Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning  (Læst 5374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Henriksen

• Passiv bruger
Fældning
« Dato: 11 Oktober , 2013, 13:20 »
Hej

Har prøvet at læse lidt omkring fældning. Men kan ikke lige helt finde noget om hvor lang tid det varer, eller rettere sagt hvor lang tid et var før end hønsene igen begynder at lægge æg.

Mine er nemlig ikke begyndt endnu efter fældning og det er vel snart ved at være et par måneder siden.....

Alle hønsene er fra sidste og forrige år, så de har jo lagt fint æg før. Men synes egentlig også jeg kan huske det tog pokkers lang tid der. Men er det normalt eller er der noget man kan gøre for at "sparke" det i gang igen  ;)

Offline Connie

• Bruger
Sv: Fældning
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2013, 13:39 »
Nu har jeg ikke de store erfaringer, da det er mit første år som hønseejer, og jeg har primært høns fra i år, som lige er ved at starte med æglægningen.

Men jeg har HØRT en, hvor det tog 2 mdr., inden der var æg igen ... og jeg har læst, at man kan give dem et skud protein for måske at kunne hjælpe til at få det i gang igen - f.eks. i form af kødrester fra køkkenet ...

(der er sikkert flere erfarne hønsefolk, der melder sig på banen om lidt) ;-)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Henning.A

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2013, 17:00 »
Jeg følger med her, mine høns har heller ikke lagt æg i snart et par måneder, det er 1 år gamle Amrock, syntes deres fældning er slut, det er meget begrænset med fjer der ligger.
Men for 14 dage siden lå der 1 æg, og ugen ud 1 æg hver dag, men så sluttede det igen.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2013, 22:45 »
Jeg er nygammel hønseejer - dette er min anden runde, og som jeg husker det med mine danske land og ISA'er fra 80'erne og 90'erne, så kunne fældningen glide over i en vinterpause, som holdt op, når lyset vendte tilbage i februar. Det var så uden kunstlys i hønsehuset. Hvis man giver dem, et længere døgn i vintermånederne, kan man vist få gang i æggeriet igen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2013, 23:01 »
Fældningslængden, hvor der mangler æg, svinger lidt fra dyr til dyr. Men 6-8 uger tror jeg ikke er helt ved siden af.

At der ikke længere ses løse fjer i hønsehuset, er ikke ensbetydende med at man skal/kan forvente genoptaget æglægning. Æglægningning reduceres/indstilles ikke pga tab af gamle fjer, men pga af sætning/opbygning af nye fjer (det er dannelsen af nye fjer der kræver øget energi).
Men en stor mængde løse fjer i hønsehuset kan tages som indikator for at der i nærmeste fremtid vil være færre æg at høste, fordi nye fjer skal dannes.

Ægproduktionen kan stimuleres i den mørke del af året ved at give hønsene kunstigt lys. Ægproduktionen er afhængig af optagelse af tilstrækkelige mængder protein til at hønsene både kan holde varmen, og have energioverskud til at producere æg. Er tiden (med lys), hvor de kan optage føde/protein, for kort, vil de kun optage energi til at holde varmen/holde sig i live.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2013, 15:29 »
Jeg går også og venter på fældning. Jeg fik mine Isa'er ved denne tid sidste år, så de er ca. 1,5 år. Kan de springe helt over? Den ene ser lidt mølædt ud, men der er 3 æg hver dag.

Det er sjældent jeg har haft høns i fældning, da Mikkel jævnligt har "hjulpet" mig af med høns og kyllinger.

Og så skal høns, der skal lægge æg, have protein og andet ordentligt foder. Der er så mange, som tror de kan leve af kartoffelskræller og hvidt franskbrød  /d

Og selv om de så lægger æg, er der selvfølgelig ikke særlig meget/ingen næring i æggene. Skal der noget godt ud, må der også noget godt ind.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2013, 17:42 »
At kunne præstere et æg hver evig eneste dag (som de fleste hønseejere ønsker) så kræver det især en god fodring.
Dvs. protein(14-16 % sammenlagt i hovedfoderet) og ikke mindst kalk er nødvendigt, hvordan dette opnåes er der mange meninger om og der er også mange måder at gøre det på.

At kunne skifte hele fjerdragten en gang om året kræver ligeledes god energi og krafter og da hønsene ikke både kan fælde optimalt og samtidigt yde en masse æg.

Det siges ydermere i de gamle bøger at det er de bedste æglæggere som fælder det hele på en gang og de "dovne" æglæggere som giver sig god tid.

En indikator på fældning er at hønsene begynder at se ret så miserable og elendige ud (især dem, som smider hele "dynen" på næsten en gang) og at der ligger fjer i hønsehus og gården.Medmindre hønsene altså ikke selv æder de tabte fjer.

@ Jette, jeg tror ikke på at nogen som helst høns springer fældningen over, hvis de er ældre end fra 2013.
Det kommer nok mere an på hvor når de er lagt til osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #7 Dato: 21 Oktober , 2013, 18:24 »
Tak Lene. Jeg venter ... men jeg håber de snart smider klunset og væver nyt, for der var frostgrader her forleden.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2013, 18:25 »
Jeg får 1-2 æg om dagen pt, ud af ca 15 høner :-( hver morgen ligger/ lå en dyne af fjer, troede i starten at Mikkel. Havde været der. Det er ca 1,5 måned det har stået på. Jeg har en ældre høne som faktisk kun har stubbe, hun ser sjov ud. Det værste er at man spekulere om de bliver klar til udstilling ?!  2 æg om dagen kan vi godt leve med i en periode, da vi kun er to.