Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine første 14 dage som hønseejer.  (Læst 963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Saraju

• Passiv bruger
Mine første 14 dage som hønseejer.
« Dato: 27 August , 2013, 09:19 »
14 dage med pippen, og 9 dejlige kyllinger som næsten har fjer overalt nu. (var nøgne på rumpen da de kom).
Mig og min datter på 3 tog ud til bondemanden og købte 10 kyllinger, efter lidt kort snak om at vi var 3 familier som ville have lidt høns, svigermor gik all in og ville gerne have 10 selv, men hun fik kun lov til 5 for jeg skulle jo passe hele flokken selv. selv valgte jeg at få 3 som ikke må slagtes. med mindre det er en hane (bor i en byzone, og iflg. nogle lovpapirer må jeg holde op til 30 høns men Ingen hane, nok for natteroen i byen). Mine forældre ville gerne have 2. Så endte på 10 stk. i alt. 6 playmouth rock, 2 gule oppington, og 2 sorte Australorps. 
Til at starte med, troede jeg at jeg havde læst en masse! Hvilket jeg også havde, men fandt hurtigt ud af at der skulle mere til end "det store internet" sagde. Så derfor allerede 1 dag efter vi fik kyllinger hjem, blev der allerede efter første nat lavet ændringer, den vigtigste var nok at jeg flere steder havde læst at høns og kyllinger "SELV" søgte ind i huset når det blev mørkt.... Nej... Det gjorde de ikke, lå det mest uhensigtsmæssige sted de overhovedet kunne, i det eneste hjørne af volieret hvor der kunne komme træk fra 2 sider. (de to andre sider er dækkede fra bund til top).De betød at der var en enkelt kylling gik til. Snøft.  så skulle de puttes hver aften, de første to dage skulle de fanges og puttes. 
Nu flytter jeg bare maden ud om morgnen og siger pulle pulle pulle, så følger de pænt med ud. og om aftenen, så flytter jeg så maden ind i huset igen, og "hyrder" dem ligeså stille og roligt ind.
Efter at have læst et indlæg herinde, kunne jeg se flere ting der skulle ordnes. der blev monteret lave siddepinde (det er jo kyllinger) hvilket de virker rigtigt glade for. tættet yderligere, og lavet lidt større hus. Men kan godt se jeg kommer til at skulle lave endnu mere, men overvejer kraftigt at flytte dem ind i det "gamle hønserum" i garagen. Ja, der er et rum som oprindeligt var hønsehus dengang huset blev bygget i 1930, dog er hønsehullet i gulvhøjde, men tænker man kan lave en "vinkel på indgangen" sådan at der ikke kommer træk ind. Fordelen i garagen er at der er lys, både elektrisk og gennem et vindue, det er "trækfrit" ulemper cementgulv, besværlig rengøring, og det er jo gammelt så der er nok en del revner. Men tænker de tykkere mure, faste tætte tag vil være bedre på en kold vinterdag med -18 grader.
Vi fodrer med kyllingefoder, men synes godt nok de spiser godt, fodertårnet er tømt på 1,5 dags tid, og det 4 l. vandtårn har en halv liter tilbage når vi når aften.
Idag skal jeg ud og lægge dejligt sand til støvbadning i et godt lag i det sydlige hjørne af volieret, så skal gamle "grøntsager" samles sammen, og ud i komposten. (ja læste jeg mig til igår at det mad der ikke blev spist samme dag burde fjernes... Godt man bliver klogere) Der skal muges ud og skiftes halm i deres soveområde.
også tror jeg de skal forkæles idag med knækkede rugkærner.

Kort om mig selv, jeg er 27 år, bor i en lille by (1500 indbyggere) i nordjylland. Er gift og har 2 dejlige piger den ældste på 3 som elsker at være ude ved kyllingerne og arbejder meget på at håndfodre dem. Hun nyder det virkelig. Ellers har vi hund kat og fisk, 3 gange har jeg opflasket kattekillinger.

Eneste problem jeg synes jeg har er 2 af kyllingerne er ikke rene på måsen, de er altid snavsede, tænker de har lidt diare, men har ikke fundet ud af hvad jeg skal gøre. De vokser fint og er ligeså aktive som de andre. Men råd modtages med kyshånd.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Sv: Mine første 14 dage som hønseejer.
« Svar #1 Dato: 27 August , 2013, 11:57 »
Hej Susanne  :)

Det lyder som om du har nok at lave, med to små børn og div dyr, men også at du har godt styr på det /o det hele bliver nok lidt lettere efter noget tid, når du fået en rytme.
Har du ikke mulighed for at sætte kyllingerne ud i haven? Der er masser af insekter de kan spise i øjeblikket, og det er supersundt til dem.

Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Saraju

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2013, 12:21 »
Har desværre ikke mulighed for at lukke dem ud endnu, der er ingen hegn omkring haven og vores store hund vil meget gerne lege jagt. Har en ide om at de skal have en "løbegård" til næste år. Har tilgengæld en væltet træstub som jeg kan løfte, den er fuld af myrer og biller.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Mine første 14 dage som hønseejer.
« Svar #3 Dato: 27 August , 2013, 17:15 »
Lyder hyggeligt med alle de dyr! Lige kort - Hvis der er meget snask på deres numser er det en god ide at vaske dem forsigtigt så det ikke skaber en prop - det kan de blive syge af.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 20:06 »
Mine høns støvbader hellere i jord, jeg har faktiskt ikke set dem nogensinde i det fuglesand jeg købte.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 August , 2013, 21:07 »
...også mine, jordbad er bare godt <P
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Saraju

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 August , 2013, 21:18 »
Lyder hyggeligt med alle de dyr! Lige kort - Hvis der er meget snask på deres numser er det en god ide at vaske dem forsigtigt så det ikke skaber en prop - det kan de blive syge af.

Super, det vil jeg gøre imorgen. Har haft tænkt på det, men havde lidt håbet at de ville "støvbade" det væk. Men det er ikke rigtig sket, så vasketur imorgen.

og ang. jordbad/sandbad. De får frit valg :-)