Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet  (Læst 3978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Dato: 18 ſeptember , 2013, 09:11 »
Hej Folkens
Jeg har godt nok skrevet lidt om denne her sag på Facebook, men jeg tænker næsten at der må være nogen herinde der oplever samme udfordring og måske derfor kan bruge lidt inspiration til håndtering.

Sagen kort:

I august 2011 køber jeg et hus i en landsby lidt vest for Aarhus, jeg overtager huset og flytter ind ved juletid 2011. Jeg har allerede fra starten af gjort mig nogle overvejelser vedrørende høns, og da jeg har boet her i godt et år begynder jeg projekt hønsehus, som beskrevet her her http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30487.0

Hønsene flytter ind i juni og min nabo skriver et par måneder senere et fint indlæg om hønsehold i vores lokalblad her i landsbyen.

---
Hønsehold
Flere i <byen> har fået den fantastiske hobby at holde høns. Selv går jeg også med tanker om at anskaffe mig et hold æglæggere. Men det kræver selvfølgelig også, at man tager hensyn til sine naboer - især hvis der er haner involveret. Min egen nabo har også fået høns for nylig, og utilsigtet var der en hane med i flokken (Det er vist svært at se, når de er kyllinger, om de er høner eller haner). Men for at imødekomme stridigheder har min nabo isoleret hønsehuset og mørklagt vinduerne. På den måde opdager hø- ner og hane først, at det er blevet lyst, når de bliver lukket ud om morgenen. Og vi har således den hyggelige lyd af hanen, som galer - men først kl. 8 hver dag. Et skoleeksempel i at tage hensyn. Husk dette, hvis I selv har planer om høns.
---

Et indlæg jeg er glad for at han skrev og det er da min opfattelse at jeg er på god fod med mine naboer hele vejen rundt og flere af dem udtrykker da også at det er hyggeligt med en hane og at de kan følge med i livets gang i hønsegården, da de bor så de kan se ind i min have. Et par hyggelige ældre mennesker omkring de 80 år.

Et par dage senere dumper denne mail ind hos mig fra en af mine fjerneste naboer (nede på næste vej, bag en anden stikvej), jeg har godt nok hørt en af de andre naboer nævne at deres nabo var trætte af min hane, men de har åbenbart gået en måneds tid eller to inden de ville henvende sig direkte til mig.

---
Emne: Hanegal!
Hej Anders

Lige for at fortælle dig at vi ikke syntes at det er hyggeligt med en hane som nabo - eller mere direkte: Vi er meget trætte af, at vi ikke længere selv kan bestemme hvornår vi skal vækkes om morgenen og i øvrigt i løbet af dagen. Vi håber inderligt at I vil nøjes med at holde høns uden hane.

Mvh
<navn> og <navn>
---

Efter lange overvejelser og snakken med venner og bekendt, kom jeg frem til at det ikke nytter noget at blive sur eller træls, men omvendt vil jeg heller ikke af med hanen når jeg nu bor i landzone og har indrettet mig som var det byzone i forhold til lydisolering og åbne/lukketider.

Efter et par dages eftertænksomhed hvor jeg gik og skrev på et svarskrift til dem, endte jeg med at sende følgende høflige skrivelse som svar på deres mail.

---
Kære <navn> og <navn>
Jeg er ked af at I føler jer generet af min lille hønseflok, bestående af 6 høns samt 1 hane, racehøns af racen Wyandotter.

Da jeg første gang var ude og kigge på ejendommen heroppe på <vejnavn> for godt 2 år siden, faldt jeg for muligheden for at flytte væk fra Aarhus og ud i en lille hyggelig landsby, hvor der er god plads til både børn og dyr i haven.

For mig var det at flytte herud på landet en drengedrøm der gik i opfyldelse, at komme væk fra centrum af Aarhus og ud på landet hvor der er mørkt om natten og højt til loftet.

En del af min drøm om at flytte ud af byen og ud på landet, var muligheden for at holde høns, så da jeg var kommet nogenlunde på plads i huset efter et års tid, begyndte jeg tilbage i januar at gøre klar til at få indrettet en hønsegård og opført et hønsehus, et projekt der stod nogenlunde færdigt i juni måned hvor syv kyllinger flyttede ind i hønsehuset.

Jeg var fra starten af projekt hønsehus i en god dialog med kommunen for at sikre mig at jeg overholdt alle regler og retningslinjer på området. Kommunen har en fin pjece med deres anbefalinger om hønsehold, og i korte træk kan den ridses op til at hønseholdet i tilfælde af støjgener skal holdes indenfor i mørkelagt hønsehus indtil kl. 7 på hverdage og kl. 8 i weekenden.

