Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd ønskes til hvordan jeg fører kyllinger og høns+hane sammen.  (Læst 6751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Jeg har en mindre hønseflok på 3 høns og en hane. Den ene høne er en skånsk blomsterhøne og de to andre er isa Brown. Hanen er også en skånsk. Denne lille flok fungerer fint sammen, ingen ballade.

Så har jeg 4 kyllinger på 7 uger som jeg gerne vil have ført sammen med denne flok, men jeg er altså lidt øm overfor disse kyller, og er bange for at gøre det forkert, så de store skader dem. De er ruget ud i maskine. Jeg har ingen skrukhøne til at passe på dem.

Da kyllingerne blev 3 uger flyttede jeg dem ind i hønsehuset i et stort trådbur, så kyllerne og de gamle kunne vænne sig til hinanden. Jeg forsøgte en sammenføring efter en lille uges tid uden succes. Hanen var meget efter dem. Så kyllerne kom tilbage i nærburet.

Jeg har så lige prøvet igen, men synes godt nok det virkede ret voldsomt. Især isaerne er hårde ved dem. Så da de små havde flygtet rundt i hønsehuset i 5 min og mistet et par fjer, valgte jeg at skille dem igen. De små havde mulighed for at flygte ind i deres bur hvor de store ikke kan komme ind, men rendte bare forvirrede rundt istedet.

Nu har jeg så prøvet at flytte de gamle til en midlertidig bolig, så de små har fri adgang i hønsehuset uden de kan blive kanøflet. Og så var min plan at flytte en af de gamle ind til de små af gangen....
Ved ik om det er en dum plan, det er her jeg godt kunne bruge de gode råd  ;D
Hvis det er måden at gøre det på hvilken rækkefølge skal de så flyttes i..?
Den skånske høne er 1 1/2 år og bossen (efter hanen  :) ) og de to isaer er 3/4 år gamle. Jeg havde tænkt at det måske var bedst at sætte den skånske ind først, og så en isa af gangen når der er ro på.... Men hvad med hanen, hvornår skal han sammen med dem..?

Og kan læse at der vil komme lidt hakkeri, til de små har lært hvem der bestemmer. Men hvor meget er lidt..? Må de store godt løbe rundt efter de små og nappe sig fast i hale eller vinge eller hvad de nu får fat i..? Synes det ser voldsomt ud.... Måske er jeg bare for pivet fordi jeg er nybegynder i hønsehold, og så er det jo lidt mine "unger" fordi det er mig der har ruget dem ud  ;D

Og så lige et helt andet spørgsmål. Min skånske høne er helt bar for fjer på det nederste af ryggen, lige over halen og lidt på den ene vinge. Jeg har ikke observeret at hun plukker sig selv, og der er absolut ik nogen af de andre der gør, så får de hug, men hvorfor har hun ingen fjer der mere..? Nogle forslag..? Kan det være hanen der er for flittig..?

Håber på nogle svar og eventuelle løsninger, så mine to små fjerflokke kan sammenføres bedst muligt.

Venlig hilsen Camilla

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Når jeg integrerer 8-10 ugers kyllinger bliver de blot sat i hønsehuset i dagtimerne og uden værn. Og det er indtil videre aldrig gået galt.
Selvfølgelig er der lidt skræppen, kagleri og også lidt 'øretæver' til de nye. De skal jo forstå at finde deres plads.

Den 'fjerløse' er klart hanens favorit og de manglende fjer skyldes sandsynligvis 'slitage' fra hanens side.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Tak for dit svar  :) Kan man gøre noget for at aflaste sådan en favorithøne evt. med flere høns, eller vil det ikke gøre en forskel...? Tænker på om hun kan holde varmen her til vinter med sådan en bar plet..?

Jeg har prøvet at lukke dem alle sammen i samme hus her til aften. Jeg har sat ekstra trådhegn med store masker i et område foran det trådnetbur kyllingerne i forvejen er beskyttet af. Så nu kan kyllingerne gå ud af buret, ind i et, for de store høns, aflukket område. Og fra det område kan de vove sig ind på hønsenes område. Svært at forklare... Men nu har de ca 2 M hegn med tilpas store huller de kan flygte igennem, imod en låge på 40*40 cm med trådhegn for... Så oddsene burde være bedre.

Indtil videre er det gået smertefrit, men de store gik også til køjs efter en times tid. Så nu håber jeg bare at alt går godt når de står op imorgen.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Jeg lavede hønsedækken til mine høns, da jeg så at deres fjer blev nedslidt.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item31
Hvis den går i fældning her i efteråret, burde der vokse nye fjer ud inden vinter.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

• Administrator
Her får man også tøj på, når man er helt bar og temperaturen er lav

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Kan man gøre noget for at aflaste sådan en favorithøne evt. med flere høns, eller vil det ikke gøre en forskel...? Tænker på om hun kan holde varmen her til vinter med sådan en bar plet..?

Ser du hanen træde dine Isa-er?
Det kan helt klart aflaste noget hvis hanen har lidt flere høner at 'servicere'. Det er dog ikke sikkert det hjælper hvis han har et godt øje til blomsterhønen og hun måske 'lægger' sig meget villigt for ham.

De bare pletter plejer ikke at give problemer ifm vinter. Men du kan jo overveje dækken, som foreslået. Dette vil også beskytte hende lidt når hanen træder hende.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Det har jeg godt nok aldrig set før sådan et dækken til en høne. Det må jeg lige ha i baghovedet... Accepterer de bare det uden videre..?

Hanen er aktiv ved alle tre høner, men der er ingen slitage på de to isaer. Jeg må krydse fingre for at der kommer et par høner ud af de fire kyller, og at hanen så til den tid har lært at acceptere dem.

Det går fint med den ekstra forhindring der er kommet så kyllerne kan nå at flygte. Der er ikke nogen der er kommet til skade endnu.
Om aftenen når de gamle sidder på deres pind, så kan kyllerne gå i fred i hele hønsehuset. Det generer ik de gamle at de små piler frem og tilbage og skraber, æder og drikker.
I dagtimerne er de gamle ude i haven og der har kyllerne huset og gården for sig selv. I tiden fra de gamle vågner og til de bliver lukket i haven holder kyllingerne sig på deres side af hegnet. Hvis de vover sig ud bliver de hurtigt jaget tilbage igen.
Er det naturligt, og vil de senere blive en del af flokken..? Skal jeg evt. lade være med at lukke de store ud i dagtimerne så de er tvunget til at gå sammen..?

Og lige et sidste spørgsmål fra en nybegynder.... I hvert fald for denne gang  ;D ... Hvornår kan man begynde at lukke kyllingerne med ud i haven..?

Mvh Camilla