Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider/bruger du spåner?  (Læst 8707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Blodmider/bruger du spåner?
« Dato: 06 Oktober , 2013, 21:52 »
Jeg snakkede med en zoodyrepasser som sagde at hvis de ikke varmebehandlede spånerne til slangerne, så fik de ofte blodmider.
Jeg har fra starten(2011) brugt spåner som strøelse i hønsehuset, og haft blodmideangreb i både 2012 og 2013(i 2013 måske fordi jeg ikke fik dem udryddet helt året før)
I andre som har haft blodmider, bruger i også spåner? Det kunne da være lidt interessent hvis der var en sammenhæng.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider/bruger du spåner?
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2013, 06:51 »
Ja, jeg gør. Jeg brugte sand det første år, men pga. sløvhed med at få en trailer på bilen og afsted efter mere, blev det overgang til spåner i stedet for. Jeg håber da ikke, at det spånerne der giver gode betingelser for bæsterne :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2013, 08:04 »
Både jeg og 2 af mine naboer har, til tider, også bøvlet med blodmider. I disse tilfælde bliver der brugt halm og sand. Om blodmider bedst kan lide spåner skal jeg ikke gøre mig klog på men de kan i hvert fald også sagtens trives hvor man bruger sand og halm som strøelse.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2013, 08:35 »
Jeg har også haft blodmidder i år, sjovt nok er jeg først midt på sommeren startet med spåner, derefter blodmidder...hmm!
 Er gået tilbage til sand som strøelse, for 3 uger siden, der har været ro siden. Men har også både sprøjtet med opslemmet Hemexcide, stald spray, og gjort rent igen og igen..
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2013, 09:05 »
Gad vide om ikke man kan forebygge ved at blande Hemexcide i spånerne, hvis der er noget om snakken? Jeg bruger blå softspån fra Land&Fritid og kan ikke finde info om hvorvidt det er varmebehandlet.
Har ikke haft mideangreb, men hønsehuset er også nyt og hønsene i orden da de ankom.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2013, 16:28 »
Mit første og værste mideangreb kom i år på et tidspunkt hvor jeg forsøgte mig med sphagnum som strøelse.
Anden omgang, som var mildere - fordi jeg vidste hvad jeg skulle holde øje med - var med spånder i bunden, og det var væsentligt nemmere at komme i bund med rengøring med spåner. Tørvestrøelsen sætter sig, hvor man altid kan pirke spåner ud med en pind, hvis de har fundet en sprække.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2013, 16:51 »
Jeg vil give Bente ret i at det er nemt at gøre ordentligt rent med spåner - det tæller absolut på plussiden!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2013, 17:00 »
Mon ikke det er den gode og varme sommer, som har gjort at blodmiderne har stortrives i år ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2013, 18:51 »
Det jeg har fundet ud af er; gnavere er dem der smitter med blodmider. Dvs. at hvis man køber noget størelse, der kan have haft besøg af en gnaver, så får man evt. blodmider med i købet.

Det der er sket hos mig er at vi har haft besøg af mosegrise. De har løbet ind og ud af mine huse og fået mider med sig.

De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2013, 19:06 »
Mus og andet gnaverværk er sikkert smittekilder, men også vilde fugle. Hvis vejret er fugtigt og lunt, så får miderne gode vilkår.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #10 Dato: 07 Oktober , 2013, 21:27 »
Jeg tænker nu ikke at spånerne giver gode betingelser for miderne, men at det er måden de kommer ind!
Hvis blodmider normalt gemmer sig i barken på træer i skoven, så er det sandsynligt at der er nogle i pakkerne man køber.
Jeg ved egentlig ikke om man varmebehandler spånepakker til heste, men siden det ikke kunne bruges direkte til slanger, så må der jo forekomme  blodmider i dem.
Jeg skal snart tage vores nye hønsehus i brug, og det bliver nok med sand.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Oktober , 2013, 22:16 »
Jeg bruger spåner, der står med blå skrift Star spåner på pakken.
Har været inde på hjemme siden, og kan læse at de er varmebehandlet, jeg har aldrig haft probl. med utøj.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Oktober , 2013, 23:41 »
jeg bruger også dem til heste... skal lige en tur i stalden for at læse hvad der står... sidste gang vi havde blodmider havde jeg spåner fra Tyskland... den pakke er jo væk for længst, og bliver ikke købt igen da prisen er den samme som i dk...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 08 Oktober , 2013, 08:09 »
De spåner som bruges til SPF-grise er helt sikkert varmebehandlet. Der tror jeg ikke at avlerne tager nogen som helst chancher for at lukke noget som helst uønsket ind

Men en interessant teori, som hvis den er rigtig, er guld værd til kunne undgå nogle angreb
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 08 Oktober , 2013, 08:24 »
Det ser ud som om at Staben laver flere slags spåner. Dem jeg køber er med brun skrift, og de er åbenbart ikke varmebehandlede: http://www.staben.nu/kutterspaonbal2.html

Min foderstof har indimellem udsolgt og sælger andre spåner uden brand. De er som regel dårligere i kvalitet end Staben spånerne. Jeg håber ikke, at det er med spånerne, at miderne er flyttet ind :o.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"