Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns skal vi vælge??  (Læst 9721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
Hvilke høns skal vi vælge??
« Dato: 26 August , 2013, 11:38 »
Hejsa,

Nu har vi fået vores skønne hønsegård færdig - den er 60 kvm med blandet underlag, der er hønsegård og læskur. Vi har tænkt at vi gerne vil have 8 høns - så burde de stadig ha masser af plads ;)
Vi ved dog bare ikke hvilke racer vi skal vælge, der er mange racer der lyder rigtig fine, men hvilke kan i anbefale, vi ønsker:
- nogle høns der ikke flyver
- de må gerne plude / snakke - vi skal ikke have en hane kun høns
- de må gerne være gode æglæggere
- vi vil gerne have nogle forskellige så der er lidt forskelligt at kigge på, så det skal være nogle racer der kan enes

Vi har læst lidt om følgende racer: Isa brown, silkehøns, maran, wyandotter, australorps, sussex, brahma og new hampshire, men det er svært at finde frem til hvilke der kan enes og hvilke der ikke flyver - de skal ikke kunne flyve over hegnet på godt 2 meter.

Håber i kan komme med jeres råd og vejledning :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilke høns skal vi vælge??
« Svar #1 Dato: 26 August , 2013, 11:53 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 August , 2013, 11:55 »
Hej Tanja, Ja men jeg synes ikke jeg i den tråd bliver klogere på hvilke racer jeg skal gå efter.. og hvor jeg kan købe dem.. Vi bor på fyn og i forum/markedspladsen synes jeg det er svært at finde nogle fra fyn - men det er måske også fordi jeg ikke helt kan finde ud af at søge..

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2013, 11:57 »
Orpington! De flyver ingen steder! 90 cm hegn er mere end rigeligt til dem. De kan sagtens ligge en masse æg, hvis fodermesteren gør et godt stykke arbejde, og den stamme man har ikke skrukker for meget.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 26 August , 2013, 11:59 »
Ok. Isa brown flyver og er nysgerrige af natur. Silkehøns' flyveevne kender jeg ikke. Brahma bliver i hvert fald inde, og det tror jeg også wyandotter, australorps osv. gør. De kan i princippet gå sammen alle sammen.

Det kan være lidt svært at finde høns, men prøv at forhør dig ad hos en lokal fjerkræklub. Der er en mand i Nyborg der sælger mange dyr for tiden, men hans ry er lidt blakket, så der vil jeg ikke anbefale dig at køre hen.

Prøv også med en købsannonce herinde.
« Senest Redigeret: 26 August , 2013, 12:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #5 Dato: 26 August , 2013, 12:28 »
Vi har også lige fået høns igen, og de allerroligste i den blandede flok er Farverolles.  De kom igår, gik direkte ind sammen med de andre og var nær blevet trådt på af mig under noget lugearbejde i morges  :laugh:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 26 August , 2013, 13:18 »
De lette racer er ofte dem der lægger flest æg, men de flyver også. Jeg ville vælge nogle af de mange mellemstore og store racer. De kan gå sammen alle sammen, flyver ikke og giver rimeligt med æg. Men tag og læs lidt om racer i f.eks Den store hønsebog af Jørgen Liljesøe. Hvorfor vil I ikke have hane? En hane er jo ikke  kun til pynt og hanegal. Han er også utrolig vigtig for det sociale samspil i en gruppe høns. Der er ingen grund til at vælge høns der skrukker ofte, hvis I ikke vil have en hane. Så er silkehøns nok fine, men upraktiske. Orpingtoner er også kendt for at lægge sig skruk ret ofte.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Tinggaard

• Gæst
« Svar #7 Dato: 26 August , 2013, 16:15 »
Vi er startet op med en flok wyandotter og Orpington. De fungerer fint sammen og er rolige. Vores piger nusser dem dagligt og de er nemme at gære tamme med lidt godbidder. Vi valgte dem bla pga temperamentet og at de er ok æglæggere.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 August , 2013, 16:33 »
jeg har wyandotter.

og de lever op til dine ønsker, rolige og nemme. mine bliver desuden bag et 90 cm højt hegn.

