Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Torn (træsplint) i foden  (Læst 2002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
Torn (træsplint) i foden
« Dato: 14 Oktober , 2013, 10:08 »
En af høsene begyndte at halte lidt, og jeg undersøgte fødderne på damen, der var intet at se bortset fra at det ene ben var damen ikke meget for at jeg rørte ved.Et par dage gik og nu lå hun meget ned, men var frisk nok når der var fodder. en ny gennemgang af fødderne afslørede at "trædepuden" på den ømme fod var hævet og at det var ligesom en hård genstand sad i midten,det kunne være en splint eller en torn.
Nu til spørgsmålet, skal jeg prøve at trække tornen ud, eller lade den være, jeg tænker på at det er en umulig opgave at holde foden ren, kom med et godt råd.
Benny.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Sv: Torn (træsplint) i foden
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2013, 10:19 »
Jeg har haft det samme problem med nogle af mine forældres høns. Den ene gang havde stenen der sad under foden gnavet sig hele vejen igennem huden og lavet et hul!
Den gang fjernede jeg genstandene og vaskede foden i sæbevand og gav den en gang desinfiserende kopattesalve. En enkel gang isolerede vi en høne. Alle høns klarede det fint.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2013, 10:20 »
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2013, 20:52 »
Måske 'bumblefoot'? Se her:
http://www.the-chicken-chick.com/2011/07/bumblefoot-causes-treatment-warning.html

Det var dog en uhyggelig film på det link, men jeg må indrømme det minder meget om samme problem, er der nogle der har erfaring med om det kan gå i sig selv igen, vi har naturligvis vasket og renset,der er ingen rødmen og hun er heller ikke så øm mere "knotten" virker rimelig fast.
Tusinde gange tak for div. svar.
Benny