Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - bliver ved !  (Læst 3884 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Skruk - bliver ved !
« Dato: 12 Oktober , 2013, 11:00 »
Hej hønse-kyndige

Jeg har en skruk dame, som har ligget nu i 1½ måned uden at give æg, og jeg kan ikke få hende til at stoppe.

Jeg har forsøgt at tage hende af reden, så snart hun lå der, og jeg fjerner jo hurtigt alle æg. Men hun bliver ved.
En god kollega havde prøvet at sætte hendes skruk høne i en kasse og så lade den køre med rundt i bilen et døgns tid. Efter det holdt hun op og lagde æg igen. Det prøvede jeg i går, men nej...så snart hun kom tilbage igen, fandt hun ind til rederne.
Er de eneste muligheder tilbage nu, enten at sætte hende i et bur kun med tremmer at stå på, eller smide hende i gryden?
Vi er lidt trætte af hende, for hun har næsten været skruk hele sommeren, dog fik hun i først runde kyllinger, og giver derfor ingen æg.

Måske har i nogle gode råd?

mvh.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Skruk - bliver ved !
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2013, 11:07 »
Ha ha ;D køretursafskrukning...ja..hvorfor egentlig ikke :)

Du kunne jo forsøge tremmeburet - der er nok ikke meget at komme i gyden efter 1½ måneds skrukperiode, og hun afskrukker jo nok på et tidspunkt.

Næste år er hun sikkert guld værd i mange hønsegårde, som mangler en god og ihærdig skrukhøne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2013, 15:53 »
Den sidste skruk blev lukket inde i et lille bur uden redekasse hele døgnet og inde i hønsegården. Efter et par døgn var det slut med at skrukke, og nu lægger hun æg igen.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2013, 16:58 »
Når jeg har de vedholdende skrukker, er jeg ikke god til at sige nej  ::)
Jeg har med held sagt; "okay, men det skal foregå i den anden hønsegård". Den pågældende høne er så blevet flyttet til den anden hønsegård. Så har de selv valgt at lade være  ;D
På den måde får vi begge lov at bestemme, uden at jeg synes det er synd for dyret  ;)
Kræver selvfølgelig at man har to hønsegårde og -huse.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2013, 09:14 »
Når jeg har de vedholdende skrukker, er jeg ikke god til at sige nej  ::)
Jeg har med held sagt; "okay, men det skal foregå i den anden hønsegård". Den pågældende høne er så blevet flyttet til den anden hønsegård. Så har de selv valgt at lade være  ;D
På den måde får vi begge lov at bestemme, uden at jeg synes det er synd for dyret  ;)
Kræver selvfølgelig at man har to hønsegårde og -huse.
Går skrukke mutter der så alene eller blir hun lukket ind til andre Som hun ikke plejer at gå med ?  <M
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2013, 09:27 »
Ja undskyld mig, men sej høne du har dèr ;-) Hvad med at finde to daggamle kyllinger og lade hende få dem..du får jo alligevel ingen æg ud af hende uanset, hvad du gør, så ligeså godt hjælpe hende til det, hun finder mest naturligt :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2013, 10:34 »
Nu er jeg lidt spændt, jeg har lavet en forsvindingsrede. Når der aldrig er æg i reden, håber jeg at jeg kan undgå lidt af al det skrukkeri, jeg havde i sommers,

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2013, 11:24 »
Berit. Jeg har to hønsegårde klos op og ned af hinanden. Og det er som regel brahma der insisterer. Så hun bliver blot flyttet ind til den anden flok med dværge, og indgår i deres gruppe.
Er det en dværg der insisterer, kommer hun i garage, og får haven som hønsegård. Hun gider ikke gå alene, og bruger hurtigt tiden på at tigge om at komme ind i flokken igen.