Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er de store nok til æglægnings foder?  (Læst 1411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte12345

• Passiv bruger
Er de store nok til æglægnings foder?
« Dato: 02 Oktober , 2013, 22:50 »
Spørgsmål fra en nystartet hønseejer.... Mine store Wyandotter er ca. 19 uger nu og jeg er ved at løbe tør for voksefoder (der er blandet med 2/3 valset byg fra sælgeren af kyllingerne) og spørgsmålet er derfor om jeg skal købe en sæk mere af det eller om jeg så småt kan begynde at gå over til æglægnings foder (som jeg havde tænkt på at blande med hønse korn) som jeg har købt en sæk af. Jeg har 5 kyllinger og er også usikker på hvornår jeg kan forvente de første æg. Mvh. Gitte
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Er de store nok til æglægnings foder?
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2013, 23:09 »
De fleste racehøns begynder ikke æglægning før ca 26 ugers alderen. Og, er det sammenfaldende med vinteren, kan de stå over og vente til foråret, før de leverer deres første æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gitte12345

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2013, 15:25 »
Tak for svar mht. æglægningsalderen. Wyandotter giver ifølge bøgerne æg hele året rundt, så jeg håber selvfølgelig at se det første æg om ca. 7 uger :-)

Kan nogle hjælpe med om jeg helst skal købe en sæk voksefoder mere og blande med hønsekorn eller er det OK at sarte op nu med æglægningsfoderet ligeledes blandet med hønsekorn?

Mvh. Gitte
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2013, 16:57 »
Hej Gitte,

Jeg ville hoppe over på æglægningsfoderet nu. Jeg må tilstå, at jeg kun har købt kyllingefoder én gang. Kyllingerne gad ikke at spise det og det mugnede. Sidste år prøvede jeg at kværne æglægningspiller til pulver i en kaffekværn og blandede det med undulatfrø og rasp. Det gik fint, og det har jeg brugt til kyllingerne siden. Der er lidt for højt - et eller andet - som kan belaste nyrerne, men jeg har kun haft sunde og raske kyllinger opfostret på pulveriserede æglægningspiller. Voksefoder har jeg aldrig brugt.

Jeg har pt. kyllinger gående der er 7 uger gamle, og de har ædt de voksnes høns' foder i tre uger nu ;).

Dine kyllinger er så store nu, at de sagtens kan spise "alm." hønsefoder, så det synes jeg at du skal begynde at give dem. :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2013, 21:33 »
Wyandotter giver ifølge bøgerne æg hele året rundt,

Nu har jeg ikke læst de pågældende bøger, men vil da tro at de henviser til høns, der er påbegyndt æglægning inden vinteren satte ind.

For at få en rimelig æglægning gennem vinteren er det anbefalelsesværdigt at sikre at hønsene har tilstrækkeligt med 'lyse timer' dvs 'dagen' forlænges med kunstigt lys samt at de har tilstrækkeligt tilgang til proteiner så de får energi nok til både at holde varmen (hønsenes første prioritet) og at producere æg.
Mvh
Erik Andersen