Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tror vi har fået blodmider på besøg  (Læst 23868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Endjinn

• Passiv bruger
Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #30 Dato: 18 ſeptember , 2013, 14:16 »
Hvor heste er nødt til at have et vist ormetryk for at maven er i orden, er et midetryk af en hvilken som helst størrelse et no go til høns.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #31 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:31 »
et midetryk af en hvilken som helst størrelse et no go til høns.

Det var en meget kategorisk udmelding.

Jeg har haft et midetryk i min hønseflok, fra miderne først indfandt sig og frem til at de blev så mange at jeg blev opmærksom på deres tilstedeværelse, og begyndte at bekæmpe dem. Over den periode, som jeg af gode grunde ikke kender længden af, har jeg ikke haft syge høns. Så de har levet fint med et vist midetryk.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #32 Dato: 19 ſeptember , 2013, 09:58 »
Over den periode, som jeg af gode grunde ikke kender længden af, har jeg ikke haft syge høns. Så de har levet fint med et vist midetryk.  ;)

Ja, men ikke fint i betydningen GAVNLIGT på nogen som helst måder!

Hvor det hos hestene - så vidt jeg har forstået - er nødvendigt med et vist ormetryk for at maven fungerer - er det totalt unødvendigt og tæller kun på negativsiden når høns har blodmider :(

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 19 ſeptember , 2013, 12:20 »
Hej Susanne
Hvor stort er det hus du har lagt "Brak". Tænker på om der kan være løsninger på at lave en anden overflade indvendigt ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #34 Dato: 19 ſeptember , 2013, 22:10 »
Hvor det hos hestene - så vidt jeg har forstået - er nødvendigt med et vist ormetryk for at maven fungerer

Det er så spørgsmålet om det er korrekt at en symbiose mellem et værtsdyr og en parasit, skulle være gavnligt for et værtsdyr.

Mange andre domisticerede dyrearter klarer sig også med et vist 'snyltertryk', men bliver syge og taber sig hvis trykket af den ene eller anden grund bliver for stort.

At sige at et midetryk af en hvilken som helst størrelse er et 'no go' hos høns, finder jeg stadig er en meget kategorisk udmelding. Høns er ikke 'opfundet' i dette årti, ej heller er blodmider. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #35 Dato: 19 ſeptember , 2013, 23:07 »
Jeg lavede lige testen med at køre hænderne under siddepindene her til aften da jeg lukkede for hønsene og det eneste jeg fik på hænderne var støv af diatomejord. Det er 4. dagen siden sidste behandling.
So far, so good.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #36 Dato: 20 ſeptember , 2013, 15:52 »
Jeg lavede lige testen med at køre hænderne under siddepindene her til aften da jeg lukkede for hønsene og det eneste jeg fik på hænderne var støv af diatomejord. Det er 4. dagen siden sidste behandling.
So far, so good.

God rapport! :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #37 Dato: 23 ſeptember , 2013, 21:13 »
Jeg kan huske at Rudy på et tidspunkt skrev om, hvordan han mistede kyllinger, det var altid den yderste på siddepinden, der døde. Det viste sig at være pga. blodmider, som "steg på" den kylling, der sad yderst.
Jeg kan desværre ikke lige finde tråden, men måske ser Rudy der her.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline brexen

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 30 ſeptember , 2013, 11:16 »
Det er da vist på sin plads at jeg kommer med en opdatering omkring vores blodmide angreb  :)

Jeg kan glad fortælle at vi ikke længer finder spor af blodmider, vi fortsætter med kontrol flere gange i ugen for at være helt sikker.

vi har også været så heldige at de høns der blev flyttet over i det store hus ikke havde nogle blodmider med sig  /o

håber også i andre er ved at få bugt med de bæster

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 30 ſeptember , 2013, 11:55 »
Tillykke med det! Her fandt jeg diatomejord hos genboen.. Antikt, producenten findes vist ikke længere..
Men jeg mugede ud i hønsehusene, fejede grundigt, vaskede med "Mitex", brugte ukrudtsbrænderen og strøede med hampstrøelse, som jeg plejer. Denne gang var der diatomejord i strøelsen og langs væggene har jeg lagt en bræmme af antikpulveret.
Hver aften skal et par dyr hjælpes til forståelse af, hvor man sover og siden behandlingen har jeg ikke efterfølgende haft blodmider på mig.
                                  Hilsen
                                         Daisy
                                      Pulverheks

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #40 Dato: 03 Oktober , 2013, 07:04 »
Det er da vist på sin plads at jeg kommer med en opdatering omkring vores blodmide angreb  :)
Jeg kan glad fortælle at vi ikke længer finder spor af blodmider, vi fortsætter med kontrol flere gange i ugen for at være helt sikker.
vi har også været så heldige at de høns der blev flyttet over i det store hus ikke havde nogle blodmider med sig  /o
håber også i andre er ved at få bugt med de bæster
/o Tillykke med det /o. Jeg mistænker mine blodsugere for at ligge en smule i hi i isoleringen i loftet, men ellers så går det fremad. Jeg ser ingen mere, og hønsene har fået deres røde kamme tilbage. De har fået nye redekasser i form at kattetoiletter der er nemme at rengøre og inspicere, og her har jeg ikke fundet mider i lang tid nu. Jeg håber, at vinteren får slået de sidste bæster ihjel *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"