Kommunens anbefalinger og retningslinjer er forøvrigt ikke gældende for vores område, da de kun er gældende for byzone og vi bor i landzone. Her er der således som sådan ikke nogen regler eller særlige krav til hønsehold, udover hvad generel lovgivning i forhold til dyrevelfærd m.m. gør gældende. Jeg har dog valgt at gøre alt hvad jeg kan for at opfylde kommunens anbefalinger alligevel, af hensyn til mine omgivelser.

Da det at holde høns stadigvæk var nyt for mig, har jeg måttet gøre mig nogle praktiske erfaringer hen af vejen.

Hønsehuset er ca 3 kvadratmeter stort og er opført i solide 5x10 cm planker med fer og not, indvendigt isoleret med 75 mm glasuld og afsluttet med 15 mm krydsfinerplade, taget er bygget op af tagkrydsfiner-plader, belagt med bitumen tagplader, under krydsfineren er der isoleret med 145 mm glasuld og lukket af indvendigt med 15 mm krydsfiner.
På indersiden af loftet er der monteret troldtek akustikplader for at dæmpe eventuel støj mest muligt.
De to vinduer i hønsehuset er to-lags termoruder der er suppleret med 3 mm plexiglas indvendigt for ekstra lyddæmpning.
Vinduerne i hønsehuset er blændet af med mørklægningsrullegardiner fra hønsene går i seng, til vi lukker dem ud igen om morgenen.

Jeg har en enkelt forbedring mere på bedding, nemlig at udstyre hønsehuset med udvendige skodder til at dæmpe lyde der måtte komme ud gennem vinduerne i hønsehuset.

I forhold til hønsens trivsel spiller hanen en vigtig rolle, da den er flokkens fører og holder styr på hønsenes interne hakkeorden, guider dem i det daglige, kalder på dem når han finder noget lækkert at spise og naturligvis har han den fornemme opgave at betræde hønsene. Så der gerne skulle blive en chance for at kunne udruge kyllinger til foråret, slagtekyllinger til fryseren og grillen. Uden en hane kan hønsene blive meget hårde og højrøstede over for hinanden, og begynde på uvaner såsom fjerplukning eller ligefrem kanibalisme.

Jeg har forståelse for ønsket om ikke at blive vækket tidligt om morgenen af en hane der galer, og har siden jeg isolerede og mørklagde hønsehuset ikke oplevet selv at blive vækket af hanen tidligt om morgenen, selvom vores soveværelse vender ud imod hønsehuset.
Til hverdag lukker vi normalt hønsene ud omkring kl. 8 og i weekenden typisk omkring kl. 9. Hvis vejret ikke er så godt nøjes vi med at trække mørklægningsgardinerne fra så de kan få lys ind i huset så de kan se til at hoppe ned fra siddepindene og spise "morgenmad" inden de senere bliver lukket ud af huset.
Til sammenligning oplever jeg jævnligt at kunne høre hunde der gør tidligere på dagen, både til hverdag og i weekenden. Ligesom at en hund kan finde på at gø af en knallert der kører forbi på vejen, er vi naturligvis heller ikke herre over om hanen måtte blive vækket af en udefra kommende lyd, selvom huset stadigvæk er mørkelagt.

I forhold til at hanen galer i dagtimerne kan jeg ikke se at det er meget forskelligt fra de andre naturlige lyde der er herude på landet, traktoren der kører gennem byen, en knallert der kører forbi, en hest der vrinsker, ringduen der sidder og kukker oppe på tagrenden, børn der leger på legepladsen, en hund der gør, eller et par piger der rider ned af stien på deres heste. Ligeledes er der også ofte en livlig aktivitet i byen med hækkeklippere, plæneklippere, motorsave og alle mulige andre former for haveredskaber.

I sommers hvor min kæreste arbejdede som lægevikar på skadestuen i Randers, kom hun ofte hjem om formiddagen efter en 17 timers nattevagt og havde behov for at sove om dagen. Her kunne hun fint finde ro for folk der slog græs eller klippede hæk, kørte på knallert eller spillede fodbold på legepladsen, ved at bruge ørepropper når hun skulle sove på tidspunkter af døgnet hvor andre kunne forventes at være aktive.

Vi bor ude på landet hvor der skal være plads til at folk har husdyr, ligesom der er flere andre hønsehold i byen.

