Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg og blodmider  (Læst 6190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Dato: 11 ſeptember , 2013, 12:43 »
Jeg har lige fået lidt rugeæg til min ene skruk men den person jeg har fået dem fra har blodmider (bekæmper dem naturligvis men de er jo svære at komme af med). Hvordan undgår jeg at blive smittet med blodmiderne når jeg lægger rugeæggene under skrukken? Jeg ar noget virkson S men er i tvivl om det er en god ide da jeg flere steder læser at æggene ikke må blive våde?
Har søgt og søgt men kan altså ikke finde et svar herinde men måske er jeg blind?

Offline akmc

• Bruger
Sv: Rugeæg og blodmider
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2013, 13:38 »
Jeg havde det lede angreb af blodmider og havde prøvet ALT, men så prøvede jeg dette og det virker, jeg gav hønsene et ordenlig pulver og blande 1 del pulver med 3 dele vand og malede hele hønsehuset indvendig med blandingen.

jeg har ikke ser de små skiderikker siden  /o

det bruges bla i øko hønsehold

http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

Jeg gav 200 kr for en sæk som jeg selv hentede i Skanderborg. de leverer også

Mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2013, 14:11 »
Hej. Jeg har i en anden tråd fortalt om angreb af blodmider hos min skruk½. Hun var da det blev opdaget for svag til at kunne skrukke videre. Hun havde lagt ca. 1,5 uge på æggene, som var kolde og klistret til af krybene. Jeg skyllede æggene godt under en rimelig varm vandhane, og lagde dem derefter under en anden skruk. Ud af ti æg klækkede 7  /o
Ved ikke om "urugede" æg er svagere. Men miderne kan du jo se med det blotte øje, så mon du ikke kan få dem fri for kryb inden du putter dem under en skruk?
Bruger hemexcide her nu, og har ikke set bæsterne siden!

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2013, 15:41 »
Nu er mine høns jo ikke angrebet og mht æggene så er jeg mest bekymret for mide æg da ja jeg jo kan se miderne med det blotte øje. Men ok måske skulle jeg bare vaske dem over med en fugtig klud?
« Senest Redigeret: 11 ſeptember , 2013, 15:44 Fra RandiL »

Offline Bent Troldahl

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2013, 18:09 »
Æg må ikke vaskes, dyb dem i lunkent vand og dup dem tørre hvis du mener de skal tørres.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2013, 18:20 »
Æg må ikke vaskes, dyb dem i lunkent vand og dup dem tørre hvis du mener de skal tørres.
Tak det vil jeg gøre

Offline Endjinn

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2013, 19:04 »
Har vasket "møg" af en del æg inden de kom i maskinen. Fin nok klækkerate. Lavede notat på hvilke der havde været vasket. Samme rate som de der ikke havde været vasket.
Fik 10 sek under hanen på lunken mens jeg gnubbede let med fingerspidserne.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2013, 08:44 »
Jeg vil så lige opdatere. Jeg valgte at skolde æggene! Ja hellere ingen kyllinger end blodmider. 1 knækkede ved skoldning men de 4 andre var befrugtede og der udviklede sig kylling. Min tossede høne valgte dig at forlade reden i forgårs så der bliver ingen kyllinger- men det er så ikke skoldningens skyld

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2013, 10:38 »
Det var ærgerligt, omvendt er det bestemt ikke den mest optimale årstid for kyllinger, ofte bliver efterårskyllinger noget skravlede.
Mht. blodmider og æg. Det skal såmænd ikke så meget til, hvis der ingen mider er på æggene, behøver man ikke foretage sig yderligere, det er jo ikke ligesom svampesporer, bakterier eller vira, men derimod synligt for øjet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugeæg og blodmider
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2013, 14:10 »

Det var ærgerligt, omvendt er det bestemt ikke den mest optimale årstid for kyllinger, ofte bliver efterårskyllinger noget skravlede.
Mht. blodmider og æg. Det skal såmænd ikke så meget til, hvis der ingen mider er på æggene, behøver man ikke foretage sig yderligere, det er jo ikke ligesom svampesporer, bakterier eller vira, men derimod synligt for øjet.
Men hvad med blodmide æg? Kan de ikke være hvor som helst - altså også på hønseæg?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2013, 16:53 »
Det vil jeg mene er meget lidt sandsynligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk