Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør mine store kyllinger?  (Læst 10590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lasset

• Passiv bruger
Hvorfor dør mine store kyllinger?
« Dato: 15 ſeptember , 2013, 20:06 »
Jeg er ny hønseejer og byggede her i foråret et hønsehus. Herefter købte jeg 2 dværgsilkekyllinger og midt på sommeren købte jeg 5 lyse sussexkyllinger. Ca halvanden måned efter, jeg købte sussexkyllingerne døde den ene silkekylling. Den gik for sig selv og søgte ikke så meget føde. I de sidste par uger er 3 af sussexkyllingerne døde. Så sent som i dag fandt jeg en død i hønsegården. I går tog den føde til sig og det eneste usædvanlige var, at jeg kunne røre ved den uden, at den brokkede sig. Hønsehuset står i en lukket voliere, så jeg lukker ikke hønsehullet ind til hønsehuset om aftenen. Ydermere har jeg først for få dage siden tætnet pvctaget med skumklodser. Min teori er at de måske har fået træk om natten. Kan det være forklaringen? I tilfælde af at resten også et syge nu og dør, skal der så være en karantæneperiode inden jeg anskaffer mig nye høns? Og jeg jeg gøre noget for de 3, jeg har tilbage - medicin eller andet?
Venligst Lasse

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvorfor dør mine store kyllinger?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2013, 20:22 »
Træk og fugt er dræbere mht. til høns. Men det er jo slet ikke sikkert at det er træk dine høns er blevet syge af. Der kan være mange andre ting.
F.eks. var de rene mht. til utøj?   Eller var der hosten, ralle lyde ved vejrtrækningen?
Blod i afføring? osv. osv.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2013, 20:23 »
Hej Lasse.
Sikke da noget trist noget  :'(
Det kan godt være træk, du ved bedst selv hvor meget inden du heldigvis nu har fået det lavet.
Skulle de sidste ende med at dø for dig , så er der ingen karantæne tid.

Det du kan gøre for at hjælpe de sidste......
ALTID give dem frit adgang til skaller så kråsen har noget at arbejde med, ellers får de ikke gode af maden og bliver bare tyndere og tyndere for så til sidst at dø.
Bland noget knust hvidløg med A38, havregryn, kogte æg  lidt groft salt , så det bliver en god smuldret masse og giv dem det i en uge eller to. det skulle gerne kvikke dem op
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2013, 20:26 »
Glemte at skrive:
at så længe du ikke ved hvad de fejler, så kan du heller ikke medicinere.

Mht. karantæne, så kommer det jo an på hvad de blev syge af. Karantæne er jo irellavant hvis det nu var pga. træk.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2013, 20:53 »
Lidt afhængig af hvad Lasse svarer mht 'hosten, rallelyde ved vejrtrækning', som Rudy spurgte ind til, ville jeg umiddelbart udelukke træk.

Ved træk problemer bliver mere eller mindre alle syge på en gang. Det lyder på Lasse som om de er faldet fra med noget mellemrum. Perioden/årstiden hvor dødsfaldene har fundet sted, er heller ikke den typiske for trækproblemer. 

Men der skal mere information om opførsel, synlige tegn på dårligdom og andet relevant for at nogen har en chance for at vurdere hvad der er årsag til frafaldet.
Mvh
Erik Andersen

Offline lasset

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:01 »
Tak for svarene indtil nu. I dag er der endnu en kylling, som er død. Kyllingerne har indtil nu ikke haft adgang til skaller, da jeg har hørt, at det først er ved æglægning, de har brug for det. Men det er måske forkert?
Kyllingerne har ikke sagt nogen mislyde. Jeg har heller ikke kunnet finde noget utøj på dem. Da silkekyllingerne var mindre gik de inde. Og da fandt jeg et lille "gennemsigtigt" dyr som kravlede på den kasse, de gik i. Men som skrevet har jeg ikke fundet noget på de døde kyllinger. Hm hvis det ikke er træk hvad mon det så kan være? Jeg synes, de er vokset godt, så umiddelbart tror jeg ikke, de har haft problemer med at fordøje føden.
Lasse

Offline lasset

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:05 »
I forhold til opførsel er de blevet mindre aktive og sidder og putter sig, men tager stadigvæk føde til sig. Ift afføring er der intet abnormt.
Lasse

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:10 »
Skaller og grus er nødvendigt for hønsene. Skallerne er kalk til knogler og senere ægge produktion og grus er til kråsen, så de kan "tygge" deres foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:15 »
De mangler helt sikkert skaller. Derfor bliver de bare mere og mere stille og trykker sig. De får ikke nok ud af deres foder.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2013, 21:25 »
Hej Lasse.
Jeg tror ikke på, at dine dyr er døde på grund af mangel af skaller. De fejler et eller andet. Det jeg tænker på er cocidiose. Selvom du skriver, at du ikke kan se noget mistænkeligt  Der er et eller andet sygdomsangreb over ved dig. Jeg har været inde at se på hønseklubberne omkring Løsning. Der er en fjerkræklub i Horsens og formanden bor i Korning. Jeg ville kontakte dem og måske kunne de se problemet ved dig. Håber I finder ud af noget.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:14 »
Hej Lasse.
Jeg tror ikke på, at dine dyr er døde på grund af mangel af skaller. De fejler et eller andet.

Jeg tilslutter mig dette udsagn.

Skallerne har ikke noget med optagelsen af foder at gøre, eller i hvert fald meget begrænset. Sten og grus udgør kråsemateriale, som selvfølgelig er vigtigt for at kunne knuse/kværne korn i kråsen og få noget ud af foderet i mave/tarmsystemet.

