Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns ikke ægte?  (Læst 18356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine3

• Passiv bruger
Er mine høns ikke ægte?
« Dato: 12 Oktober , 2013, 16:55 »
Jeg har et problem med, at 3 af mine 4 høns stoppede med at lægge æg i februar i år.
I den forbindelse lagde jeg et billede ind i mit galleri, og der var én der nævnte,
at de da vist ikke var ægte New Hampshires....

Kan det være derfor, at de allerede nu er stoppet med at lægge æg, - at de kommer fra et rugeri,
hvor de kun produceres til at lægge æg i måske et års tid, og så er det slut?

Kom gerne med jeres kommentarer om ægtheden, det er da meget rart at vide, og også om de er for godt i stand?  :)

Den 4. høne på billedet kender jeg ikke historien på, hun er en tilflytter, og hun lægger stadig æg, pta. at hun er noget ældre, end de andre. De 3 er 3 år, hun er et par år ældre.
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Er mine høns ikke ægte?
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2013, 17:05 »
De er desværre ikke NH.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2013, 17:35 »
Det er helt sikkert ikke NH.
Har vedhæftet et billede af mine NH, hvor du kan se den rigtige smukke gyldne farve de har.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2013, 17:48 »
Hej Tine3 og andre!!!
nej dt er ikke NH-de ligner alm industrihøns-og det er ikke ualmindeligt at de ikke lægger ret mange æg i deres 3 år-mange vil nikke genkendende-nogle er slidt op,husk på at de er lavet til kun at lægge-MANGE og STORE-æg i 1 sæson,dine ser rigtigt godt ud,måske er de lidt fede,det går ud over æglægningen.
vh bjarne m

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2013, 20:19 »
Enig! Det ligner æglægningshøns fra industrien eller blandinger heraf.. Trist hvid du har købt dem som NH :-( Har du købt dem i ca 3 års alderen eller har du haft dem i længere tid??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2013, 21:36 »
Hønsene er såmen ægte nok. Altså det er høns.  ;)

Men selv om det er hybrider, og selv om de har haft en ca 1-årig periode med intensiv æglægning hos en æggeproducent forklarer det ikke at de stopper æglægningen helt i en alder af 3 år, og da slet ikke henover forårs-, sommer- og efterårsperioden.

Selvom de lægger færre æg når de når 2-års alderen, burde der være ganske mange æg i de damer endnu.

Er de for fede? Hvad fodrer du med? Som Bjarne skriver giver fede høns ikke (mange) æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2013, 20:36 »
Mange tak for jeres svar.

De er købt som helt små kyllinger, har regningen endnu.
Der står "5 stk. New Hampshire", men okay, prisen indikerer jo nok "ægtheden",
de kostede kr. 38,- pr. styk. Men jeg vidste altså ikke bedre. :)

De får Møllerens Komplet til æglæggere, og Møllerens Hønsekorn med 40% hvede, 40% byg og 20% majs.
Komplet ad libitum og en håndfuld hønsekorn hver, når jeg lukker dem ud om morgenen.

Men hvad så?
Er der overhovedet nogen chance for, at de får gang i æglægningen igen, eller er det dumt at bruge flere kræfter på dem, og istedet komme af med dem og starte forfra med nogle nye? Det er vel en dum tid på året...?
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2013, 21:08 Fra Tine3 »
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2013, 21:05 »
De får højst sandsynligt for lidt protein, for Møllerens komplet er et fuldfoder, og skal ikke tilsættes korn. Skift det ud med Møllerens Fuld af Pep, hvis du stadig vil bruge korn.

Ellers brug kun Komplet.

« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2013, 21:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2013, 21:38 »
Jeg har set denne type blive kaldt New Hampshire før, men det var en æglægningstype i industrien hvor man kun har fokuseret på æglægningen og intet andet så de ikke ligner de New Hampshire vi arbejder med i hobbyen hvor fokus også har været på størrelse(kød) og udseende. Så man fik nogle pæne dyr at kigge på.

Om det er på tide at skifte dem ud og det rigtige tidspunkt lader jeg være op til dig. Hvis du gerne vil starte med kyllinger er det nok lige sent nok på den, men hvis det er voksne høns eller unghøner er det et meget godt tidspunkt da mange sælger deres overskud af dyr her i efteråret og der er ofte et stort udvalg at vælge imellem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2013, 15:33 »
Tak for svar.

Jamen, jeg vil da gerne give dem en chance til, men kun hvis det giver mening, hvis der er mulighed for at de kommer i gang igen?

@Lene,
jeg undlader at give dem korn, indtil jeg har brugt det Komplet op, jeg har, og så køber jeg nok Fuld af Pep fremover, for det forventer jo næsten, at de får noget, når jeg "vækker dem". :)

1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2013, 21:17 »
Nogen, der vil gi' et bud på, om der overhovedet er en chance for, at de begynder at lægge æg igen, eller om løbet er kørt, efter 8 måneder uden "produktion"?
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2013, 21:32 »
Otte måneder er lang tid. Og med en alder på tre år tror jeg ikke du skal regne med ret mange æg fremover ...

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2013, 21:34 »
Hej. Dine høns ligner de NH som kontrol rugeriet Hellevad har, de har haft NH siden engang i 60erne, avlet efter ydelse og ikke udseende som vi andre jo gør, og så kan man jo tænke på hvad vores gamle brugs racer er bedst tjent med. Jeg har selv haft høns derfra og var yderst tilfreds med dem, og de lagde betydeligt flere og større æg end de NH jeg har nu ! Jeg tror bestemt dine høns vil begynde at lægge æg igen, men du skql da nok beegynde at overveje at skifte dem ud;-)
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2013, 22:17 »
Det kan godt være at Hellevad startede med New Hampshire dengang i 1956, men stadig at kalde dem for New Hampshire er noget misvisende. Ligesom det er at kalde slagte hybriderne for Plymouth Rock. 

Endvidere er New Hampshire en kombi race med god tilvækst og ikke en super æglægger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:17 »
Nogen, der vil gi' et bud på, om der overhovedet er en chance for, at de begynder at lægge æg igen, eller om løbet er kørt, efter 8 måneder uden "produktion"?

Jeg tror at du vil få æg fra dem igen hvis foderet bliver optimeret. Selvfølgelig ikke et æg pr dag pr høne, men de burde stadig kunne producere 2-4 æg pr høne pr uge. Altså lidt i lighed med de fleste racehøns.
Mvh
Erik Andersen