de lægger fint med æg (også vinteren igennem, med lys) og jeg har kun haft 3 skrukker i år. ingen sidste år. (skruk = ingen æg)

du kan jo få mange racer i flere farver, og de vil derfor være forskellige at se på, hvis det er nok.
jeg har både rene farver og mix deraf.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 August , 2013, 20:39 »
Silkehøns flyver ikke. De kan vist slet ikke, da de ikke har fjer som andre høns men sådan nogen lidt mere flugt nogen. Dejlige høns, rolige og nemme at gøre tamme. Men som Tanja skriver, så skrukker de let
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 31 August , 2013, 10:06 »
tillykke med jeres nye gård :) hæfter mig lige ved at du skriver læskur! er det fordi i ikke har et hus til dem men kun læskur?

vi har haft både wyandotter, orpingtoner, lidt blandinger samt dværgsilkehøns gående sammen. uden problemer, alle 3 racer kan VI godt anbefale også til dine søgekriterier, silker kan ikke flyve. og ingen af de 3 racer ville jeg være nervøse for om de kan komme ud ved at komme over et godt hegn...slet ikke silkerne  :D dog når vi havde stole stående i hønsegårdene, kunne wyandotterne godt være opfindsomme til at bruge stolene som springbræt til at hoppe op på hegnet og ud på den anden side :) MEN silker skrukker for et godt ord. ellers skøn race som vi er forelskede i og derfor nu kun har den race ;) MÅ I IKKE have hane hvor i bor???? for som der skrives her på din tråd så er der så meget i går glip af om i ikke har hane! og hønerne vil være meget mere trygge og naturlige i deres adfærd...men må i ikke have hane hvor i bor??
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 31 August , 2013, 11:42 »
af dem du nævner er der klart brahma der er dårligste flyver, mine er bag 1.2 m højt hegn sammen med et par grynlæggere, og er aldrig fløjet over, en god indikator om de har plads nok i hønsegården er om der er græs, i min veden. sort gold jord er der intet at hente fra , men vil blot lugte og forurene jorden

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #12 Dato: 31 August , 2013, 12:15 »
Wyandotter er super begynder høns :) Lægger godt med æg, skrukker ikke hele tiden, der er kød på dem og kan holdes inde bag et 90 hegn  /o

NB: Isa brown er en hybrid og holde kun i 2 år så begynder de at dør af og have lagt for mange æg. De er jo heller ikke så pæne som racehøns  så ville helt klart tage en slags racehøns /o   /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #13 Dato: 31 August , 2013, 12:27 »
Wyandotter er super begynder høns :) Lægger godt med æg, skrukker ikke hele tiden, der er kød på dem og kan holdes inde bag et 90 hegn  /o

NB: Isa brown er en hybrid og holde kun i 2 år så begynder de at dør af og have lagt for mange æg. De er jo heller ikke så pæne som racehøns  så ville helt klart tage en slags racehøns /o   /o
Vores tidligere hønsehold bestod af Isa Brown/ krydsninger heraf- den sidste blev 7 år(de får grå fjer ad åre)............ det sidste år fik vi ca. 2 æg om ugen..........
Smukke NEJ- ikke særligt- nemme at gøre håndtamme- JA!- mange æg- JA - gode til evt. slagt- NEJ!(for magre uanset fodring) Der er en el. flere grunde til denne gang at vælge racehøns fra private opdrættere.................. pænt med æg helårs + lækkert kød.............. :angel: Vi venter endnu på begge dele......men jeg stoler på anbefalinger herinde............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline silke

• Passiv bruger
    • Silkehøns dværg
« Svar #14 Dato: 31 August , 2013, 14:32 »
Hejsa,

Nu har vi fået vores skønne hønsegård færdig - den er 60 kvm med blandet underlag, der er hønsegård og læskur. Vi har tænkt at vi gerne vil have 8 høns - så burde de stadig ha masser af plads ;)
Vi ved dog bare ikke hvilke racer vi skal vælge, der er mange racer der lyder rigtig fine, men hvilke kan i anbefale, vi ønsker:
- nogle høns der ikke flyver
- de må gerne plude / snakke - vi skal ikke have en hane kun høns
- de må gerne være gode æglæggere
- vi vil gerne have nogle forskellige så der er lidt forskelligt at kigge på, så det skal være nogle racer der kan enes

Vi har læst lidt om følgende racer: Isa brown, silkehøns, maran, wyandotter, australorps, sussex, brahma og new hampshire, men det er svært at finde frem til hvilke der kan enes og hvilke der ikke flyver - de skal ikke kunne flyve over hegnet på godt 2 meter.

Håber i kan komme med jeres råd og vejledning :)
Hej Silkehøns især dværg silkehøns er så utrolig smukke og sjove, jeg har haft en del høns, men silkehøns som jeg har nu er helt bestemt mine foreterukne.
lægger iøvrigt også fine æg.