Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Insektgift  (Læst 5179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
Insektgift
« Dato: 04 Oktober , 2013, 19:57 »
Hejsa. Jeg har købt denne gift hos matas. Kan jeg mon bruge den ved hønsene?
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Insektgift
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2013, 21:11 »
Jeg ville aldrig bruge nogen form for insektgift i nærheden af mine dyr. Og da slet ikke så længe jeg spiser deres kød og æg. Jeg kan heller ikke se behovet. Det ville også dræbe insekter der har positiv effekt.

Jeg har ikke det store kendskab til det pågældende middel, men et enkelt sted læste jeg, at permethrin har vist sig at være giftigt for Katte og fisk. Midlet er næppe stærkt nok til, at du ved almindelig brug vil observere synlige negative effekter.
Men det betyder ikke, at både du og dine høns ikke kan ende med at optage skadelige stoffer.

Den skadelige virkning ved at optage små mængder af mange forskellige kemiske stoffer er stort set ukendt for forskere. Derfor vælger mange at begrænse kontakten med kemiske stoffer mest muligt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2013, 21:50 »
Permethrin kan du læse lidt mere om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Har du problemer med utøj? Jeg har været nødt til at bruge skrappe midler, bl.a. insektgift, for at komme blodmider til livs, men kan man undgå at bruge kemikalier er det selvfølgelig det bedste.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:19 »
Jeg købte det til indendørs brug, da det må bruges indendørs, bl.a. I køkkenet, da vi har flueproblemer. Jeg tænkte om det, hvis det blev nødvendigt kunne bruges ved hønsene, og kun på hønsene hvis intet andet virker.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:28 »
Permethrin kan du læse lidt mere om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Jeg noterede mig i linket at det er det samme aktivstof som er i Nix, som nogle herinde jo sværger til at bruge mod kalkbensmider.

Jeg vil undlade at kloge mig på hvor skadeligt/giftigt det måtte være for hønsene, men blot konstatere at ugiftige alternativer må være at foretrække.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:41 »
Jeg ville forsøge mig med rovmider (der spiser blodmider) og grundig rengøring, inden jeg brugte gift på mine madvarer.
Jeg har endnu ikke haft grund til at afprøve rovmider, men jeg kan se, at flere har haft succes med dem.

Med rengøring mener jeg også udskiftning af siddepinde, strøelse med mere.

Ud fra hvad jeg kan læse om blodmiders livscyklus, så må det også være effektivt at flytte hønsene fra hønsehuset i fx 3-4 uger, hvis det gamle hønsehus holdes meget tørt (hvilket nok ville have været lettere om sommeren). Så overlever blodmiderne ikke ret længe.
Men jeg har ikke prøvet det.
Det er ret let at lave et midlertidigt hønsehus hvis man har under fx 10-12 høns. Det behøver jo ikke være pænt eller langtidsholdbart.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:53 »
Ud fra hvad jeg kan læse om blodmiders livscyklus, så må det også være effektivt at flytte hønsene fra hønsehuset i fx 3-4 uger, hvis det gamle hønsehus holdes meget tørt (hvilket nok ville have været lettere om sommeren). Så overlever blodmiderne ikke ret længe.

Den tror jeg desværre ikke holder. Det er korrekt at en livscyklus i et beboet hus er ca 7 dage. Men hvis huset ikke er beboet tror jeg at æg og larver kan 'sove' meget længere end de 7 dage, for så at blive aktive igen når huset igen beboes.
Mvh
Erik Andersen

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:54 »
Har som skrevet ikke problemet lige nu, og jeg ville aldrig bruge gift, med mindre alt andet ufarligt er afprøvet  ;) huset bliver rengjort hyppigt og tjekket for bæster, for, hvis der skulle dukke nogen op, så skal de væk med det samme.

Hader gift, men nogle gange er bæster bare for sejlivede  ;) (som fluerne) trods grundig rengøring >:(

Så spgm var at hvis det blev nødvendigt (og alt andet afprøvet) om det kunne bruges i stedet for staldchok, som er blevet nævnt herinde.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2013, 01:21 »
Blodmider kan overleve længe uden blod (flere måneder), selv om der naturligvis bliver færre og færre tilbage.

Men de holder (efter hvad jeg har læst) kun kort tid, hvis der, som jeg skrev er tale om et tørt klima. Fx holder de sjældent ret længe i menneskeboliger af en vis standard.

Kombination af midlertidig flytning, rengøring og rovmider er en mulighed, som jeg ville foretrække frem for kombinationen af rengøring og gift.
Har eller har haft:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2013, 07:55 »
Så spgm var at hvis det blev nødvendigt (og alt andet afprøvet) om det kunne bruges i stedet for staldchok, som er blevet nævnt herinde.
Det ved jeg simpelthen ikke. Umiddelbart tror jeg godt du kan anvende den gift du har købt, men jeg ved det desværre ikke. ???
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2013, 08:34 »

Ja
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Oktober , 2013, 10:14 »
Tak for svar :) Håber ikke det bliver nødvendigt at bruge det :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat