Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider  (Læst 20820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janinna

• Bruger
Sv: Blodmider
« Svar #15 Dato: 13 Oktober , 2013, 21:34 »
har lige tjekket ude hos hønsene, og umiddelbart ingen kryb på tape, og ingen aktivitet af nogen kryb nogen steder, hverken på høns , siddepinde , vægge, dørkam.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 Oktober , 2013, 22:18 »
Måske kan de bare ikke lide deres foder?? Men sten eller en masse sand SKAL de have i kråsen..alt andet giver ikke mening..med mindre de går i en asfalteret hønsegård :-\ Mange af mine slagtedyr har ikke vejet mere end 2 kg i 6 mdr alderen, men hvis du er Absolut sikker på blandingen af dine høns, så burde de nok veje mere..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 13 Oktober , 2013, 22:38 »
Mest sikre måde til at konstatere evt. tilstedeværelse af blodmider er nok at køre et stykke køkkenrulle eller lignende under siddepindene. Har man blodmider kommer der rød/rødbrune striber på køkkenrullen.

Det er naturligt for høns at have sten/grus i kråsen uanset hvad man fodrer med.

Hønsene spiser fuldfoderet hvis de ikke får serveret andet. Betragt hønsene som børn - de vælger 'slik' før mad.
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

• Bruger
« Svar #18 Dato: 14 Oktober , 2013, 14:09 »
hej igen, da vi tog tapen af her til morgen, var der ikke mere tvivl, vi har blodmider:-((

men kan jeg redde de høns jeg har nu?

er der nogen der kan give mig en nøjagtig instruks, på hvordan man ordner for blodmider( manual for dummies)

har kikket lidt forskellige steder, og syntes det er lidt svært at overskue:-).

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 Oktober , 2013, 14:38 »
Det er jo næsten to identiske tråde ??

Du skal Sprøjte dine høns med frontline vet. Og sætte dem et andet sted mens du gør rent. Huset skal så rengøres!

1. Al strøelse fjernes.
2. Huset vaskes overalt, indvendigt. Gerne med brun sæbe (basisk)
3. Kalk hele herligheden, inkl. siddepinde og redekasser.
4. Når det hele er tørt, strøs bund, skidebrædt og redekasser med tør-øko-sug eller hemixide.
5. Du kan nu bruge din normale strøelse og hønsene kan flytte ind.

Jeg tror desværre ikke der er nogen nemme løsninger, da jeg har indtryk af, at de er umulige at bekæmpe med gift. Kalk og hemixide er en udtørrende virkning,  og det dør alt krible, krable af ;)
Dette er noget jeg gør 1 gang årligt i foråret. Jeg har aldrig 7-9-13 haft blodmider.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 14 Oktober , 2013, 22:04 »
Hvis hønsene flyttes i dagtimerne burde man kunne springe giften (Frontline) over. Det er min forståelse at blodmiderne først angriber når dyrene sætter sig til at sove, og springer af igen, når det begynder at blive lyst.

Jeg valgte at sprøjtemale alt indvendigt med opslemmet diatomejord (Tør Øko Sug eller Hemxcide) efter at have ryddet huset for strøelse. Efter første behandling fandt jeg spor af blodmider et par steder på undersiden af siddepinde. Ved nærmere eftersyn kunne jeg konstatere at det var steder med 'helligdage'. Det hele fik så én omgang mere, og den efterfølgende uges tid var der ikke tegn på blodmider. Jeg skal have lavet et nyt spotcheck snart for at se hvad status er. Jeg kunne sagtens forestille mig at der skal flere sprøjtebehandlinger til før jeg er miderne kvit.

Der hældes også diatomejord i den nye strøelse der tilføres hønsehuset og gerne i rigelige mængder. 

Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 15 Oktober , 2013, 10:35 »
Kalk er et herligt produkt. Det er så flydende at det kommer ind i alle sprækker. Jeg ville helt sikkert også behandle dyrene, så er de også beskyttede, hvis  nogle blodmider overlevede. Kan huske, tror det var Tanja, der skrev, at der var mider på hønsene, og at hun opdagede det ved at sænke dyret ned i vand???

Held og lykke med projektet, og få det gjort inden det bliver alt for koldt, så kalken ikke tørrer op.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline janinna

• Bruger
« Svar #22 Dato: 15 Oktober , 2013, 19:34 »
 har renset, vasket , kalket, desinficeret,

og sprayed hønsene, så nu må jeg lige se tiden lidt an, om det skal have en gang mere.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #23 Dato: 15 Oktober , 2013, 21:04 »
Kalk er et herligt produkt. Det er så flydende at det kommer ind i alle sprækker. Jeg ville helt sikkert også behandle dyrene, så er de også beskyttede, hvis  nogle blodmider overlevede. Kan huske, tror det var Tanja, der skrev, at der var mider på hønsene, og at hun opdagede det ved at sænke dyret ned i vand???

Held og lykke med projektet, og få det gjort inden det bliver alt for koldt, så kalken ikke tørrer op.
Ja, jeg gav en høne et svalende bad i sommer, og da jeg tog hønen op vrimlede vandet med druknende blodmider. Yrk!

Her stod den på "alt" før miderne gav op (jeg tror desværre de ligger på lur i isoleringen i loftet, men det må jeg tage til næste forår). Nedvaskning, staldchok, special spray mod mider, afbrændning af inventar, flambering af pinde og samlinger, drysning med TØS, behandling af hønsene, maling, nye redekasser.... Det var en sej kamp.

har renset, vasket , kalket, desinficeret,

og sprayed hønsene, så nu må jeg lige se tiden lidt an, om det skal have en gang mere.
*k Jeg håber at du slipper af med dem *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 15 Oktober , 2013, 22:48 »
Jeg skal have lavet et nyt spotcheck snart for at se hvad status er. Jeg kunne sagtens forestille mig at der skal flere sprøjtebehandlinger til før jeg er miderne kvit.

Jeg lavede lige testen i aften ved lukketid. Strøg undersiden af en ca 2 m lang siddepind. Der var spor (streger) efter to mider, så de er der stadig om end i begrænset antal. Hele huset bliver 'sprøjtemalet' igen i kommende weekend med opslemmet diatomejord.

Der er dømt krig, på liv og død, til de giver sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:23 »
Jeg havde dem også i sommers og gjorde nøjagtig som Helle beskriver det.. Dog valgte jeg at sprøjte hele huset, vægge, lofte, alt med fluegift..og der kunne jeg rigtig se, hvordan de døde!! Jeg kunne så også tillade mig det, da jeg havde købt fluegift i Tyskland til 2 stk for 30 kr ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:43 »
Jeg kunne så også tillade mig det, da jeg havde købt fluegift i Tyskland til 2 stk for 30 kr ;-)

Gør det stoffet mindre giftigt??
Mvh
Erik Andersen

Offline janinna

• Bruger
« Svar #27 Dato: 16 Oktober , 2013, 14:03 »
hvis der stadig er mider, kan det så konstateres med det samme, eller skal man vente nogen dage?

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 16 Oktober , 2013, 14:05 »
Vent et par dage. Hvis der er nogen tilbage kan du jo sprøjte med fluegift. Det vigtigste er at alle flader er ramt af kalken ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline janinna

• Bruger
« Svar #29 Dato: 16 Oktober , 2013, 14:07 »
ok, skråtaget, altså tagpladerne har ikke fået, skulle de have også?