Jeg har på nuværende tidspunkt investeret rigtig mange penge og meget tid i hønsehuset og dets indretning og støjdæmpning af hensyn til mine omgivelsers nattesøvn. Jeg vil være ked af forgæves at have gjort denne store investering for at minimere generne for mine naboer, for derefter blot at slagte hanen.

Jeg vil meget gerne invitere jer herover til en fremvisning af hønseflokken og hvis hønsene ellers var gamle nok til at lægge æg på nuværende tidspunkt, ville jeg byde jer på en bakke frisklagte æg. Men den må I så have til gode.

--
Med venlig hilsen

Anders Christensen
---

Jeg har siden da ikke hørt mere fra dem og håber at de har forståelse for mine synspunkter og ikke sidder og er bitre på mig, men det finder jeg nok ud af på et eller andet tidspunkt.

Jeg håber de tager imod invitationen til at kigge herop og få en bakke æg når hønsene kommer igang med æglægningen, hvilket de vist kan starte på hvad øjeblik det skal være.

Hvis nogen af jer har udfordringer med naboer, er I velkomne til at lade jer inspirere af mit ovenstående brev. Tak til Finn og de af jer der er på Facebook for jeres feedback i de par dage jeg gik og overvejede hvad jeg skulle svare.

Med venlig hilsen Anders (og fra hønsegården, Herman, Gurli, Bodil Kjær, Helle Thorning, Marie, Puk og Johanne)
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2013, 09:32 Fra Anders Christensen »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2013, 09:26 »
Jeg synes det er ualmindeligt godt formuleret på en høflig og oplysende måde.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2013, 09:46 »
Hej Anders - Super flot og sobert svaret - du er i din fulde ret til, at holde både høns og haner på landet - her hvor jeg bor, kan man høre hanegal, hunde der gør, maskiner på markerne og kvæg der brøler dagen lang - hvor er det da bare SKØNT herude på landet, så måske din negative nabo bare skulle overveje, at flytte ind til byen - Jeg syntes at du har taget alt muligt hensyn - mine hønsehuse er slet ikke isolerede og begge haner galer omkring kl. 04,30 om morgenen og her er der ingen der klager  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:08 »
/o /o /o /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:20 »
Folk kan da også bare lade være med at sove så let :p Tror der kunne køre en bulldozer igennem huset uden jeg ville vågne hehe..

Men utrolig flot brev, du formår virkelig at holde det i en sober tone. :) Håber da ikke du høre noget negativt tilbage med alle de fine initiativer.

Vi bor også ude på landet, og må sige, vi har ikke gjort noget fornemt ud af det med 250m til nærmeste nabo, og vores tja de bliver lukket ud når jeg køre hjemmefra, altså 6:50, men vi har så også en yderst mærkelig hane som jeg faktisk aldrig høre, men tilgengæld høre vi en nede fra de andre huse, men herre gud! Vi har jo selv valgt omgivelserne, og høns er jo en fantastisk ting at bruge sin tid på :D Og lytte til :D
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline TrineG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:44 »
Helt fantastisk skrevet!
Mvh Trine

1.0 kochin/brahma
5.4 sort/kobber maran
0.1 barnevelder
0.1 hvid sussex
0.2 Stor orpington
0.10 Isa brown
5.4 wyandot
0.0.18 skånske blomsterhøns
0.2 dobermann
1 stk. akvarie

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2013, 23:10 »
Anders.

Meget sobert og velformuleret/argumenteret.

Skulle du få yderligere klager fra de pågældende naboer, er de desværre nok typen der ikke kan stilles tilfreds. Og typen der ikke skulle bo i nærheden af andre mennesker.  ;D

Jeg håber at du slipper for yderligere brok med naboerne, da du har 'forebygget' meget mere end nogen kan forvente/forlange.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2013, 06:23 »
skal vi gætte dem der klager er skolelærere på efterløn

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2013, 09:01 »
skal vi gætte dem der klager er skolelærere på efterløn

Jeg ved det ikke, men mine naboer på tre af siderne er mellem 70 og 80 år gamle, herunder klager og min sidste nabo er et par omkring de 30 ligesom os selv. Og de har intet imod hanen :)

P.S. Hanen har endnu ikke galet i dag, på trods af at han render rundt ude i det flotte solskinsvejr.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2013, 15:17 »
Jeg ville meget gerne have jer til naboer!! I virker som nogen, der birkelig går op i jeres interesser og endda tager hensyn, når det ikke er påkrævet.. Desuden stor ros for at holde hovedet koldt, når mange andre (inkl mig selv) var tændt helt af :-)

Jeg tror bestemt dine naboer, som du selv skriver, bor langt fra jer, har et eller andet andet problem, som desværre er kommet til udtryk i/over jeres høns.. Keep up the good work  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #10 Dato: 19 ſeptember , 2013, 18:37 »
Meget flot skrevet og på en god og oplysende måde.
Ofte er det godt at gå et par dage og tænke over et sådan brev, inden man svare. Hvis man besvare med det samme, i sådan en situation, bliver det oftest skrevet i en helt anden sinds tilstand...

Jeg synes også at det er flot at du har lyd dæmpet huset så meget. Jeg selv havde ikke gjort det samme hvis jeg boede i landzone. Hatten af for det.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil holde "det gode naboskab". Og i dette tilfælde har du nærmest også gjort alt hvad der er muligt.

Som de andre også nævner så tror jeg heller aldrig at i når til enighed, selvom du evt. skaffede dig af med hanen. Så vil de bare klage over lugt eller hønernes "kaglen"...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vad

  • Bruger
  • Indlæg: 60
    • Vovseriet
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:31 »
skal vi gætte dem der klager er skolelærere på efterløn
...

Det kan også være at de som klager er mænd på omkring de 41, som hedder Kristian og er lige så fuld af fordomme som den slags altid er.....undskyld kunne bare ikke lade være - jeg HADER når folk generaliserer og putter andre folk i kasser!!

Flot skrevet Anders - og undskyld at jeg spammer din tråd.
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2013, 13:36 »
vad
har bare ofte set den type mennesker, mangle empati for det omkringliggende industri, der skabte den bebyggelse de nu ikk læænger er vel´kommen i derfor, men der findes måske oss fornuftige lærrere der går på efterløn.

kristian'r med k som i prukhest, er en uddøende race

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #13 Dato: 22 ſeptember , 2013, 18:02 »
I går gik jeg og savede og kløvede brænde hele dagen, hvilket naturligvis gav lidt postyr i haven hvor hanen galede en hel del mere end han plejer.

Det resulterede i at min ene nabo kom over for at snakke lidt, for han ville sige at han havde snakket med den anden nabo (der havde klaget pr. mail) og ville bare sige at de var meget kede af at hanen galede som den nu gjorde.

*Suk*

I dag har jeg lagt sidste hånd på de nye skodder til hønsehuset og har fået sat lys op i huset der tænder kl 7 så de får lidt lys til morgenmaden inden de bliver lukket ud.

Jeg er ved at være en smule træt af mumlen i krogene og den klage pr. mail fra en nabo der aldrig selv har kunnet nosse sig sammen til at gå herover og sige hej.. 

Så hvis der kommer flere klager tror jeg at skodderne og mørklægningsgardinerne forsvinder sammen med lemmen til hønsehuset, så kan hønsene stå op når det bliver lyst og gå ud i gården og hygge sig til de bliver lukket ud i haven når jeg står op.

Det er jeg jo i min gode ret til, og hvis naboskabet alligevel skal være træls, så kan hønsene jo lige så godt få det bedste ud af det.  :-)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #14 Dato: 22 ſeptember , 2013, 20:12 »
Jeg synes, det er et rigtigt fint brev, du har skrevet, Anders - du kan ikke gøre mere - og jeg forstår fuldt ud din frustration og tanke om at lade nabo være nabo og give dine høns lov til at være "høns på landet".

Inspireret af din fortælling så har jeg skrevet en mail rundt til de nærmeste naboer her i weekenden, hvor jeg fortalte, at jeg havde fået høns - og hane.  Og at hvis det havde det mindste problem med det, så måtte de meget gerne sige til.  Jeg har nemlig ikke isoleret huset (endnu), og jeg hører nogle gange Napoleon gale kl. 5.30 om morgenen og tænker mit.

Vores direkte nabo har allerede givet ok for hanen i sommer, men der er en anden nabo, som bor rimelig tæt på hønsehuset, og hvor det måske godt kunne være et problem.  Men de vendte tilbage med den sødeste mail om, hvor hyggeligt de syntes, det var - og at de ikke hørte ham om morgenen.  Så den slags naboer findes så heldigvis også.  Nu skal det siges, at Napoleon er meget stille i løbet af dagen ... indtil videre i hvert fald.

Så tak for at dele din historie, så jeg måske lige fik taget egne problemer på forkant, inden de opstår  /o

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner