Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kan man lukke kyllinger ud i haven..?  (Læst 6259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Hvornår kan man lukke kyllinger ud i haven..?
« Dato: 30 ſeptember , 2013, 20:17 »
Mine kyllinger er nu 8 uger gamle. Hvornår kan jeg lukke dem ud i haven..?

Mine store høns + hanen er ude hver dag og trave græsset tyndt, men de har endnu ikke accepteret kyllingerne. Er der risiko for at de vil jage dem væk..?

Lige p.t. får jeg flokken til at fungere ved at de store bliver lukket ud om morgenen ved 8-9 tiden, og så er der lukket ind til hønsehuset + gården. Kyllingerne har så hus + gård for sig selv hele dagen. Ved 17.30 tiden lukker jeg de store ind igen, de små løber ind i et bur hvor de store ikke kan komme til dem, og der opholder de sig til de store er gået til ro. Så piler de "små" rundt i huset igen, indtil de selv går til ro. Hvis de små vover sig uden for deres bur når de store er på gulvet, bliver de jaget tilbage igen.

Jeg har stadig varmelampe tændt til kyllingerne om aftenen/natten, hvor længe har de brug for det..?

Mvh Camilla

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvornår kan man lukke kyllinger ud i haven..?
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2013, 21:24 »
I 8 ugers alderen burde de sagtens kunne integreres med den voksne flok. Der vil være nogle episoder i starten, da alle 'nye' skal passes ind i et hierarki, og det uanset om det er kyllinger eller voksne dyr der kommer til.

Da de må være fuldfjerede har de ikke brug for varmelampe (men hygger sig uden tvivl med den luksus du giver dem  ;D).
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2013, 21:48 »
Ha ha... Ja så blev jeg snydt af en flok kyllinger. Troede de holdte sig væk fra lampen når den ikke var nødvendig længere. Men havde da undret mig over at deres fjerpragt ikke kunne holde dem varme. De er da blevet godt fyldige.

Endnu en begynderfejl  :)

Tror du at jeg kan lade hønsegården stå åben så de små også kan komme ud..? Og vil det være en god ide at fjerne det bur som kyllingerne flygter ind i når de store kommer..? Er det bare at trække pinen ud hvis man lader dem ha deres eget de kan gemme sig i..?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2013, 21:55 »
Der er bestemt ikke noget i vejen for at lade dem have deres lille 'gemmested', især i starten.

Og det er en god ide at holde lidt øje med flokken første gang du lader de små komme med ud. Det kan jo være at der er en ren satan blandt de store høns, som nødvendiggør indblanding fra din side. Men normalt klarer de det selv.

De fleste dyr kan godt lide at ligge og 'fise den af' på et ekstra varmt sted. Og de har ikke taget skade af varmen. Så 'skaden' er begrænset til lidt ekstra forbrug af el.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:17 »
Ja hvorfor skulle de være anderledes end vi andre mht varme  ;D

Takker mange gange for svar... Mvh Camilla

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2013, 12:30 »
Hvordan fungerer kyllinger i den alder sammen med katte...? Kom jeg lige til at tænke på. Jeg kan vel ikke forvente at hanen og hønerne forsvarer dem, når de endnu ikke er en del af flokken..?

Jeg har tre katte som er ret aktive jægere. Jeg har ikke set dem jagte de store høns, kun høns og hane efter kattene... Men de er jo stadig rovdyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:06 »
Det er nok individuelt.
Mine egne katte gør ikke kyllingerne noget, men jeg har desværre mistet rigtig mange kyllinger til nabokatte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2013, 20:07 »
Jeg tror jeg venter med at lukke dem ud...Bare for en sikkerheds skyld  :) Havde bare lidt håbet at et større areal kunne føre flokken lidt mere sammen, så de blev lidt mere accepterede af de store. Men vil ikke risikere at de bliver til kattemad fordi de store ikke passer på dem. Jeg må vist bare væbne mig med tålmodighed  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2013, 22:57 »
Vi har i øjeblikket 'kun' 3 katte. Jeg har aldrig oplevet problemer med vore katte ift høns/kyllinger. I hvert fald én af kattene 'besigtiger' hønsegården med jævne mellemrum, men som sagt ikke nogen problemer.

Men jeg er helt enig med Marianne. Det er helt sikkert meget individuelt.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2013, 14:18 »
Jeg har heller ikke haft problemer med kattene og de store høns. Kattene er mega nysgerrige og vil gerne tæt på og kigge. Men laver de en forkert bevægelse får de enden på komedie. Og går de ind i hønsegården har de hurtigt både hane og høns efter sig :laugh:

Men jeg har så også oplevet at få store gaver af kattene i form af hovedeløse fasaner, ikke fuldvoksne men alligevel store. Og en enkelt stor harekilling... Så tror ikke jeg tør tage chancen.

Det er både godt og ondt med de katte. Dejligt når de tager mus, rotter og muldvarper, og når de varmer ens fødder om vinteren i sofaen. Men træls når de fanger de dyr vi ikke betragter som skadedyr.