Da silkekyllingerne var mindre gik de inde. Og da fandt jeg et lille "gennemsigtigt" dyr som kravlede på den kasse, de gik i. Men som skrevet har jeg ikke fundet noget på de døde kyllinger.

Lasse.
Måske nøglen til problemet er her??
Prøv at beskrive størrelsen på det dyr du fandt. Lidt mindre end et knappenålshoved?
Det jeg er efter er om det er et voldsomt angreb af blodmider.
Du vil næppe finde mider på de døde dyr, og du vil heller ikke normalt se dem i hønsehuset. De sidder og gemmer sig i hønsehuset i de lyse timer. Når lyset slukkes og hønsene går til ro kommer de snigende fra alle sider, kravler på hønsene og suger blod af dem. Er 'populationen' af blodmider meget stor kan det belaste hønsene så meget at du kommer ud for dødsfald.

Den letteste måde at tjekke for dette skab er ved i dagtimerne at køre et stykke køkkenrulle lidt hårdt langs undersiden af siddepindene. Kommer der røde striber på køkkenrullestykket har du besøg af blodmider. Og det har ganske mange haft i år.
Mvh
Erik Andersen

Offline lasset

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:46 »
Tak for svarene. Jeg køber skaller i morgen, så mangler de i hvert fald ikke det. Jeg har læst om både coccidiose og blodmider og håber ikke, at I har ret i jeres gæt. Kyllingerne sidder ikke på pinden om natten, men måske kan jeg finde blodmider andre steder? Det dyr jeg så var omtrent 5 mm og som skrevet gennemsigtigt. Jeg er ret sikker på, at det kom fra kyllingerne. Den ene silkekylling har jeg selv ruget ud, men den anden købte jeg og måske kan den have haft noget utøj med? Jeg vil se om jeg kan finde blodmider i morgen, er der andet jeg ellers kan gøre?
Tak. Lasse

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 16 ſeptember , 2013, 23:27 »
Dyret du har set (ca 5 mm) er i hvert fald ikke en blodmide. Jeg har ikke noget bud på hvad det kan være. Kan du beskrive form eller andet der kan give et fingerpeg om hvad der kan være tale om? Vinger? Ben? Rundt? Aflangt?

Tjek for blodmider i morgen, for at være sikker på om de kan udelades.

Hvordan virker kyllingerne ellers til at have det? Tager de pænt på i vægt? Eller er de magre at føle på?

Er det ikke blodmider, kan det være coccidiose som Erik Holst Pedersen skrev. Denne parasit gør som regel at hønsene skider meget tyndt og bliver snaskede omkring kloakken.

En anden mulighed kan være et meget højt ormetryk. Høns har, som de fleste andre dyr, orm i fordøjelsessystemet. Normalt er dette ikke et problem, da raske dyr formår at holde ormebestanden/ormetrykket nede. Men 'stresses' dyrene, af den ene eller anden grund, kan ormetrykket stige så dyrene bliver syge/svage, og eventuelt dør af det. Tjek også friske klatter (med en pind eller lignende) for at se om der er orm i dem.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2013, 06:30 »
Sikke noget, Lasse.
Blodmider er små bitte mider på størrelse med et punktum. Deres levevis minder meget om loppers, dvs. de lever ikke på dyrene, men hopper/kravler på og suger blod, de kan suge så meget (hvis de er mange) at høns/kyllinger dør af blodmangel/afkræftelse. Blodmider bor i revner og sprækker, hvor de opholder sig om dagen, mens de holder festbanketter på vores fjerkræ om natten. Blodmider giver ikke dårlig mave, men når hønsene bliver afkræftede, kan de måske få dårlig mave.
Coccidiose giver som regel dårlig mave, og dyrene bliver også her hurtigt afkræftede, ofte ses blod i afføringen.
Det insekt du beskriver kunne måske være en lus.

Mange har godt resultat ved at behandle med Hemexcide ved blodmideangreb, Christian har beskrevet metoden her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35569.msg309143#msg309143

Coccidiose kræver receptpligtigt medicin fra dyrlægen, et middel der hedder Esbetre Vet, du kan læse om det her:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.produktresume.dk%2Fdocushare%2Fdsweb%2FGet%2FDocument-15402%2FEsbetre%2BVet.%2C%2Bpulver%2Btil%2Boral%2Bopl%25C3%25B8sning%2C%2B30%2B_.doc&ei=dNo3Uq2KFsj64QT4tYHABw&usg=AFQjCNEiOa1gV2XAF5-7gzXs4cjD7QBKqg&sig2=diHpFWp-i_gtYT76zNXNPw&bvm=bv.52164340,d.bGE&cad=rja
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lasset

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 ſeptember , 2013, 19:04 »
Marianne, jeg tror du har ret i, at det kunne være en lus. Det lignede det i hvert fald.
Jeg har ikke fundet tegn på blodmider, men måske skal jeg løsne nogle skruer i huset og se om der gemmer sig nogen der? Jeg er jo ikke så erfaren, men jeg synes hønsenes klatter ser ok ud. En blanding af faste og mere vandede. Ingen blod.
Jeg har svært ved at vurdere om hønsene skulle være magre, men umiddelbart synes jeg ikke, at de er det.
Jeg har kun en sussex og en silke tilbage. Sussex'en virker påvirket, mens silken virker helt frisk. Jeg har fået tilbud om at købe nogle dansk landrace på fredag, men er det for dumt, tidligt og satset? Hvis ja, hvor længe skal jeg så vente med at købe flere høns? Det er vel ikke for godt at silken går for længe selv, hvis sussex'en dør?
Tak for de gode svar I giver. Dejligt at I vil bruge tid på at hjælpe.
Lasse