Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kedelig hønsegård  (Læst 7175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sanne123

• Passiv bruger
Kedelig hønsegård
« Dato: 11 Oktober , 2013, 12:49 »
Jeg er flyttet og her indrettet en midlertidig hønsehus/gård, som skal fungere det næste års tid.

Mit problem er at hønsegården er kedelig, den er ca. 30 kvm. men der er intet græs tilbage. Samtidig er hønsehuset fyldt med halm og store sydvendte vinduer .

De ligger derfor inde og hygger sig, og det forurener bare mere end tidligere, hvor de gik ude det meste af dagen. De bliver lukket ud i haven når jeg kommer fra arbejde, men efter et par timer, så finder jeg mange af dem indenfor igen... Sådan har det aldrig været før, og det er altså de samme høns.

Hvordan kan jeg gøre den udvendige del mere sjov? Jeg tænker at plante nogle træer, og forsøge at finde nogle træstammer.

Har I andre gode ideer til hønsehygge i gården? :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline Connie

• Bruger
Sv: Kedelig hønsegård
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2013, 13:01 »
Jeg ville flytte halmen ud i hønsegården, så de kan gå og skrabe i den derude ... og ja - et par træstammer ville nok være godt.

Æbler, majskolber - hænge dem op hvis muligt.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2013, 13:53 »
Tak :) Vil det fungere med halmen når gården ikke er overdækket?

Æbler har de i forvejen, da jeg smider en spand derind hver 2. dag, men det stopper også snart :/

Majskobler er også en rigtig god ide :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2013, 13:57 »
Ja - det fungerer i min ... men det bliver noget sjasket, efter en ordentlig skylle - så skifter jeg det bare ud ... så jeg bruger ikke uanede mængder halm.  Min gård er ca. 15 m2, og der bruger jeg 1/3 balle ad gangen, som jeg spreder godt ud ...

Jeg kaster gerne lidt hvede derind, så har de noget at gå og skrabe efter ;)

Hvis du har grønkål, kan du jo også hænge det op ... så de skal arbejde lidt for føden :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2013, 14:02 »
Det lyder godt.
Smiler ved tanken om hvordan de vil kappes om at nå det grønkål :)

jeg prøver med halmen, og så skal jeg have noget lidt højt derude også, så de kan komme lidt op fra jorden :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Druffler Haube

Offline Connie

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2013, 14:04 »
Det lyder godt.
Smiler ved tanken om hvordan de vil kappes om at nå det grønkål :)

jeg prøver med halmen, og så skal jeg have noget lidt højt derude også, så de kan komme lidt op fra jorden :)

God ide ... det vil jeg også gerne have - udfordringen er bare, at min hønsegård er lang og smal, så det vil være svært at komme forbi (for mig).
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2013, 14:23 »
Det er ikke muligt at lukke dem ud i haven om morgenen, selv om du ikke er hjemme midt på dagen?

Hvis gården ikke skal bruges ret længe kan det næsten ikke betale sig at plante noget, ellers kunne man jo plante nogle frugtbuske og andet godt. Dem kunne du jo så plante allerede nu, der hvor du skal have permanent hønsegård.

Hvis du dynger nogle ting ind af den slags vi andre ville kalde skrammel og affald, bliver hønsene nok glade  :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 11 Oktober , 2013, 17:09 »
En børfuld med visne blade er også guld værd, og det er jo højsæson for den slags for tiden. Ellers så siger jeg også halm, æbler, kål på spid osv. som underholdning. Halm er godt for os der ikke har fast tag. Om vinteren og i regnvejr holder det gården fri for smat, og som Connie skriver, så skifter man det, når det er blevet for vådt og smattet. Hønsene vil hellere have vådt halm end mudder er jeg overbevist om :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:20 »
Jeg vil ikke skifte halm i løbet af vinter bare give mere halm når den gamle er smattet. Tyk lag halm og mog vil tiltrække orm og andet kryb som spænende for høns at srabe i. Jeg tro at det derfor hønsene holder på den tykke halmbund indendørs.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Connie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2013, 20:24 »
Jeg vil ikke skifte halm i løbet af vinter bare give mere halm når den gamle er smattet. Tyk lag halm og mog vil tiltrække orm og andet kryb som spænende for høns at srabe i. Jeg tro at det derfor hønsene holder på den tykke halmbund indendørs.

Kommer det ikke til at lugte ?  (jeg bor jo tæt på mine naboer)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:23 »
Hvis du har halm nok går alt i naturlig omsætning og lugter ikke værre end vel fungerende kompost. Hønsegård uden halmlag lugter meget værre.
På vinterhalv år er risiko for lugten med eller uden halm lille.
Jeg vil skifte halmen om forår, køre den direkte til køkkenhaven vende ned i jorden og lægge ny lag halm ca 30cm ud i hønsegården
Gammeldags kaldte man det "halmgård"
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Connie

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:49 »
OK  - tak - det giver da lige stof til eftertanke ... selvom min køkkenhave er så lille, at den nok ikke vil kunne rumme halm mv. fra hønsegården  ;D
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:59 »
Du kan også kompostere halmen, du laver mødding og i løbet af etårig er kun måske halve eller mindre tilbage.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand