Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger næsten uden fjer  (Læst 6952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Roin72

• Passiv bruger
kyllinger næsten uden fjer
« Dato: 30 August , 2013, 23:11 »
købte nogle æg af Kæmpe Jersey. + lidt forskelligt af andre racer fra forskellige opdrættere. Kæmpe Jersey havde en klækkeprocent på 100%, hvad jeg aldrig har prøvet før  :)  Da de andre racer begyndte at få fjer, skete det ikke for Jerseyerne. Nogle af dem ser lidt bedre ud nu, men der er stadig nogle stykker der næsten ikke har fjer på kroppen, kun på vinger og gumpen. Ellers trives de.

Er der nogen der har en forklaring?

på forhånd tak!
Mvh

B Roin

Jumbo vagtler, Færøske (små) ænder "dunna" 3.15, Sussex 1.7.50, Indisk kamp 0.1, Chabo 4.3, Araucana 1.1, m.m

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: kyllinger næsten uden fjer
« Svar #1 Dato: 30 August , 2013, 23:37 »
Det kunne tyde på at Kæmpe Jersey måske er lidt længere om at sætte fjer.

Lene Lestat har denne race og vil nok kunne hjælpe dig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Roin72

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2013, 22:11 »
ER der nogen der kan hjælpe mig?
Mvh

B Roin

Jumbo vagtler, Færøske (små) ænder "dunna" 3.15, Sussex 1.7.50, Indisk kamp 0.1, Chabo 4.3, Araucana 1.1, m.m

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2013, 22:16 »
Prøv at spørge Lene Lestat via en PM. Hun er altid meget hjælpsom, og har selv racen. Det er ikke sikkert hun har set tråden her. Det er ikke alt man når at få læst herinde, selvom man prøver.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Roin72

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2013, 22:27 »
Jeg har prøvet
Mvh

B Roin

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2013, 06:55 »
Jeg kender ikke lige noget til kæmperne, men der kan være stor forskel fra race til race i hvor hurtigt de sætter fjer. Barneveldere er vildt langsomme, og danske landhøns og New Hampshire er vildt hurtige.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2013, 14:10 »
lene Lestat skrev om ferie i opråb....måske er det derfor hvis hun ikke lige svarer.
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2013, 16:49 »
Jeg er jo lige her og jeg har også svaret den 1. på Roins besked, som jeg fik den 31.  ;D

Tålmodighed er dyd.  :D
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2013, 16:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2013, 21:43 »
Tålmodighed er dyd.  :D

Så sandt, så sandt.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2013, 21:44 »
Hvad var svaret i øvrigt?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2013, 08:31 »
Jamen selvom jeg har svaret i en pm, så kan jeg da godt skrive det her også :

Det kommer lidt an på hvor gamle de er ?

Der kan være flere årsager :
1) de er længere om sætte fjer end de lette racer
2) de plukker hinanden
3) indavl og nogle skravl (men så ville der nok heller ikke være så god en befrugtning 100 %, så indavl udelukker vi igen)

Så fik jeg til sendt lidt billeder og dertil svarede jeg så :

Umiddelbart synes jeg at dine kyllinger går noget tæt, så de kan godt have pillet hinanden.

Dem hvor der mangler fjer på ryg og hale, er fjerene godt på vej igen.

Der er dog enkelte som mangler fjer især på vinger og skuldre (billede 5634) dem ville jeg helt klart aflive, da de er "forkerte" i deres befjering.

Jersey er dog lidt langsommere end især de lette racer til at sætte fjer.

« Senest Redigeret: 03 ſeptember , 2013, 08:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Roin72

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2013, 08:48 »
Tusind tak for gode svar Lene. Kyllingerne er 12 uger her i weekenden. De har mulighed for at løbe ind til de voksne høns, men det gør de kun når hønsene er udenfor.
 Skal til at bygge hønsegård og fjerne overskydende haner, da de er store nok. Den "forkerte" bliver aflivet sasap. Hvornår ville du (plejer du) at slagte JK hanekyllinger?
Mvh

B Roin

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2013, 08:56 »
Jeg går og mærker lidt på dem og slagter, når de er store nok. Det er sådan ca. fra 4 måneder og op efter.

En rigtig god ide ville være at skille hanerne fra hønerne, det giver en meget bedre opvækst (især for hønerne).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ingrid Dam

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 ſeptember , 2013, 16:05 »
Selv om jeg er "ny" her i forummet byder jeg alligevel ind med et bud om frembrud af fjer hos forskellige kyllinger. Der findes et gen hos høns der giver forsinket frembrud af fjer. Det sidder på x-kromosomet. Hos høns er det hanerne der har 2 x-kromosomer og hønerne der har 1 x-kromosom og et "y-kromosom". Hvis en hanekylling har arvet dette gen på begge sine x-kromosomer vil det forårsage meget forsinket fjerfrembrud. Hvis han kun har arvet 1 gen, eller hvis det er en hønekylling (der jo også kun har 1 gen) vil fjerene komme hurtigere. Sådan er det f.eks. hos Barnevelderene, og her kan det bruges til at kønsbestemme kyllingerne. Landhønsene har ikke dette gen og begge køn får vældig tidligt fjer. Hos blomsterkyllingerne ser det ud til at det er lidt blandet så nogle kyllinger får tidligt fjer, nogle lidt forsinket, og nogle hanekyllinger der har arvet 2 gener meget forsinket fjersætning. Jeg har ikke erfaring med andre racer, men princippet må jo gælde alle høns :) :) :)
Barnevelder, Blomsterhøns, Araucana, Maran, Danske Landhøns, Svanegæs.

Offline Roin72

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2013, 16:44 »
 Tak Ingrid! Det giver mening. Hønekyllingere har hele tiden set pæne ud hvorimod godt 50% av hanekyllingerne har forsinket fjersætning.
Mvh

B Roin