt inden døre tænder jeg i hvert fald lyset. Jeg synes det er for tidligt at gå i seng ved 16-tiden det meste af januar og jeg ville nok heller ikke kunne holde ud at sove til 0830, eller deromkring, hver dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2013, 22:25 »
Erik jeg er godt klar over vi ikke er enige, og måske er mit ordvalg forkert  :) men jeg har bare svært ved at se fornuften i at fremtvinge æg fra hønsene, når vi kæmper en kamp bla. for at få burhøns bedre levevilkår .. ja, burhøns og vores høns har intet til fælles, men alligevel, hvorfor "tvinge" æg ud af hønsene og ikke lade dem "hvile"  :) 
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline ncj

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Oktober , 2013, 22:26 »
For mit vedkommende er det ikke for æggenes skyld jeg har lys,,dværgkochin giver ikke æg det meste af vinteren,,men for at de kan æde lidt længere i den kolde tid.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2013, 23:21 »
Erik jeg er godt klar over vi ikke er enige, og måske er mit ordvalg forkert  :) men jeg har bare svært ved at se fornuften i at fremtvinge æg fra hønsene, når vi kæmper en kamp bla. for at få burhøns bedre levevilkår .. ja, burhøns og vores høns har intet til fælles, men alligevel, hvorfor "tvinge" æg ud af hønsene og ikke lade dem "hvile"  :) 

At holde hønsene i gang et par timer mindre end vi mennesker holdes/holder os i gang synes jeg umiddelbart ikke kan klassificeres som forkert. Men det er jo individuelt hvad man synes.

Jeg synes umiddelbart at det er synd ikke at give hønsene en lidt længere dag, da der trods alt skal optages en hel del næring, for at de kan holde varmen på de meget kolde og mørke dage. Hvis det så giver en 'sidegevinst' i form af flere æg i den pågældende periode, er det jo win/win.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2013, 07:15 »
Vi må have noget lys op :)

Fra kl 5 om morgenen og indtil det er lyst nok udenfor :)
Og måske igen om eftermiddagen - eller er det overflødigt?
Det er lidt forskelligt hvad man foretrækker. Hos os tændes lyset kl. 5.45 og slukkes kl. ca. 15.30. Så kan hønsene i ro og mag finde på pind. Andre har lys til kl. 20 fx, men mine høns bliver på gulvet så længe lampen er tændt, og kan ikke finde på pind når lyset pludselig forsvinder, derfor har jeg valgt løsningen med at slukke kl. 15.30.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mukkeee

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2013, 08:12 »
I skal have mange tak for jeres svar - hvad enten det var positivt eller negativt :)

Vi vælger nu alligevel at sætte lys op, da vi synes det lyder rimeligt at give hønsene ekstra tid at spise i nu det bliver koldt :)

Mange tak :)
Venlig hilsen

Maibritt

1.0 ægtemand
0.2 børn
2.2 border collier
1.0 lækker sort kat
?.? Sachsen ænder
0.5 høns

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2013, 09:00 »
I skal have mange tak for jeres svar - hvad enten det var positivt eller negativt :)

Vi vælger nu alligevel at sætte lys op, da vi synes det lyder rimeligt at give hønsene ekstra tid at spise i nu det bliver koldt :)

Mange tak :)
/o Selv tak. Jeg synes jeg får mere velnærede høns ved at give dem nogle timers lys i de mørkeste måneder. Her til morgen sprang skrukken straks ned fra pinden med sine 2 måneders kyllinger og begyndte at æde, da lyset blev tændt :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2013, 09:31 »
Mine høns får også lys i den overdækkde hønsegård og i hønsehuset kl. ca 06 morgen, og alle høns står gladeligt op og begynder at spise morgenmad og ordne andre morgensysler, men når solen går ned, så går alle uden undtalgelse i seng, så her bliver lyset slukket for natten ca. en time tid senere, så alle lige kan nå at ligge og få sludret sammen om den forgangne dag ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #13 Dato: 17 Oktober , 2013, 09:54 »
Som økolog synes jeg også det er i orden at give hønsene lys så de kan komme igang med at spise. Jeg har bare ikke selv mulighed for at give dem den ekstra luksus, men må så i stedet give dem lidt ekstra kaloriefyldt foder. Tror ikke hønsene har noget imod at lægge æg.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Oktober , 2013, 14:45 »
Man kan også bruge lys med sol energi, det fader lige så stille ud, så man undgår en flok forvirrede høns der ikke kan finde op på pinden i buldermørke. Og så er strømmen jo ganske gratis /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.