Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: LED-lys i hønsehuset?  (Læst 13080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
LED-lys i hønsehuset?
« Dato: 24 ſeptember , 2013, 09:17 »
Er der nogle af jer der har erfaringer med LED lys i hønsehuset? Styrke, farvefordeling, spredning? Jeg har kun erfaring med LED i forhold til planter og der er farverne vigtige i forhold til planternes behov. Men hvad med høns? Noget med at komme så tæt på dagslys som muligt? - og samtidigt have et godt arbejdslys.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: LED-lys i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2013, 10:54 »
 Jeg har læst om LED til høns her http://www.worldpoultry.net/ - men til mine tre høns behøver jeg ikke noget professionelt udsyr. Bare noget der fungerer - uden at koste en herregård i strøm.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2013, 12:25 »
Jeg har købt denne solselle lampe i Jem & fix, den er helt fantastisk,Vi har den til at hænge i drivhuset, til opladning, hvor den er lidt beskyttet, giver rigtig meget lys og er billig i drift, den kan brænde hele natten. Der er tænd og sluk knappe på pæren og den kan tages fra skærmen og hænges op det ønskede sted. Pris under 300 kr.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Dennis Blom Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2013, 14:52 »
Hej.
Jeg bruger 1stk 36 smd-dioders led lys pære i hver hus/kasse..både i kyllinger-kasse og i alm hønsehus og i dværghønsehuset.. de afgiver stort set ikke varme,  og sådan en pærer forbruger 2 watt..
De er købt på ebay til ca 25 kr stykket.. i farverne rød=kyllingekasse..og hvide i hønse husene.
Mvh
Dennis
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2013, 17:58 »
Jeg må til staden og se hvad jeg kan finde. Tak for responsen. Læste et sted ( som jeg selvfølgelig har glemt hvor var) noget om lysfarvernes betydning for henholdsvis haner og æglæggende høner - Bl.a. skulle man kunne øge hanes testosteronniveau vha lysets farve. Mon man så også kunne skrue ned for ham - få en ikke galende hane   <J Gad vide om det virker på mænd - det kunne være man skulle købe et par pærer til beboelsen.  *f

Offline hnr11

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2013, 19:19 »
Har idag kigget hele jem&fiks igennem efter den smarte lampe du viser på billedet Lene, men kan ikke finde den nogen steder :(
Nogen ide om hvad de evt kalder den ?
Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2013, 19:32 »
Jf. World Poultry skulle hvidt og rødt LED lys give bedste resultater, men forskellen er vist lille:
 An extensive trial was conducted in Brazil on the effect of different colours produced by LED bulbs. Highest egg production was obtained with red and white light emitted by LED bulbs as compared to blue, yellow or green LED lamps.  Neither egg weight nor feed intake was affected significantly by the colour of light to which hens were subjected.  It was also demonstrated that internal egg quality criteria including specific gravity and Haugh units were not significantly affected by any of the range of colours. 

Based on a review of trials it is apparent that LED lighting cannot be justified only on the basis of energy saving, due to the high capital cost of replacement.  Failure of compact florescent bulbs could justify replacement as LED bulbs have an anticipated operating life of 35,000 to 50,000 hours. Claims made by some manufacturers that improvement in production parameters can be obtained by varying the colour of light appears to be unfounded. 

Given the current state of knowledge, LED lamps could be considered for new units or replacement of compact fluorescent on the basis of reliability, operating life and light output. The decision whether to replace compact fluorescents with LED bulbs should be based on the calculation of net present value using a discounted cash flow approach.

Jeg ville nok gå efter nogle pærer fra Harald Nyborg, de kommer af og til på halvpris tilbud: http://www.harald-nyborg.dk/54220/led-paerer
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:40 »
På kassen står der - Season Sun  SOLCELLE LAMPE SÆT    - ART NR 320030
Stregkoden er 5  709133 320386
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline hnr11

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2013, 06:24 »
Tusind tak, giver mig til at lede efter den :)
Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2013, 12:07 »
Har været en tur i Jem&Fix -den smarte solcellelampe stod til 228,-. Vi endte nu med en skotlampe (20,-) og en LED pære med hvidt lys (129,-) - og elektrikeren er bestilt. Bliver rart at få lys op.