Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling uden appetit og med skidt i numsen?  (Læst 5882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Kylling uden appetit og med skidt i numsen?
« Dato: 31 August , 2013, 16:41 »
Min dv. wyandotte kylling, som jeg forleden mistænkte for at have gabesyge gaber ikke længere, men er stadig et totalt skravl - halvt så stor som de andre, spiser ikke rigtigt, men pipper bare hele tiden.

Nu ser jeg så, at den har skidt i rumpetten og kan læse mig til, at jeg skal have fat i den og givet den en god gammeldags undervognsvask for at se, om der så kommer hul igennem - og om det er dét, der er problemet.

Men den går hos sin skrukmor - skal jeg fang den nu her midt på dagen og vaske den eller vente til senere? Vil skrukken tage imod den nu, hvis jeg vasker den eller er det bedre at vente til, når de sover? Og kan jeg gøre mere - hirse er olierigt står der, men de får startfoder og der burde vel være hirse i? Hvad kan jeg gøre mere for den lille?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Nanna

• Passiv bruger
Sv: Kylling uden appetit og med skidt i numsen?
« Svar #1 Dato: 31 August , 2013, 17:12 »
Operation Ren Rumpet er overstået - der var en ordentlig klump, men mere under hullet end i hullet. Er der mere jeg kan gøre? Skal den bare ud til sin mor nu? Eller tørre først og vaseline i rumpen?
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 31 August , 2013, 17:22 »
Giv den lidt vaseline i fjerene under numsen, så glider det bedre af.
Sammen med deres start foder kan du give dem lidt undulat blanding, der er noget i som vil hjælpe deres små maver til at få det bedre.
det giver jeg altid mine små kyller og de elsker det.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 August , 2013, 17:32 »
Mange tak  /o Har smurt lidt vaseline under rumpetten og sendt manden i byen efter undulatblanding!
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2013, 18:00 »
Du kan også tage lidt af deres startfoder og blande det med olivenolie det hjælper også lidt ...
Men hvis den ikke spiser rigtigt er der ikke meget at gøre desværre :(
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2013, 23:21 »
Jeg håber at rensning af 'udstødningen' gør den godt.

Jeg tror dog ikke at det er hele problemet, desværre. Hvis den kun er ca halv størrelse af de jævnaldrende kyllinger får den ikke næring nok. Og det kunne indikere at der er noget galt med mave/tarmsystem. Sådanne kyllinger kommer indimellem til verden. Og det er netop som du beskriver. De pipper meget, er nogle skravl at se på, og der er ringe tilvækst.

Jeg afliver konsekvent sådanne kyllinger da de næppe nogensinde bliver sunde høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:05 »
Operation Ren Rumpet var vist god for noget, for den har det meget bedre nu; søger meget mere aktivt mad og pipper heller ikke konstant længere. Så vi må se, om det holdet - olie i startfoder får den i hvert fald.

Jeg ved ikke, om den 100 % er lige så gammel, som de andre - købte hos et sted, hvor der var rigtigt mange kyllinger, og om de alle "var lige daggamle", det ved jeg ikke  ;)
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2013, 07:04 »
Erik, du havde ganske ret - den lille skravlede kylling er nu forsvundet - givetvis død. Den så bedre ud et par dage - var meget mere aktiv i madsøgningen, men igår var den igen lidt passiv, og jeg tænkte, at det var tid til en rensning igen. Desværre var den væk, da de gik i seng.

Min hønsegård har et krat af efeu, som kan gemme den - jeg kan i hvert fald ikke finde "liget", men kan efeu være giftigt for høns?

Jeg hentede 5 kyllinger - de 3 var "sølvhalsede" wyandotter, men alle disse 3 er døde nu. De var hele tiden de mindste og så ikke ud til at vokse overhovedet. De to andre - vistnok en lys/gul wyandotte og en agerhønefarvet er langt større og meget aktive.

Nu ved jeg ikke, om jeg skal lægge et par kyllinger ind under min anden skruk, som snart har ligget 3 uger. Kan de gå sammen med den anden skruk og hendes nu 3 uger gamle kyllinger - og er det for sent med kyllinger i det hele taget nu?
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Simbeta

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2013, 10:20 »
Operation Ren Rumpet er overstået - der var en ordentlig klump, men mere under hullet end i hullet. Er der mere jeg kan gøre? Skal den bare ud til sin mor nu? Eller tørre først og vaseline i rumpen?

Kan du være sød og forklare hvad du gjort?  :angel: jeg har en kylling på den samme måde  ???
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2013, 17:16 »
Jamen, jeg fangede den bare ind, og så blødgjorte jeg klumpen med en vaskesvamp med vand, indtil den røg af, og rumpetten var fin igen. Og så smurte jeg lidt bagi med vaseline. Desværre er den jo gået til alligevel  :'(
Nanna

0,2 Teenagere.....