Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høne med lukkede øjne  (Læst 11070 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
høne med lukkede øjne
« Dato: 10 ſeptember , 2013, 18:50 »
Hej. Jeg har de sidste par dage set, at den ene af vores høns har rundt, men sidder dog mest med lukkede øjne. Det er som om det har noget i øjnene. Jeg har haft fat i den og set på den. Jeg kan ikke se noget pus, rødme eller andet unormalt ved øjnene. Jeg har tjekket fjerdragt for utøj, men hellere ikke det kan jeg se noget af.

Lige nu har den fået ophold i en kasse i stuen og det har fået serveret hønseguf, som den spiser med lukkede øjne.

Nogle der kan sige om det er normalt eller?

Den ser ud som om den lille pludselig falder i søvn.

Den virker ellers frisk og går rundt og skraber i jorden som de andre og følger den lille flok.
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2013, 18:57 Fra TinesHøns »
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2013, 21:43 »
Har lige været i hønsehus for at tjekke for blodmider, men det gav ikke resultat. Kan det være træk?

er kommet i tanke om, at hun altid sidder det sted, hvor der er mest træk når hun sover om natten. Hun sidder på gulvet sammen med de andre nye høns - de vil ikke sidde på pind.

Kan det være det?

Der er heller ikke gulligt snask ved ørerne eller øjnene.

Da hun kom ud efter lidt ophold i stuen, gik hun selv ned til de andre, som havde savnet hende (de kom løbende hende i møde  <P ) hun gik sammen med dem ind i gården og spiste lidt mere guf. Bagefter satte hun sig i et hjørne og "sov". Senere da jeg kiggede til dem, var hun gået med op i huset, og sat igen i det samme hjørne - nederst som hun plejer :(, så, kan det være træk? I morgen skal der tætnes...

Nogle kommentarer??? Hjælp
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2013, 21:49 »
Er du sikker på, at det er øjnene, det er galt med?. Den adfærd, du beskriver, lyder som om hun er syg...og så har høns som oftest lukkede øjne.

Om hendes tilstand skyldes træk er ikke til at sige, men træk skal der i hvert fald ikke være i et hønsehus - det vil kræve liv på et tidspunkt.

Pøj, pøj med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2013, 22:48 »
Hvad der er galt med hende er svært at sige ud fra beskrivelsen, men som Helle skriver har hun det nok ikke godt (=hun er syg).

Træk? - det kan lade sig gøre men burde ikke være så aktuelt på denne årstid, da evt træk vil være relativt varm luft.

Du har tjekket for blodmider skriver du? Er det visuelt eller har du prøvet at køre et stykke køkkenrullepapir langs undersiden af siddepindene? Røde striber/blodspor vil afsløre tilstedeværelsen af blodmider. Og ganske mange slås med disse bæster i år, inkl mig selv.
Mvh
Erik Andersen

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2013, 23:02 »
Jeg har været ude med papiret på undersiden af siddepinden, og der var ikke spor af noget. Prøvede også andre steder og heller ikke der var der noget. Jeg har været ude og tætne med noget vat i den sprække der var.

Håber hun er bedre i morgen  *k
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2013, 08:12 »
Da jeg til morgen lukkede hønsene ud, var hun ikke kvik som hun plejer. Jeg kunne endda bare tage hende i huset - dog med lidt brok. Da jeg havde fået fat på hende kunne jeg nu se noget pus i det ene øje.

Hun er nu kommet ind i stuen, fået øjet vasket i kamillete (det kunne ikke lide - bork, bork) og fået mad og vand med hvidløg i. Hun trisser rundt i kassen og kalder lidt på de andre og spiser og drikker en smule  *k *k
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2013, 08:19 »
Det er i hvert fald et positivt tegn, at hun spiser og drikker. Lad menuen stå på lækkerier i dag, når hun nu er inde for sig selv, det kan være, at det skærmer appetitten.

Kan du høre om hun raller, når hun trækker vejret, eller at vejrtrækningen er besværet, så hele kroppen bliver brugt?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2013, 08:31 »
Hun raller ikke. Men bestemt ikke kvik  :( lige nu sidder hun og putter i kassen og hendes venner står uden for døren og savner hende  :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2013, 08:41 »
Lad os håbe, at lidt ro, hvile og god mad kan hjælpe hende - du kan næsten ikke gøre andet, når hun ikke udviser symptomer på noget specifikt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #9 Dato: 12 ſeptember , 2013, 00:00 »
Dagen har været stille. Hønen har været inde, fået vasket øjne, spist lidt hønseguf, drukket vand. Den har kaldt på sine venner og de på den. Den har spist majs til aften. Ellers har den siddet / stået med lukkede øjne.

Øjenlågrne ser hævede ud, så her fortsættes med vask af øjne  *k *k *k håber virkelig den kommer sig
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #10 Dato: 12 ſeptember , 2013, 10:01 »
Øjendråber hos dyrlægen  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #11 Dato: 12 ſeptember , 2013, 23:13 »
Ringede til dyrlægen i formiddags og fik øjensalve, som vi startede med i aften. Den har i hvert fald meget pus i øjet. Men brokke sig kan hun stadig  ;)

Hun havde besøg af sine venner i dag, så der var fællesspisning ved teressedøren  :) syntes hun spiste lidt mere med selskab  :)

Håber hun snart får det bedre  *k

Hun fik vand og lidt mad efter øjedryp og så var det sengetid.

Nogle der har erfaring med, hvor hurtigt det virker?
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #12 Dato: 13 ſeptember , 2013, 21:27 »
Det skal nok virke hurtigt, bare du hver dag, renser øjnene med hver sin våde vat tot eller noget lignende,, det er vigtigt at det ene øje ikke smitter det andet hele tiden, sørg for at have rene hænder,så det ikke er dig der bære smitte fra det ene øje til det andet, for så kan det vare rigtig længe..  /d
Du kan for at hun ikke skal blive helt tør om øjet, og klø på det, smøre hende om øjet med lidt vaseline, eller læbepomade, hver gang du har fat i hende.. /o

God bedring med hende.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #13 Dato: 13 ſeptember , 2013, 23:43 »
Jeg kunne egentlig have foreslået at du købte en bøtte Urtepensil og tvang indholdet af én kapsel i næb/svælg på patienten, men det vil jeg undlade, da jeg helst vil undgå prædikatet 'kvaksalver'.

Der er desværre ikke noget videnskabeligt bevis for at disse urteprodukter virker, og derfor skal man afholde sig fra at anbefale dem.
(Jeg har ikke fortalt hverken høns eller grise her på matriklen at der mangler videnskabeligt bevis for effekten, så jeg har ikke modtaget klager fra dem).

 ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #14 Dato: 14 ſeptember , 2013, 00:46 »
Havde helt glemt urtepensil. Det brugte vi til vores marsvin da vi var børn, når de havde fået et grimt betændt sår. Det kan vel ikke skade med begge dele  ;)

Nå, hønen, Mandarin, har spist bedre i dag og der kom mindre pus ud af øjet her til aften end der tidligere har gjort  /o og jeg synes øjet ser mindre hævet ud end tidligere.

Da jeg tidligere i dag levede pizza snegle til ungerne, fik hun noget revet ost - det kunne hun lide. Skinkestrimlerne var også ok  ;) osten kom i skålen igen i aften og det var stadig godt  ;)

Hun bliver stadig "tvangsvandet" men til aften var hun alligevel den stærkeste, og ville ikke åbne næbet ret meget. Håber det betyder hun får flere kræfter  *k
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat