Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høne bliver hakket i bagdelen  (Læst 5693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Betina1970

• Passiv bruger
høne bliver hakket i bagdelen
« Dato: 26 ſeptember , 2013, 17:22 »
Jeg har 4 eksburhøns, de har gået sammen siden jeg fik dem i juni måned i år. De er pludselig begyndt at pille fjerene af hinanden på hale og bagkrop, værst går det ud over den ene høne, som har fået et sår, som de andre hakker i. Det startede for en uges tid siden, de har ellers ikke haft problemer med at gå sammen før. De var kun 20 uger da jeg fik dem, så de har jo ikke nået at være burhøns så længe. Er der nogen som har gode råd til hvad jeg skal gøre, og som har oplevet noget lignende ?
hilsen Betina

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: høne bliver hakket i bagdelen
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2013, 17:36 »
Hej Betina,

Velkommen til forum :). Jeg synes at det er skønt, at du har taget nogle eksburhøns til dig, men det er ærgerligt at de har udviklet skavanker. Den høne der har sår nu, den skal du isolere. Rens såret, og når det er lægt, så giv hende et strøg med "hjortetaksolie" som fås hos bl.a. Matas. Det stinker værre end en død sømand, og det svider også huden på hønen, så vær varsom med det. Tilgengæld vil de andre høns stoppe med at pille.

Har du noget underholdning til dine høns? En spand æbler, et kålhovedet på spyd, lidt korn drysset ud i gården med en balle halm. Alt sådan noget hjælper også hønerne med at fokusere på noget andet.

Skriv endelig og fortæl hvordan det går, og held og lykke med din høne *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mew.

• Passiv bruger
høne bliver hakket i bagdelen
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2013, 22:03 »
Får de nok protein at spise (æglægnings foder) uh det er ikke rart når de gør den slags, har prøvet det en gang med isa Brown og de måtte aflives da det var svært at få dem til at stoppe.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2013, 14:30 »
Jeg har også oplevet det et par gange med ISA, begge gange med trist slutning for den sårede.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2013, 16:26 »
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget plads dine høns har at boltre sig på, Betina?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Betina1970

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 ſeptember , 2013, 18:14 »
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget plads dine høns har at boltre sig på, Betina?
Tak for dit svar, de har et hønsehus med hønsegård som vi har købt færdigt på nettet, min mand har så bygget yderligere 5 m2 hønsegård på, så der skulle være rigeligt med plads

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2013, 18:29 »
Som Tanja skriver længere oppe, så giv dem nogle beskæftigelsesmuligheder...en balle halm, en spand fuld blade, græsafklip.

På trods af at dine høner har været bestemt til at tilbringe deres liv i et bur, så er disse hybrider utrolig aktive og har brug for noget at lave - jeg tror, at dine høner keder sig.

Sprøjt eller smør med hjortetaksolie på fjerene omkring yndlingsplukkestederne...og så nogle beskræftigelsesmuligheder om dagen, så tror jeg, du har en chance for at afhjælpe problemet.

Jeg har en lille erfaring selv - for et par vintre siden var mine høner, hvoraf fire ud af seks var ISAer, lukket inde i hønsegården på 15 kvm for en uges tid. På trediedagen kedede de sig så meget, at de begyndt at plukke hinanden - og mine høns har aldrig nogen sinde plukket i fjer tidligere. De fik omgående adgang til haven igen, og ingen har siden brugt fjerplukning som beskæftigelse.
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2013, 18:33 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14