Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns ikke ægte?  (Læst 18357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Er mine høns ikke ægte?
« Svar #15 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:28 »
En høne bør også kunne producere ET æg på 8 måneder, om den så kun levede af hvede og lidt madrester.. Jeg tror altså noget andet end foderet er galt, for de er jo blevet velfodret de seneste 8 mdr...og ikke et eneste æg!?!? Hmm..mystisk.. Og ellers er det bare over and out for dem, selvom jeg ikke helt kan tro det.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Benny Rafn

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 16 Oktober , 2013, 21:04 »
Alternativt:::Slå opskriften på hønsekødsuppe op på redekassen, hjælper det ikke så er de advaret.
Benny. /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 16 Oktober , 2013, 21:19 »
Hvor længe har du haft dem Tine ?

Kunne det tænkes at de var ældre ?

HAR de overhovedet lagt æg hos dig ?

Hvor længe har du haft dem ?

Kan de have gemt æggene udenfor eller kunne de selv eller skadedyr havde spist æggene ?
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2013, 21:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Oktober , 2013, 22:01 »
Regningen er dateret 28.08.2010, og da var de vel 30 cm. høje...

Jeg købte 5 og har 3 af dem tilbage.
Den ene måtte aflives efter et års tid, den kunne ikke stå på benene og de andre hakkede på den.
Den anden døde pludselig her i foråret. Bemærkede, at kammen var meget mørkerød og hang,
og to dage senere lå den død.

De har lagt mange æg.
Da vi havde 5 høns, havde vi vel 2-4 æg dagligt, ingen æggeløse dage, det skete i hvert fald sjældent.
Og, det pudsige er, siden februar, har den 4. høne, som ikke er en ugæte NH, lagt æg OG én af de 3 NH'er, men den 4. høne fælder nu, og så er al æggeproduktion stoppet helt over hele linjen.

Og nej, de har ikke lagt æggene andre steder, har kigget overalt, og der er heller ingen tegn på, at skadedyr skulle ha' spist æggene.

Så måske har de bare haft deres storhedstid.
Vil dog lige se tiden an med foderet nu, og også se, om høne nr. 4 begynder at lægge æg igen, når hun er færdig med at fælde, og om det så evt. kunne smitte af på (én af) de andre.....

1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 16 Oktober , 2013, 22:12 »
Tja, enten ER de færdige nu, for de var jo nok 4-5 måneder inden køb. Eller også er de endeligt blevet for fede efter den forkerte fodring gennem de seneste par år.

Jeg ville skifte dem ud og få nogle nye unghøns i stedet for, hvis det var mine.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 22 Oktober , 2013, 13:13 »
Tja, enten ER de færdige nu, for de var jo nok 4-5 måneder inden køb. Eller også er de endeligt blevet for fede efter den forkerte fodring gennem de seneste par år.

Jeg ville skifte dem ud og få nogle nye unghøns i stedet for, hvis det var mine.

Jeg er også mest til at skifte dem nu, både fordi, jeg måske også tror, der er noget andet galt, end lige foderet, og så fordi vi lige nu, i morgen faktisk, står for at skifte indhegningen på hønsegården, og så var det måske meget rart, at der lige blev hønsefrit.

Men, problemet er så, at jeg ikke ander, hvilken slags jeg skal gå efter, og hvilken slags, der er til at få i nærheden af Horsens. Jeg har bare bare været glade for de her brune æg, på vel ca. 55-60 gram.

Har fundet Opdrætterlisten herinde, men der skal jeg jo vide, hvilken race, jeg går efter....

Måske nogen kunne hjælpe med, hvor jeg kan købe høns i Horsens og omegen?...
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 22 Oktober , 2013, 13:24 »
Mon ikke Horsens Fjerkræklub kunne hjælpe?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #22 Dato: 22 Oktober , 2013, 18:31 »
Hvis det kan vente til foråret kan du købe nogle NH hønekyllinger hos mig, og jeg bor en go halv time fra Horsens.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 22 Oktober , 2013, 19:03 »
Tak Henrik, men det kan det næsten ikke, 8 måneder uden egne æg har været nok. :-)
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #24 Dato: 22 Oktober , 2013, 20:11 »
Prøv at kontakte Newhampshire klubben der kan du måske få nogle tlf nr på nogle der måske har nogle jeg mener der er en i Brædstrup og en mellem Horsens og østbirk der har dem men det ved klubben http://www.newhampshire.dk/

Ellers må du på udstilling i Horsens og Omegns Fjerkræklub : 09 November , 2013 - 10 November , 2013 i Stensballe hallen :)
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2013, 20:27 Fra preben r »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 24 Oktober , 2013, 22:01 »
Update;

På søndag mister de alle 4 hovedet.
Jeg er ved at få renoveret hønsegården og vil i den forbindelse ha' gjort hovedrent,
og i det hele taget starte helt forfra med ægte høns. :-)

Har kigget på Horsens Fjærkræsklubs hjemmeside, og set, at klubben holder til på en kommunal ejendom, fandt derefter en omtale af klubbens aktiviteter på Horsens Kommunes hjemmeside. Dér stod bl.a. at der ville være udstilling af høns, - nogle ville være til salg, der ville være skilte på, med race og pris.

Fint nok, vi har ferie, så det var da oplagt at køre ud og kigge på høns...........

Men ak, der var måske 8-10 hønsegårde, men der var kun høns i to af dem, og ingen skilte med race og pris.

Såeh, jeg vil da tage kontakt til klubben, og opfordre dem til at få opdateret informationen på Kommunens hjemmeside, og lad det da også være en opfordring til I andre, - det er meget godt og nemt med det her Internet, men det hele er ikke meget værd uden konstant opfølgning.
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline hnr11

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 25 Oktober , 2013, 10:20 »
Lyder som en god ide at få gård mm renoveret og gjort hovedrent inden indkøb af nye høns.

Hvis jeg var dig, ville jeg gå ind på racelisten her på siden og kigge på diverse racebeskrivelser og finde den race jeg synes passer bedst til det behov man har.
Derefter finde en opdrætter af denne race og tage kontakt til dem.

Desværre er der rigtig mange der sælger fjerkræ under underlige navne og for det utrænede øje kan man nemt blive "snydt". Desuden er industrien med til at forvirre synes jeg, for folk med meget lidt hønseerfaring kan det være svært at regne ud at der er forskel på "racerne" alt efter hvor de kommer fra.

Husk desuden på at fjerkræ du køber nu, selvom de evt er i æglægning  ( alt efter race selvfølgelig ) temmelig sikkert vil stoppe æglægning ved flytning, og hvis vejret så ender med at blive hundekoldt også, så vil nogle af dem sikkert ikke starte op ordentlig igen før til foråret. :)

Held og lykke med hønsejagten :)
Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 25 Oktober , 2013, 11:12 »
En lille tilføjelse til overstående, jeg er i gang med at lave en ny opdrætterliste her på Forum :http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35944.0

Så der kan desværre ikke "stoles" 100 % på den gamle, da der er del rettelser i den.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 10 December , 2013, 17:40 »
Sidste update:

Der er nu rettet op på fejltagelsen;  ;)

1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 10 December , 2013, 17:43 »
Jo jo det ligner New Hampshire  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: