Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 4 nye ind til 4 gamle  (Læst 6425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
4 nye ind til 4 gamle
« Dato: 30 August , 2013, 21:03 »
Lige om lidt sker det... vi bliver snart nogle erfaringer rigere:

Vi har 4 voksne høns. Den ældste, førerhønen Maren ligger med 1 uidentificeret kylling som er 1 uge gammel og nærmest ligner en Maran selv om den er købt som en Faverolles ;D. De er alle gået til ro for natten nu, de 3 tanter selvfølgelig på den øverste pind :)  - og Maren ligger i en kasse på gulvet m Rollingen.

Vi er lige kommet hjem med 1,3 flotte små 10-ugers Maraner fra mor Anna i Gram, og nu skal de sættes sammen med de øvrige!

Efter megen vaklen frem og tilbage har vi besluttet at sætte dem direkte ind på pind.

Dvs. når 2-trins belysningen i hønsehuset går ned på lavt godnat-blus kl. 21, bliver de små nye sat på den laveste pind. Så går der en time, så slukker timeren helt for lyset, og der bliver buldermørkt i hønsehuset. Mørket varer indtil ca 7 i morgen tidlig, så tænder først vågelampen, så de store armaturer, og så fistrer tanterne ned ad rampen, gennem tunnelen og ud i hønsegården, hvor de venter utålmodigt på at blive lukket ud i selve haven. Maren og kyllingen følger måske efter op ad dagen. Mon ikke de små nye også finder ud af det.

Hvis denne sammenføring ikke lykkes på fredelig måde... er plan B at lægge de fire nyes papkasse ned ude under halvtaget i hønsegården, så de har den som tilholdssted i starten. Vi er naturligvis lidt bekymret for hvordan de bliver modtaget, men vi er optimister, og forsøger at kaste dem direkte ind i flokken. Så, nu er klokken 21, vi skal i gang. Fortsættelse følger :)

Kl. 2140: Det gik helt efter planen. En efter en blev de fire nye små sat op på den lave pind. De pippede ængsteligt men faldt til ro. Tanterne syntes godt nok det var noget værre uorden, og protesterede højlydt. Men de blev siddende. Det gjorde de ny også... og så smækkede vi døren. Jeg forventer hele molevitten bliver siddende til i morgen tidlig, og de første tre kvarter har de lidt lys så de kan sunde sig og vænne sig til de nye forhold.

Mere spændende er det, hvordan det kommer til at gå i morgen tidlig...? *k *k
« Senest Redigeret: 30 August , 2013, 21:40 Fra palleti »
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: 4 nye ind til 4 gamle
« Svar #1 Dato: 30 August , 2013, 21:44 »
Det skal nok gå fint. Jeg ser ingen grund til at være nervøs.

Jeg sætter normalt kyllinger fri i hønsehuset ved højlys dag og har aldrig oplevet integrationsproblemer. De nye vil sikkert 'holde sammen' i en periode indtil de føler helt hjemmevante og sikre.
Mvh
Erik Andersen

Offline palleti

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 August , 2013, 22:26 »
Tak for opmuntringen, Erik, jeg vælger også at tro de nok selv skal finde ud af det, og at vi bare skal lade være med at gøre det sværere end nødvendigt.

Når det er sagt, synes jeg nu også der er mange beskrivelser af knap-så-heldige indføringer af nye i en etableret flok, hvor mobberi opstår og udvikler sig til forfølgelse, nærmest blodbad... og kedelige beretninger om hvor hårdt det kan være at være en ung hanekylling... :)   
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 30 August , 2013, 22:40 »
Hvis en ung hanekylling 'fører sig frem' overfor en ældre og etableret hane beder han jo om tæv. Og lærer han ikke meget hurtigt at det ikke er ham der bestemmer, så er han desværre nok ikke egnet i etablissementet.

Men jeg krydser fingre for at det går godt med din integration. Det gør det, trods alle historier, i de fleste tilfælde.

