Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende æg....  (Læst 2893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
Manglende æg....
« Dato: 03 ſeptember , 2013, 14:14 »
Hej,
jeg vil høre om det allerede nu pga. af den tidlige aften kan have indvirkning på æglægningen. Jeg har 4 høns som ellers har være ret rettidige med æg hver dag, men den sidste uge har der ikke været 4 æg hver dag, og æglægningen er meget sent på dagen.
De går i seng allerede omkring kl. 20.30 og kommer så ud igen kl. 07. Skal jeg have fat i noget lys og i så fald hvor meget er mere lys. Feks en udendørs lyskæde inde i huset, for jeg har ikke mulighed for andet.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Manglende æg....
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2013, 15:06 »
hvis du ser en del fjer i hønsegården er de sikkert gået i fældning, kedelig tid for hønseejere der ikk har kyllinger fra i år

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2013, 20:19 »
Jeg har samme problem. Jeg har 8 høns og får pt kun 1 æg om dagen :(. En er skruk, 2 er i fældning (de ser miserable ud), 3 er hønniker og lægger ikke æg endnu. Så der er to tilbage og de ligger tilsammen 1 æg om dagen. Jeg måtte såmænd ud og købe æg i dag.....  :(Håber snart det vender... medmindre, at de andre også begynder at fælde, så er der for mit vedkommende lange udsigter til æg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:53 »
Hej,
jeg vil høre om det allerede nu pga. af den tidlige aften kan have indvirkning på æglægningen. Jeg har 4 høns som ellers har være ret rettidige med æg hver dag, men den sidste uge har der ikke været 4 æg hver dag, og æglægningen er meget sent på dagen.
De går i seng allerede omkring kl. 20.30 og kommer så ud igen kl. 07. Skal jeg have fat i noget lys og i så fald hvor meget er mere lys. Feks en udendørs lyskæde inde i huset, for jeg har ikke mulighed for andet.

Det er sikkert fældning der er årsagen, som de andre svar beskriver. Og det kan du ikke gøre noget ved her og nu, men det går over igen af sig selv.

Jeg 'blander mig' vedrørende din kommentar omkring lys.

Ja, lys i huset er en god ide. Fra 0700 til 2100 eller 2200 sådan ca. Forstår ikke helt hvorfor du er begrænset til brug af en udendørs lyskæde? Sådan en giver ikke meget lys.
Hvis du har strøm så du kan tilslutte en lyskæde, kan du vel også tilslutte en lampe med alm, eller sparepære, eller evt et lysstofrør??
Du må lige prøve at forklare dig lidt mere detaljeret for at jeg kan forstå hvad du mener.
Mvh
Erik Andersen

Offline Endjinn

• Passiv bruger
Manglende æg....
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2013, 23:46 »
Har smækket en diodelys-fætter med fire lamper på løs ledning fra jem og fix op i mit hønsehus. Trækker tre W. :D me like.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2013, 16:27 »
Grunden til at jeg ikke har andre muligheder en "julelys" er at der er 8 meter til nærmeste stikkontakt, og det er tværs gennem haven. Og det hønsehus jeg har pt. er et færdigkøbt ikke så stort og ikke egnet til at monterer rigtigt lys i, derfor....
De fælder ikke så det er ikke derfor de ikke lægger æg allesammen hver dag, i dag er der kun 2 æg.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Endjinn

• Passiv bruger
Manglende æg....
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2013, 17:23 »
Hey hvad med en af de der garagelys der har en solcelle og lader op over dagen? Og så tænder du når du lukker ind, den løber tør over natten og du slukker om morgenen, så den kan lade over dagen.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D