Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende æglægning.  (Læst 3094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sarahhm

• Passiv bruger
Manglende æglægning.
« Dato: 08 Oktober , 2013, 22:14 »
Hejsa. Kan nogen mon hjælpe mig med mine nyerhvervede høns (isa Brown) som jeg har haft i 6 uger. Jeg har 6 høns som de første par uger lagde 4-6 æg hver dag, men nu er jeg heldig hvis de lægger 2stk. De får foder til æglæggende høns og har mulighed for at være både inde og ude. Flokken trives fint på nær en enkelt som holdes lidt udenfor af resten. Jeg er sikker på at de ikke spiser æggene selv, da redekassen er helt tør og fin.  Hønsene er ca 25 uger gamle nu og burde lægge masser af æg. Er der nogen som har et forslag til hvad der er mon er galt.
Hilsen Sarah.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Manglende æglægning.
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2013, 22:34 »
Der kan være flere grunde.

Men lad os begynde fra en ende af.

Er der mange løse fjer i hønsehuset?
Mvh
Erik Andersen

Offline Sarahhm

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2013, 22:41 »
Der kan være flere grunde.

Men lad os begynde fra en ende af.

Er der mange løse fjer i hønsehuset?
Nej, der er ingen løse fjer...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2013, 22:47 »
Fodertypen skulle være ok. Får de i rigelige mængder?

Har du tjekket for blodmider?
Ved et voldsomt angreb vil jeg antage at æglægningen næsten stopper. Og der er ganske mange der kæmper med blodmider i år.
Mvh
Erik Andersen

Offline Sarahhm

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2013, 22:59 »
Hønsene har fri adgang til foder døgnet rundt.

umiddelbart tvivler jeg på at det kan være mider, men det vil jeg prøve at tjekke i morgen. hønsene ser fine og sunde ud og hverken kløer eller piller sig. En enkelt af de 6 høns bliver dog holdt lidt udenfor flokken og ser ikke helt ud til at trives. Den lægger sikkert ikke æg men resten burde gøre det  :-[
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2013, 23:01 Fra Sarahhm »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2013, 23:24 »
Prøv også at tage nogle af dem op og føl efter om de virker meget tynde. Det føles mest tydeligt omkring brystbenet. Dette for at vurdere om de måske er overbelastet af indvoldsorm.

Fodringen skulle der ikke være noget at sætte en finger på, efter hvad du har oplyst.

Manglende æglægning vil normalt kunne tilskrives, at de ikke får energi nok til både at opretholde en god helbredstilstand og producere æg. 'Drænet' af energi (så æglægning mangler/reduceres) kan skyldes fjerskifte (fældning) hvor sætning af nye fjer kræver megen energi, eller at 'fremmedelementer' suger for megen energi ud af dyrene til at de har overskud til også at producere æg, eller at 'spisetiden' er for kort (se nedenfor).

Lysmængden (antal af lyse timer) kan også spille ind, men det burde ikke være et problem endnu, da der stadig er ca 12 timer om dagen med lys (det kan være en fordel med kunstigt lys om vinteren, da høns primært spiser mens der er lys, og som skrevet skal have en hvis mængde energi for også at have overskud til at lægge æg). Men det burde som sagt ikke være et problem endnu.

Mvh
Erik Andersen

Offline Sarahhm

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2013, 07:24 »
Meget fin forklaring - det giver god mening med energitilførslen og mængden af lys. Jeg vil prøve at tjekke tykkelsen på hønsene i dag og selvfølgelig det med miderne. Mange tak for din hjælp  :)
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 13:40 Fra Sarahhm »