Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nå så fik vi øksen i gang - mistanke om hønselammelse!  (Læst 1841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Nå så fik vi øksen i gang - mistanke om hønselammelse!
« Dato: 29 ſeptember , 2013, 18:18 »
Ja de 12 uger gamle wyandot blandinger har ellers haft det rigtig godt men her i eftermiddags opdagede jeg at den mindste hanekylling så mærkelig ud. Den væltede når den prøvede at gå - den kunne ikke støtte ordentlig på det ene ben. Fik manden med ud og se på den - og nu så den lidt bedre ud??? Nå men satte den i en løbegård for sig selv. Dens ben så ok ud men lidt lammet - altså foden krøllede lidt. Dog så den ikke ud til at være kommet til skade med benet. Den spiste godt og havde fine farver. Men altså efter lidt snak med en veninde blev det besluttet at øksen måtte frem - den sad ned og spiste og alt pegede på hønselammelse. Jeg turde simpelthen ikke tage chancen med smitte så manden og jeg tog øksen frem - første gang da vi er nye med høns, men det gik hurtigt og smertefrit. Jeg synes bare virkelig det føles forkert at smide en fin kødfyldt kylling i skraldespanden! Og nu krydses der fingre for at der ikke rammes flere!!!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Nå så fik vi øksen i gang - mistanke om hønselammelse!
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2013, 21:22 »
Umiddelbart ville jeg ikke pege på hønselammelse (Mareks) som første bud. Snarere at den pågældende hanekylling er kommet til skade med benet på en eller anden måde.

Du har nok været lidt hurtig med øksen. Skulle det mod forventning være Mareks vil alle dine kyllinger formentlig være smittede, og mange af dem vil vise tegn på sygdom indenfor kort tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline RandiL

• Passiv bruger
Nå så fik vi øksen i gang - mistanke om hønselammelse!
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2013, 11:14 »
Altså det vil da bare være dejligt hvis det ikke er hønselammelse men jeg tjekkede den rigtigt godt og der var umiddelbart ingen skader på benet. Det var ikke hævet el. Den så ikke ud til at have ondt i benet når jeg trykkede på det etc. Dens ene fod virkede dog som om den var svag lammet og den væltede nogle gange rundt på det - andre gange kunne den gå lidt oprejst på det. Hvad får dig til at tro det ikke er hønselammelse? Vil jo gerne blive klogere. Ud fra hvad jeg kan læse kan man opleve at hele flokken bliver ramt men også at kun 1-2 bliver ramt. Det er der også flere der beskriver herinde.