Svaret er ja og nej.
Da jeg var fjerkrædommer for nogle få år siden, var der meget fokus på vægt, specielt ved de svære dværgracer. Det viste sig, at R.I.R var den race, der havde størst overvægt. Den race, der var mest fokus på var orpington.
Ved sidste års Landsudstilling var der en dværg-orpington høne, der så ud til at veje langt over 2 kg. der fik toppoint, hvilket jeg undrede mig over. Hønen havde efter min mening ikke det dværgpræg, som bl.a. kendetegner de dyr, der blev danske mestre.
Din hane på 1100 g er ikke voldsomt overvægtig. Hvis den ikke er for stor og grov ligner den sandsynligvis langt de fleste eksemplarer af din race.
Jeg ved ikke om vægt fortsat er et spørgsmål, der diskutteres i Dommerringen og i Standardudvalget. For et af de spørgsmål, som gør spørgsmålet om vægt interessant er, om der kan fremavles dværghøns i vore racer, der er et godt, racetypisk dyr og samtidigt holder den vægt, der er angivet i Standarden.
Svaret er altså ikke entydigt; men ved bedømmelse accepteres der ved nogle dværgracer en betydelig overvægt.