Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Gabesyge?  (Læst 3195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Hjælp! Gabesyge?
« Dato: 28 August , 2013, 07:41 »
En af mine dværg wyandotte kyllinger - den mest skvattede og sølle - står her til morgen og ser ud som, om den forsøger at gale. Men den er kun 2½ uge gammel, så jeg er mere bekymret for, at den har gabesyge? Men den går hos sin skrukmor, så jeg kan ikke isolere den - så dør den i hvert fald, for jeg har ingen varmelampe. Hvad kan jeg gøre nu og her - inden jeg må på arbejde - og hvad ellers? Ormekur - kan jeg selv hente det på apoteket eller skal jeg omkring dyrlæge til ca. 500 kr for besøget?

Alternativt virksomt middel - hvidløg?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp! Gabesyge?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2013, 08:14 »
kan du komme til at kigge ind i det lille gab og se, om der skulle sidde noget på tværs?

Jeg synes, at det er tidligt at få gabesyge, men er det tilfældet, så tror jeg heller ikke, at det nytter at isolere den, da de øvrige sikkert også er angrebet.

Ja - du skal forbi dyrlægen efter medicin. 500 kr. har jeg nu aldrig givet for en hønsekonsutation.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 August , 2013, 20:53 »
Lavede "et mix" af havregryn, hvidløg, skyr, cremefraiche og olivenolie, som den fik lidt af - inden alle de andre - store som små - kastede sig over det. Allerede da jeg kom ud med det, lavede den ikke længere sit "gabe-nummer", så måske har der blot siddet noget, der generede... 7, 9, 13....

Jeg har aldrig haft dyrlæge til hønsene, og antog blot, at det kostede det samme som med hundene? Til gengæld har jeg betalt fuld pris for en aflivning af en kæle-mus med kræft... men sig det ikke til min mand....  ;D
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 28 August , 2013, 21:01 »
Dejligt at den lille har det bedre /o Jeg kom til at tænke på i dag, at mine høns jo faktisk også kan gå og gabe i laaang tid nogle gange, dog uden at være skvattede, og det går også altid over af sig selv.

Jeg  *k for et godt og langt liv for den lille og dens søskende.

Nanna ;) jeg har også haft sådan en dyrlægetur, som ingen skal vide noget om...det var dog sønnens slørhale for mange, mange år siden ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2013, 21:17 »
 :-X.... /o
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 August , 2013, 21:46 »
Aii hvor godt at høre Nanna, at den har klaret sig og frisk igen :) :) vi har nogle gange haft en kylling som har gjort det samme (gabt) og så prøvede gemalen at give den kogt ris og så var den frisk igen efter kort tid, og det har vi så gjort flere gange når vi har haft en der har ageret på samme måde. så tænker det kan være noget der sætter sig fast...de er jo lidt forslugne indimellem, og bløde kogte ris, de har så nok kørt det ned ;)

Uha det med dyrlæge regning til høns .... vi har lige betalt en regning som løb op over 1200,-  til Hårlev Dyreklinik, puha ikke helt billigt synes vi .... dejligt at din lille kom sig :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk