Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynde høns.  (Læst 5544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Tynde høns.
« Dato: 23 ſeptember , 2013, 21:54 »
Hej.

Jeg har 3 brahma høns som er fra '12, de har fået deres andet kuld kyllinger, som ca 1måned gamle nu. De ser meget forhutlede ud, de fælder, men er også meget tynde. Der er næsten ikke nogen brystmuskulatur, spidsbrystet. De får fuldfoder-æglægningspiller, hvede og der kommer foder til kyllingerne, 0-8 uger, 8-16 uger kyllingepiller. Alt dette er der fri tilgængelighed til døgnet rundt. Der udover kommer de på græs og får madrester. Jeg har lige mistet min hane som også var meget tynd.  :-[ De får al den mad de kan spise og mere til, men forstår ikke hvorfor de er så tynde. Er der noget jeg gør forkert?? Håber der er nogen der kan hjælpe.  ;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tynde høns.
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2013, 22:17 »
Det kunne skyldes orm.

Har du tjekket klatter for at se om der er orm i. Det er ikke altid det kan ses i klatterne, men hvis du har så mange orm i dyrene, at de mister deres huld, ville jeg tro at det kunne ses.

Helbredende/forebyggende kunne du prøve at tilsætte saltsyre til deres drikkevand.
20 ml pr 10 l vand over 5-7 dage.
Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tynde høns.
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2013, 05:53 »
Når de kan gå på græs, burde de også kunne finde småsten til kråsen, men du lukkede ikke hanen op for at se om der var sten i kråsen og hvordan han ellers så ud med utøj. Der kan evt. gemme sig blodmider i huset.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Tynde høns.
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2013, 07:07 »
....eller lus??
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Tynde høns.
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2013, 07:52 »
Jeg lukkede ikke hanen op og nu er han begravet. Der var intet at se på ham, ud over der muligvis var en form for infektion i hans ene ben. Det var hævet og knald rødt og var kun udbredt der hvor fjerene sad. Ved ikke om det kan være blod mider der giver de tegn?? Jeg vil se i deres klatter om jeg kan se noget, men alm saltsyre kan bruges hvis der er orm eller skal få det gennem dyrlægen?? Det lyder farligt at bruge det  :D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tynde høns.
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2013, 09:00 »
Saltsyre kuren er et meget gammelt husråd, og jeg tror måske det virker som forebyggende, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for virkningen hvis de først er fulde af orm i den grad du beskriver,,, jeg ville samle nogle klatter, og give dem til dyrlægen, han kan mikroskopisk se om der er orm, og så får du noget ormekur til dine høns som skal i vandet,,, vi går jo den kolde tid i møde, så jeg tror ikke jeg ville eksperimenterer med tynde høns, så når de måske at gå til undervejs...
Lad dyrlægen komme indover... for hønsenes skyld
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Tynde høns.
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2013, 09:29 »
Jeg tager kontakt til dyrlægen for at høre hvad jeg kan gøre. Der skal gøres noget nu for er bange for de dør inden for kort tid, så tynde som de er. Tak for jeres svar  ;D

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tynde høns.
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2013, 20:28 »
Så lige dette.
Jeg har haft tre hold Brun Lohman, 11 i hver (aflagte burhøns, den ene høne var gratis ::)). Jeg kan slet ikke genkende jeres udtalelser omkring deres temperament. Mine var rare, nysgerrige, rendte i hælene på mig, var HELT SIKRE på at når jeg tog en greb, så var det ikke for at grave kartofler op, næh, jeg var SÅ flink at glæde dem med regnorm :D. De tiggede hæmningsløst ved havebordet, hoppede endda op på skødet af gæster og stjal deres kage.....
MEN de er produceret for at yde flest mulige æg af enorm størrelse. Selve hønen vejer vel godt et kilo. Kun to af dem blev nogenlunde dækket af fjer. De var næbkuperede (men det behøver de jo ikke at være, hvis man køber dem som kyllinger) og det tog livet af dem, efterhånden som langt græs kuglede sig sammen i kroen så der ikke var plads til mad. Så døde de uden at man kunne observere andet end at de blev tynde. Så der er både for og imod hybrider. Men STORE ÆG - dem er de leveringsdygtige i :o.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tynde høns.
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2013, 20:51 »
Ved ikke hvordan jeg spørger, men ud fra indlægget ophober græsset sig i kroen. Hvorfor og hvorfor har det noget at gøre med næbtrimningen. Og hvis man giver høns noget langhåret græs så kan de jo heller ikke findele det og kommer græsset så ikke videre?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tynde høns.
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:34 »
Hvis der tales om grønt græs uden stive stængler/strå tror jeg ikke det vil blokere kroen. Ikke næbtrimmede høns spiser/sluger også lange blade af græs, og normalt uden at det giver problemer. Selvfølgelig kan en høne være uheldig, men normalt giver det ikke problemer.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tynde høns.
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:54 »
Saltsyre kuren er et meget gammelt husråd, og jeg tror måske det virker som forebyggende, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for virkningen hvis de først er fulde af orm i den grad du beskriver

Jeg tror kuren har samme virkning uanset om der er tale om én eller i hundredevis af orm.  ;) Det er blot et spørgsmål om hvor mange orm der skal dø af kuren.
Forebyggende tror jeg egentlig ikke på (ved godt at jeg selv brugte ordet i mit tidligere indlæg) for strengt taget kan sænkning af surhedsgraden i dyrenes maver jo ikke have en effekt på noget som ikke endnu har indfundet sig i dyrenes maver. Så forebyggende kan det nok kun være, hvis man stort set konstant bruger kuren, og det er nok ikke at anbefale.

Mvh
Erik Andersen