Jeg har p.t. af fuldvoksne haner i mit hus/min gård - 1 Orpington, 1 Maran og 1 Araucana. Af opkomlinge har jeg 5 Brahma, samt et antal Araucana og Maraucana, som jeg ikke har fået sat tal på endnu. Ingen kampe og derfor ikke noget blod. Så ud fra min erfaring skulle der være gode odds på at du ikke får problemer. 
Mvh
Erik Andersen

Offline palleti

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 August , 2013, 23:34 »
Hehe, den lille 10-ugers hanekylling er foreløbig den eneste af slagsen overhovedet i hønsehuset. Han får nok sin sag for, når han vokser til og skal til at overbevise de gamle madammer om, at han faktisk er en hane og ikke bare en kylling ;D

Jeg sad for resten lige og læste alle 9 sider i den gamle Hemexcide/TØS tråd fra september/oktober sidste år, det var da pokkers til udredning... Tak for det. Nu kan jeg bedre forstå at du ved flere lejligheder sidenhen har skrevet at det grundlæggende er én og samme ting. Som nybagte hønseejere fandt vi ret hurtigt ud af, at diatomejord har gode egenskaber, og kæresten fik bestilt 500 g fra Sverige, før vi opdagede der findes et lokalt alternativ. Prisen tilbageholdt af censuren :o

Hvis man aftager 72 sække TØS får man en 28 kilos sæk til 128,33 kr. plus moms. Måske skulle man spænde en trailer efter næste gang man skal Sjælland, og holde udsalg undervejs ;D
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 August , 2013, 23:43 »
Prisen tilbageholdt af censuren :o

Hvad I end har givet for Jeres 500 g er det helt sikkert 'billigt' ift det værste tilfælde jeg er stødt på.
Jeg fandt en australsk hjemmeside hvor produktet kunne købes (husker ikke om det var 50 eller 100 g, men i hvert fald i små portioner) til den beskedne pris af knapt kr 17.000 pr. kg. Så er det vist også betalt. >:(

Jeg skulle måske lige i den sammenhæng nævne at diatomejord også i DK sælges i ret små portioner (vil tro der er tale om 100-200 g) som utøjsmiddel til hunde og katte under navnet Dirisic (ikke sikker på stavemåden).
« Senest Redigeret: 30 August , 2013, 23:50 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline palleti

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 August , 2013, 08:53 »
Spændingen er udløst - det gik helt som håbet og forventet /o

Efter en rolig nat i hønsehuset var de tre tanter allerede gået i hønsegården, hvor de fik deres morgenservering af Overhønsemor Sus. De fire nye var altså stadig i hønsehuset. Da Overhønsemor  gik ind for at få dem ud, trissede de rundt på gulvet, men hoppede op på pindene igen. Efter lidt overtalelse gik de ned ad rampen, ud gennem tunnelen, gennem hønsegården og ud i haven, ledsaget af nogle af tanterne. De holder sig tæt sammen, men udforsker nu resten af haven i ro og mag. En fornøjelse det forløb så udramatisk :D

Næste punkt på programmet: De gider sgu ikke komme når man kalder >:(  De gamle madglade madammer kommer styrtende bare vi viser os, men dertil er de små ikke kommet endnu - så der skal vist gang i nogle praktiske demonstrationer af, hvor fordelagtigt det er at komme, når ens mennesker viser sig :)
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #7 Dato: 31 August , 2013, 09:11 »
 :laugh: :laugh: :laugh: Jeg er jo reborn hønseejer, og de nyeste synes stadig, at jeg er en lillesmule farlig......

Jeg er meget facineret af din tunnel, med DEN løsning kunne vi have hønsehus ved siden af opholdsarealet ved terrassen   <Q Vores brænde ligger der i en rodet bunke, men det kan jo stables på flotte mere pladsbesparende måder............ = faktisk ville der være omkring de 12kvm. ++ vores store faste tag- men at forklare min mand om underjordiske tunneller (flisesti anlagt for nogle år siden som "forhindingen") OG overbevise om det smarte i projektet, bliver måske svært.............. :angel:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline palleti

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2013, 01:36 »
Alt er gået helt over forventning, ingen gnidninger af betydning (når bare de nye kender deres plads), og mon ikke de snart skal lære at komme når man kalder :)

De lod sig uden større problemer genne ind i hønsegården til alle de andre da klokken blev hen ad 19 - havde ellers frygtet at få en opvisning i deres flyvefærdigheder :D

Så var det op til dem selv om de kunne finde ud af at følges med de andre gennem tunnelen og op i hønsehuset. Og selvfølgelig kunne de det.  Da vi senere kikkede ind, sad de pænt på den laveste pind som de var blevet tildelt i går aftes.

Det skulle lige foreviges, men blitzeriet gjorde dem lidt beklemte, så de hoppede lidt væk - og så sad de pludselig sammen med de 3 tanter på øverste pind ;D
0,02 sorte Ea kyllinger